کد خبر: 9039
تاریخ انتشار: 29 آبان 1397 - 15:48
آیا بغداد بدنبال میانجیگری میان تهران و ریاض است؟

فراتاب – گروه بین الملل: برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق که در راستای سیاست های جدید خود (درهای باز)؛ اقدام به سفر به کشورهای منطقه کرده است، روز شنبه ۲۶ آبان ماه در صدر هیئتی بلند پایه وارد تهران شد و با مقامات ارشد کشور از جمله رهبر انقلاب، رئیس جمهور، وزرای امور خارجه و اطلاعات، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. وی هدف از این سفر را گسترش روابط دو جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... عنوان کرد و گفت: عراق به دنبال دوستی با تمامی همسایگان خود در منطقه است.

توسعه عراق توسعه ایران

حسن روحانی ،رئیس جمهور کشور، در نشست خبری با همتای عراقی خود روابط ایران و عراق را دوستانه خواند و گفت: روابط دو کشور از لحاظ تاریخی، فرهنگی، ملی و منطقه ای بسیار مهم و ویژه است. ایران و عراق بیش از ۳۰ سال در راستای مبارزه با استبداد عراق و استقرار امنیت در این کشور با هم همکاری داشته اند. رئیس جمهور در ادامه به ظرفیت های فراوان دو کشور در زمینه همکاری های اقتصادی اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی ما با عراق در حال حاضر حدود ۱۲ میلیارد دلار است که این مبلغ میتواند در آینده به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد. روحانی همچنین ابراز امیدواری کرد : ایران و عراق برای امنیت و ایجاد ثبات در منطقه با هم همکاری خواهند کرد. وی در پایان با توجه به وضعیت کنونی منطقه و عراق گفت : عراق کشور دوست و برادر ماست و امنیت و توسعه عراق به معنی امنیت و توسعه ایران است.

اما برهم صالح نیز با توجه به روابط دوستانه دو کشور گفت: ما به دنبال ایجاد نظم منطقه ای جدید در منطقه هستیم که نقش ایران در این مساله دارای اهمیت است و عراق هم نقشی مهم و محوری ایفا خواهد کرد. وی در ادامه گفت : ما مدافع مردم منطقه و به دنبال افزایش همگرایی و ثبات بین همسایگان خود هستیم.

فرصت های مناسب همکاری پیش روی ایران و عراق

اما در دیداری دیگردریابار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با برهم صالح ضمن تبریک انتخاب برهم صالح تاکید کرد: شرایط سیاسی و مدیریتی جدید در عراق فرصت‌های بسیار مناسبی را برای تعمیق روابط همه جانبه میان دو کشور دوست و برادر فراهم کرده است.

رئیس جمهور عراق نیز با اشاره به اهداف و منافع مشترک دو کشور، ضرورت تقویت و گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف را خاطرنشان کرد و گفت: به هیچ کشور و یا گروهی اجازه نخواهیم داد که از عراق برای لطمه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

باقیماندن در کنار برادران عراقی

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با برهم صالح با اشاره به رابطه محکم و برادری ایران و عراق گفتند:  راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه های بدخواهان، حفظ اتحاد ملی در عراق، شناخت صحیح دوست و دشمن و ایستادگی در مقابل دشمن وقیح، تکیه بر نیروی جوانان و حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت است.

برهم صالح نیز با بیان اینکه عراق خدمت به زائرین اربعین را افتخاری برای دولت و ملت خود می داند به حمایت های ایران اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت کمک های ایران را در مقابله با استبداد عراق فراموش نخواهیم کرد. وی در پایان ابراز داشت: ما بنا داریم عراق را به یک کشور قوی در منطقه تبدیل کنیم و امید داریم بتوانیم از همکاریها و ظرفیت های جمهوری اسلامی برای بازسازی عراق، بیش از گذشته بهره مند شویم.

ایران و عراق و پیوندهای ناگسستنی

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با برهم صالح با اشاره به اهمیت همکاری های دوجانبه بیان کرد: ایران و عراق دو کشوری هستند که به صورت طبیعی به هم پیوند خورده اند و دیگران زحمت بیجایی می کشند تا ما را از هم جدا کنند چنانچه در حال حاضر مجامع زیادی میان دو کشور فعال شده است.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران خطاب به رئیس مجلس گفت: شما رابطه خوب میان ایران و عراق را بنیان نهادید از این رو روی شما حساب می کنیم و می دانیم شما عراق را دوست دارید لذا امیدواریم با همکاری با یکدیگر، روابط را به سمت جلو پیش ببریم.

برهم صالح پس از پایان سفر خود به ایران، در حالی تهران را به مقصد  ریاض ترک کرد که در صفحه توییتر خود نوشت: ما با ایران روابط اجتماعی و فرهنگی ریشه‌دار و تاریخی داریم و برای تقویت روابط و همکاری‌های اقتصادی تلاش خواهیم کرد.

 

آیا بغداد میانجی بین ایران و عربستان خواهد شد یا خیر؟

روابط تهران و ریاض به عنوان دو کشور بزرگ منطقه که هر دو داعیه رهبری جهان اسلام را دارند پس از مدت ها کشمکش و تیرگی در ژانویه ۲۰۱۶ و به دنبال حمله به کنسولگری عربستان در ایران به طور کامل قطع شد که تاکنون نیز ادامه داشته است. با این حال سفر اخیر برهم صالح به ایران و ترک تهران به مقصد ریاض گمانه زنی هایی را در خصوص اقدام بغداد برای ایفای نقش میانجی بین این دو کشور تقویت کرده است تا جایی که برخی رسانه های عربی اعلام کردند که برهم صالح به منظور حل اختلافات میان ایران و عربستان وساطت کرده است و حامل پیامی از تهران به ریاض است.

در واکنش به این خبرها دفتر ریاست جمهوری عراق روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد:برخی رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس به نقل از منابع غیررسمی خبری مبنی بر پیشنهاد گفت ‌و گوی ایران با عربستان و میانجی‌گری برهم صالح، رئیس جمهور عراق میان این دو کشور و انتقال پیام همتای ایرانی خود به ریاض منتشر کردند. ما تاکید می کنیم که این خبر کاملا نادرست است و رسانه ها باید اخبار خود را از منابع موثق نقل کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: عراق به منظور مقابله با تبعات درگیری‌های منطقه‌ای به اندازه توان خود برای وساطت تلاش می‌کندعراق تا جایی که بتواند به منظور ممانعت از پیامدهای درگیری در منطقه نقش میانجیگر را بازی می‌کند، چرا که عراق نقطه تلاقی منافع مشترک میان محیط عربی و منطقه‌ای است.

شایان ذکر است برهم صالح روز یکشنبه پس از ملاقات با مقامات رسمی ایران؛ تهران را به مقصد ریاض ترک کرد. وی در بدو ورود به عربستان مورد استقبال رسمی پادشاه عربستان قرار گرفت و پس از آن در نشستی مشترک، دو طرف درخصوص راه‌های تقویت روابط دوجانبه و تحولات منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

گزارش از بهار آمری زاده

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار