شهرها چگونه بیمار می‌شوند؟ | فراتاب
کد خبر: 12132
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1401 - 19:35
فردین رحیمی
در ضرورت اهمیت اقتصاد شهرداری

فراتاب: در زمان‌هایی که شهرداری نبود مردم هر شهر طبق آداب و رسوم و اعتقادات شخصی و دینی، بدون مداخله حکومت، خدمات شهری را انجام می‌دادند اما بعدها مشکلات مختلفی در اداره امور شهرها در زمینه‌هایی مانند بهداشت شهری و آب‌رسانی نحوه‌ی خدمت‌رسانی به شهروندان و نگه‌داشت شهر بوجود آمد و نمایندگان مجلس را منجر به تصویب قانون شهرداری تحت عنوان بلدیه شدند.

حدود یک قرن‌ونیم از تاریخ تاسیس شهرداری (بلدیه) در ایران می‌گذرد و تا به امروز اگر توجه کنیم بیشتر خدمت‌رسانی‌های اساسی و مهم شهروندان و شهر برعهده‌ی شهرداری‌ها قرار گرفته است. در تمامی این سال‌ها بعد از تصویب قانون تاسیس شهرداری تاکنون تغییر و تحوالات زیادی در شهرها اتفاق افتاده است. اگر توجه کنید در هر شهری وارد می‌شوید نگاه‌های مردم و شهروندان به نما و زیبایی شهر است که بیشتر شهرهای‌مان امروز وضعیت خوبی از نظرهای مختلف ندارند. در تمامی دولت و مجلس‌های گذشته برای ارتقاء و کیفیت شهرها قوانین دیگری اضافه گردید اما تا کنون کافی نبوده است.

با ورود تصویب شورای شهر در دولت و مجلس وقت که قرار بود کاملا شهر را مردم در اداره شهر خود در دست بگیرند اما متاسفانه آنچنان که باید نتوانست به پیشرفت شهرها کمک نماید. دلایل زیادی دارد که از جمله بی‌برنامه‌بودن در تصویب قوانین شورای شهر و روستا که متاسفانه مشکلات زیادی را در شهرها بوجود آورد.

استقلال مالی شهردار بدون حمایت مالی بخصوص در شهرهای کوچک که باعث تراکم‌فروشی و فساد گسترده در شهرداری‌های کشور شد تا کنون نیز بیشترین سرتیتر خبرها درباره فساد از شهرداری‌ها و شورای شهر به ثبت رسیده است. البته عواملی دیگر نیز دخیل بوده‌اند در ایجاد این شرایط از جمله عدم‌مدیریت یکپارچه و دخالت سیاسیون و ارگان‌های دیگر در اداره شهر.

اقتصاد شهری قلب تپنده‌ی شهرداری شهرهاست چرا که تمامی خدمت‌رسانی‌‌ها در حوزه‌ی شهری برعهدی این نهاد می‌باشد اگر اخلالی در خدمت‌رسانی بوجود آید بلافاصله موجب اعتراض مردم در زمان کوتاه می‌شود. اما اگر شهرداری‌ها اقتصاد پویا و درآمد پایداری داشته باشند شاید ثبات بیشتری در شهرهای کشور می‌دیدیم اما متاسفانه مسئولین دولتی و مجلس هنوز بر این جریان واقف نشده‌اند اگه به اقتصاد شهرداری پول ترزیق نشود باعث هرج و مرج‌های فراوان در شهرهای کشور می‌شود.

در تمای کشورهای جهان شهرداری و شورای شهر جایگاه ویژه‌ایی دارند و تمامی دولت و حکومت تمرکز خود را برای این نهاد بکار می‌برند مردم و شهروندان این کشورها نیز به این درک رسیده‌اند که اگر در شهرهای‌شان چرخه اقتصادی بچرخد کل شهر و شهروندانش در آرامش زندگی می‌کنند. می‌بینیم که در خیلی از کشورهای دنیا قوانین و مقررات بیشتر به نظم‌دهی اقتصاد شهری و شهرداری مربوط می‌شود و مدیریت یکپارچه باعث بیشرفت روز به روز این کشورها در همه زمینه‌ها شده است.

