اتصال راه آهن غرب به شبکه بین المللی یک مطالبه کرمانشاهی | فراتاب
کد خبر: 3159
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1395 - 11:35
بهزاد خالوندی
آیا سرانجام راه آهن به کرمانشاه و غرب ایران خواهد رسید یا خیر؟

فراتاب - گروه اقتصادی: تکمیل راه آهن غرب - قطعه ی ملایر به کرمانشاه- یکی از مهم ترین وعده هایی بود که رئیس جمهور در سخنرانی عمومی خود و در جمع پرشور کرمانشاهیان عنوان کرد. اجرای این خط ریلی یکی از مهم ترین مطالبات کرمانشاهی ها طی یک دهه اخیر بوده که اکنون به سمت اجرایی شدن می رود و طبق گفته ی حسن روحانی، ریل قطار قرار است تا قبل از پایان دولت تدبیر و امید به کرمانشاه برسد.
کرمانشاه از دوران قدیم یکی از کانون های مبادلاتی ممتاز و اثرگذار منطقه بوده و حتی به روایتی شکل گیری این شهر به دلیل قرار گرفتن بر مسیر جاده ابریشم و راه شاهی بوده است. کرمانشاه قدیم به خاطر حضور در کنار این شاهراه های مبادلاتی از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده است و بسیاری از آثار ممتاز تاریخی ایران زمین مانند کتیبه بیستون، معبد آناهیتا و طاق بستان به دلیل برخورداری از این موقعیت ویژه در این دیار ایجاد شده اند.
حتی پس از اسلام نیز کرمانشاه همچنان دروازه غرب ایران بوده و مبادلات تجاری به بغداد و دریای مدیترانه همچنان از این ناحیه صورت می گرفته است. در دوران قاجاریه نیز این منطقه مسیر عتبات عالیات بوده است. اما متأسفانه این جایگاه ممتاز مبادلاتی طی دهه های اخیر و به ویژه از اواخر دهه 50 - به دلایل مختلفی همچون وقوع جنگ تحمیلی و قطع رابطه اقتصادی و سیاسی با کشور عراق- فرایندی کاملاً رو به تنزل داشته است. پس از فروپاشی حکومت بعث نیز کرمانشاه نتوانست استفاده چندانی از فرصت های اقتصادی جدید برای توسعه خویش ببرد و با وجود همه فرصت ها، ظرفیت ها و استعدادهای ممتاز تجاری و بازرگانی، هنوز تا احیای جایگاه ممتاز مبدلاتی گذشته فاصله ی بسیار دارد.


در چنین شرایطی تکمیل پروژه راه آهن غرب می تواند گامی مهم برای بازیابی موقعیت ممتاز مبادلاتی گذشته باشد و به فرایند توسعه کرمانشاه کمک کند. البته اجرای قطعه ی ملایر به کرمانشاه پایان راه نیست و به تنهایی آثار تحول آفرینی را در پی نخواهد داشت. این پروژه برای اثرگذاری بیشتر اقتصادی و تجاری باید در ادامه به مرز خسروی و سپس از طریق عراق به شبکه بین المللی متصل شود. در واقع تکمیل این خط ریلی می تواند به نوعی خاطره جاده ابریشم قدیم و رونق مبادلاتی گذشته را برای شهری مانند کرمانشاه تداعی کند.

بهزاد خالوندی روزنامه نگار و دانش آموخته علوم سیاسی

بازنشر مطالب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است
امروزه هر چند نیمی از مبادلات 6 میلیارد دلاری کشور از طریق مرزهای کرمانشاه در حال انجام است ولی این موقعیت به دلیل کم توجهی های آشکار دولت های اخیر به تدریج در حال تضعیف است و استان هایی مانند خوزستان، ایلام و کردستان به سرعت در حال ارتقای زیرساخت های مبادلاتی خویش هستند و ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد کاهش سهم کرمانشاه از حجم مبادلات تجاری با کشور عراق بسیاری باشیم. در چنین شرایطی تکمیل سریع این پروژه ریلی و اتصال آن به شبکه ریلی بین المللی می تواند به بهبود موقعیت تجاری کرمانشاه کمک بسیاری کند. البته ناگفته پیداست طبق تجربه دو دهه اخیر تکمیل این خط ریلی به آسانی میسر نخواهد بود و سخت نیازمند پیگیری های مداوم و جدی مدیریت ارشد استان و نمایندگان مجلس و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی نزد جامعه کرمانشاهی است.

نظرات
آخرین اخبار