کد خبر: 9098
تاریخ انتشار: 16 دی 1397 - 09:36
معرفی کتاب:
کتاب چهار میثاق را نه تنها یکبار، بلکه باید چندین بار خواند تا در رابطه با مفهوم «باور» به تفکری جدید دست پیدا کرد.

فراتاب_گروه کتاب: کتابی که در این نوشتار به بررسی آن خواهیم پرداخت، کتابی پرمحتوا، عجیب و راستگوست.

استفاده از کلمه  «راستگو» به این دلیل است که این کتاب حقایقی را بیان می کند که هیچ گاه به خود اجازه ی فکر کردن به آن را نداده ایم. 

 

نویسنده ی این کتاب «دون میگوئل روئیز» است که قصد دارد رهنمودی علمی برای رسیدن به آزادی شخصی را ارائه دهد.

 

کتاب چهار میثاق به بیان شکل گیری باور و ایمان انسان می پردازد و از زاویه ای به این موضوع می نگرد که بی شک برای خواننده متحیرکننده و قابل تامل خواهد بود. 

کتابی که به شما معرفی می کنیم سرتاسر نکته است؛ به طوری که پیشنهاد می شود هنگام مطالعه ی آن، یک هایلایتر در دست داشته باشید. 

هنگام خواندن چهار میثاق، بی شک حداقل یکبار این جمله را در ذهن خود مرور خواهید کرد؛ «آیا وقت آن نرسیده که در رابطه با باورهایم به تفکر بنشینم؟»

با ورق زدن کتاب، مطالبی را می خوانید که شما را وادار به تفکر میکند که عمق این تفکر به میزان اعتقادات، باورها و ایمان شما (به هر موضوعی) بستگی دارد. به عنوان مثال در صفحه ی 20 کتاب می خوانیم:

«این انتخاب شما نبوده که به زبان انگلیسی صحبت کنید. شما مدهب یا ارزش های اخلاقی خود را انتخاب نکرده اید، قبل از اینکه به دنیا بیایید، این ها در شما وجود داشته است. هرگز فرصت چیزهایی که باید باور کنیم یا باور نکنیم را نداشته ایم.  هیچ گاه این موارد، حتی جزئی ترین آن ها مانند نام خودمان به انتخاب ما نبوده است.»

در ادامه از صفحه ی بیستم به بعد، با واژه ی "اهلی سازی" رو به رو می شویم. 

نویسنده ی این کتاب، انسان را موجودی می نامد که اهلی به دنیا نیامده اما براساس قوانینی «اهلی شده»  است.

آری شاید به راستی تمام ما، انسان های اهلی شده هستیم. اما چه چیزی و یا چه کسی این انسان اشرف مخلوفات را اهلی کرده است؟

در همین خصوص در بخشی از کتاب می خوانیم: «بچه ها هرچیزی که بزرگترها می گویند را باور می کنند. ما با هرچیزی که یاد می گیریم موافقت میکنیم و ایمان ما آنقدر قوی است که این نظام باور، کل رویای زندگی ما را کنترل می کند. این باورها را ما انتخاب نمیکنیم و ممکن است با آن ها مخالفت کنیم، اما آنقدر قوی نیستیم که بتوانیم در برابر پذیرش این باورها مقاومت کنیم. من این فرآیند را "اهلی سازی" انسان می نامم.»

و در نهایت، با مطالعه ی کتاب چهار میثاق، می توانید به خود، باور، ایمان، حقیقت، مرگ، زندگی و ... معنای جدیدی ببخشید 

 

 

نیلوفر فلاح

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
علی
| |
2019-02-19 10:24:22
بسیار عالی بود.ممنون
آخرین اخبار