کد خبر: 9217
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1398 - 18:39
افزایش احتمال برگزاری انتخابات زودرس

به گزارش فراتاب در حالیکه به نظر می‌رسید، «بنیامین نتانیاهو» در صدر حزب لیکود با موفقیت قابل توجه خود در انتخابات اخیر پارلمانی اسرائیل برای پنجمین بار نخست وزیر اسرائیل خواهد شد، اما مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی به دلیل اختلافات موجود میان «آویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع پیشین و رهبر حزب اسرائیل خانه ما با دو حزب مذهبی اولترااورتودکس مانع از تکمیل فرایند تشکیل دولت شده و نتانیاهو تنها تا روز 4 شنبه برای به توافق رسیدن با سران احزاب فرصت دارد.

نتانیاهو اعلام کرده در صورتی که نتواند در «آخرین تلاش برای تشکیل دولت و جلوگیری از یک انتخابات غیرضروری» موفق شود، لایحه انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودرس را به کنست بیاورد تا ساکنان اسرائیل در 90 روز آینده مجدداً پای صندوق‌های آرا حاضر شوند. این امر نیازمند تایید لایحه انتخابات زودرس از سوی دست کم 61 نماینده است. در حال حاضر تنها دو حزب لیکود و اسرائیل خانه ما با انتخابات زودرس موافقت کرده اند. احزاب عربی نیز به برگزاری مجدد انتخابات به عنوان فرصتی برای بازپس گیری کرسی های از دست رفته و ائتلاف مجدد می‌نگرند. اما بیشتر احزاب مخالف همچون آبی و سفید و مرتص با این اقدام مخالف هستند. این احتنال وجود دارد که نتانیاهو تلاش برای انحلال کنست را رسماً اعلام کند.

در این میان این احتمال نیز وجود دارد که با تغییراتی در ترکیب احزاب و گروه های مخالف دولت، «بنی گانتز» به عنوان مسئول تشکیل کابینه معرفی شده و فرصتی هم به او داده شود. این امر در صورتی ممکن خواهد شد که اولاً برخی از احزاب فعلی مخالف نتانیاهو (از جمله مرتص) وارد ائتلاف آبی و سفید شود و این ائتلاف را به بزرگ‌ترین ائتلاف کنست مبدل سازد و در مرحله بعدی، گانتز موفق شود تایید 61 نماینده کنست را برای نخست وزیری به دست بیاورد.

نظرات
آخرین اخبار