اما در ایران انتخابات شورای شهر و انتخاب شهردار فقط اسمش را یدک می‌کشد که بعضا انتخابات شورای شهر و انتخاب شهرداران با نفوذهای سیاسی و مافیای اقتصادی روبرو می‌شود و تبدیل به حیاط خلوتی برای آنها شده است و بیشتر شهرهای ایران را بلعیده است.

اقتصاد این روزهای شهرداری بسیار ناچیز است و با قوانین غیر کارشناسی متاسفانه شهردارها را در شرایط سختی برای نگه‌داشت شهر روبرو کرده است و تاکنون نیز ضربه‌های زیادی به کالبدی شهر و خدمت‌رسانی به مردم زده است که دلایل آن بسیار روشن است.

شهرداری جدای اینکه از جانب شهروندان‌شان تحت فشار هستند و با مسائله اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بخاطر نبود بودجه برای عمران آبادانی تحت فشار هستند مسئولین محترم با نگاهی طلبکاران به شهرداری از اولویت بدست آوردن در آمد پایدار برای شهرداران خط و نشان می‌کشند دریغ از آنکه بدانند شهرداری‌ها را چطور تحویل منتخبان مردم در شورای شهر داده‌اند. همیشه در گفتارهای‌شان این حق مردم است که در شهرهای‌شان مشارکت کنند صحبت می‌کنند.

اما امروز باید مسئولین بدانند که این راحل‌های غیرکارشناسی در مورد شهرداری راه بجایی نخواهد برد چون‌که هیچ یک از شهرداری شهر بخصوص شهرهای کوچک و جدید زیرساخت‌هایی برای کسب درآمد ندارند و این باعث بیماری فراگیر در شهرها می‌شود که از در دیوار و شهروندانش از بیماری روحی ورانی رنج می‌برند.

اگر اقتصاد شهری شهرداری توجه ویژه‌ایی شود و قوانین و مقررات آن تغییر اساسی نماید  با وجود تمامی مشکلات و تورم افسار گسیخته و تحریم‌های ظالمانه می‌توان به تمامی مشکلات تا حدودی کمک کرد و با این رویه مردم نیز در درون شهرها بیشتر به آرامش می‌رسند و مشارکت آنها در امر اجرایی و نگه‌داشت شهر بیشتر می‌شود مسئولین بدانند اگر اقتصاد شهرداری‌ها توجه شود در عرضه چند سال رونق اقتصادی و مشکلات بیکاری، فرهنگی، روحی و روانی، امنیت درشهر به خوبی حاکم می‌شود و شهرها به آرامش لازم می‌رسند این اتفاق‌ها موقعی می‌افتد که دولت‌مردان به این نتیجه برسند که رفع مشکلات شهری از رونق اقتصادی و در حمایت از ارگا‌ن‌های اجرایی بخصوص شهرداری و شورای شهر می‌گذرد و باید تمامی ابزارهای اقتصادی برای آن بسیج شوند در کشور نه بانک‌ها دردی برای مشکلات اقتصادی درمان می‌کنند بلکه فقط به بلعیدن پول مردم هستند و نه سیاستمداران می‌توانند اداره شهر را درست انجام دهند که بعد از چهار دهه تا به امروز شهرهای ایران در حال نابودی کامل از نظرمعماری و فرهنگی و اقتصادی شده است و روزبه روز فقیر تر می‎شوند و این هشداری است برای تمامی مسئولین که اگر به اقتصاد بیمار شهرداری و شفاف سازی و تهیه برنامه جامع و مدیرت یکپارچه توجع نکنند باعث شرایط سخت و نامنی و بلعیدن شهرها توسط مافیای اقتصادی و کوتوله‌های سیاسی و طعمه‌ایی برای بیگانگان و دشمنان قسم‌خورده این انقلاب و نظام می‌شوند. پس بیایید نگذاریم شهرها بیمار شوند!

فردین رحیمی - کارشناس ارشد شهرسازی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار