افول احزاب جریان اصلی آلمان در انتخابات ایالت باواریا | فراتاب
کد خبر: 8956
تاریخ انتشار: 24 مهر 1397 - 10:00
سید نادر نوربخش
«سیدنادر نوربخش» تحلیلگر مسائل اروپا طی یادداشتی جدید به تشریح آثار و ابعاد انتخابات ایالت باوریای آلمان پرداخته که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد.

فراتاب - گروه بین الملل: غریب به یک سال پس از انتخابات سراسری آلمان که باعث افول کم سابقه احزاب سنتی حاکم در این کشور شد، حال نتایج ایالتی باواریا حاکی از ادامه این روند است. باید توجه داشت که دولت ائتلافی آلمان در سطح ملی با شراکت دو جریان سیاسی راست میانه (شامل احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) و چپ میانه (حزب سوسیال دمکرات) تشکیل شده است، حال بر اساس نتایج انتخابات، حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی که حزب متحد مرکل در این ایالت محسوب می‌شود، پایین‌ترین میزان آراء در ۷۰ سال اخیر را به خود اختصاص داده است.

این انتخابات ساختار اداره محلی باواریا (بایرن) را در طول پنج سال آینده تعیین می‌کند. باواریا به مرکزیت شهر مونیخ بزرگ‌ترین ایالت آلمان محسوب می‌شود که از نظر اقتصادی و صنعتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. باواریا همچنین دومین ایالت پر جمعیت آلمان است که به طور سنتی محافظه‌کار محسوب می‌شود و کاتولیک‌ها در آن اکثریت هستند. به طور تاریخی پس از جنگ دوم جهانی تا به حال، حزب سوسیال مسیحی قدرت را در این ناحیه ثروتمند در اختیار داشته است. در تحلیل نتایج انتخابات در نظام پارلمانی آلمان (چه در سطح ملی و چه در سطح ایالتی) لازم است میزان رشد یا کاهش آرای هر حزب نسبت به دوره قبل نیز مورد اشاره قرار گیرد.

بر اساس نتایج، حزب سوسیال مسیحی در این انتخابات با میزان ۳۷ درصد آراء اکثریت قاطع خود را در این ایالت از داده است و لذا برای اداره ایالت مذکور نیازمند ائتلاف با حزب دیگری است. امری که به تنهایی، برای این حزب تحقیرآمیز تلقی می‌شود. در سطح فدرال نیز این نتایج شکست سنگینی برای جریان متحد مرکل به حساب می‌آید و ممکن است موقعیت سیاسی وی را بیش از پیش تضعیف کند. در عین حال به نظر می‌رسد بازنده بزرگ این انتخابات شریک دیگر مرکل در دولت از جناح چپ میانه (حزب سوسیال دموکرات آلمان) است که بیش از یک قرن و نیم سابقه سیاسی دارد ولی در این انتخابات حتی نتوانست از ۱۰ درصد آراء هم فراتر برود که کمترین میزان در نوع خود در تاریخ این حزب محسوب می‌شود.

در مقابل اما، این انتخابات دو پیروز داشت؛ نخست حزب سبزهای آلمان که با رشد چشمگیر موفق شد میزان آرای خود را به دو برابر نسبت به دوره پیشین افزایش دهد و با حدود ۱۸ درصد آرا به دومین حزب این ایالت مبدل شد. این حزبِ هوادار محیط زیست موفق شد نظر بسیاری از هواداران سابق سوسیال دموکرات‌ها را به سوی خود جلب کند. دومین پیروز این انتخابات، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان بود که توانست بیش از ۱۱ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و در حالی که تنها پنج سال از تاسیس آن می‌گذرد برای اولین بار به پارلمان ایالتی باواریا راه پیدا کرد. لذا باید گفت که عملکرد اخیر حزب سوسیال مسیحی و به ویژه رهبر آن که وزیر کشور دولت ائتلافی مرکل محسوب می‌شود، مبنی بر اتخاذ سیاست‌های ضد مهاجرتی نتوانست نظر هواداران بالقوه راست افراطی را به سمت این حزب جلب کند و بر عکس اتخاذ چنین سیاست‌های راستگرایانه‌ تنها به نفع گفتمان حزب آلترناتیو برای آلمان تمام شد و رای‌دهندگان راست ترجیح دادند به جای کپی به اصل رای دهند.

نباید از یاد ببریم که باواریا از نظر اقتصادی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و میزان نرخ بیکاری در آن ناچیز است؛ اما این امر هم نتوانست مانع از مخالفت رای‌دهندگان با وضع سیاسی موجود شود و همچنین می‌توان گفت هنوز پس لرزه‌های بحران ورود مهاجران در سال ۲۰۱۵ در صحنه سیاسی آلمان ادامه دارد. نهایتاً باید توجه داشت که حزب سوسیال مسیحی به‌رغم افول کم سابقه، همچنان مقام نخست را در ایالت باواریا در اختیار دارد و از آنجایی که ائتلاف آن با راست افراطی غیر محتمل است، لذا سناریوهای پیش‌رو شامل ائتلاف این حزب با حزب سبزها یا حزب رای‌دهندگان آزاد خواهد بود. با توجه به نظام غیر متمرکز و فدرال آلمان نتایج این انتخابات ایالتی نقش مهمی در صحنه سیاسی این کشور دارد و میزان اُفت آرای احزاب جریان اصلی نشان دهنده مشکلاتی است که مرکل در آینده با آن روبه‌رو خواهد بود.

 

 

سید نادر نوربخش، پژوهشگر مسائل اروپا

 

منبع ایلنا

نظرات
آخرین اخبار