کد خبر: 8917
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1397 - 19:41
بررسی احتمال برکناری رئیس جمهور آمریکا بعد از انتخابات میان دوره ای
6 نوامبر سال جاری، آمریکا شاهد برگزاری یکی از مهمترین انتخابات سراسری در این کشور خواهد بود. هرچند که انتخابات امسال با انتخابات مشابه گذشته به شدت متفاوت است.
6 نوامبر سال جاری، آمریکا شاهد برگزاری یکی از مهمترین انتخابات سراسری در این کشور خواهد بود. هرچند که انتخابات امسال با انتخابات مشابه گذشته به شدت متفاوت است. شرایط به وجود آمده در کاخ سفید در طول چند ماه گذشته باعث شده که حزب جمهوری خواه که در حال حاضر اکثریت را در کنگره و مجلس سنا این کشور دارد به شدت خطر از دست رفتن کرسی های خود را در این انتخابات را احساس کند.
انتخابات ایالات متحده (۲۰۱۸) روز سه شنبه، ۶ نوامبر برگزار خواهد شد و همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده در این انتخابات به رای گذاشته می شود. ۳۹ فرماندارایالتی و منطقه‌ای و تعداد زیادی از انتخابات دولتی و محلی نیز به طور همزمان برگزار خواهد شد.
در واقع می توان عملکرد و رفتارهای دونالد ترامپ را که به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به پیروزی رسید را عامل اصلی ترس و وحشت در اردوگاه جمهوری خواهان دانست. رفتار های ترامپ که طیف وسیعی از زندگی شخصی و سیاسی وی را در بر می گیرد باعث شده به شدت افکار عمومی آمریکا تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرد و دید منفی نسبت به وی افزایش داشته باشد.

مخالفان ناشناس در کابینه ترامپ
 ترامپ با ۷۰ سال سن ثروتمندترین و مسن‌ترین فردی در تاریخ آمریکا شد که ریاست جمهوری را شروع و تنها کسی است که بدون هر گونه سابقه تصدی مناصب سیاسی یا نظامی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده است.  ترامپ یکی از 5 نفری به شمار می رود که با کسب آرای مردمی کمتر از رقیبش به ریاست جمهوری برگزیده شده‌ است.
شاید در روز های اخیر بیش از هر چیز جنجال مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک‌تایمز در انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چاپ شد بیش از هر زمان دیگری بر وجه جمهوری خواهان تاثیر منفی گذاشته است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا در مقاله‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا چاپ شد، ضمن انتقاد شدید از ترامپ او را فردی «فاقد اصول اخلاقی» و «دمدمی‌مزاج» خواند. این مقام رسمی آمریکا که نام او فاش نشده و مقاله وی بدون امضا منتشر شده، خود را بخشی از یک گروه در درون دولت ترامپ معرفی کرده که سعی دارند در برابر «بدترین تمایلات» رئیس جمهوری از کشور خود محافظت کنند.
ترامپ در واکنش به این اظهارات، نویسنده را فردی «بی‌جربزه» و مقاله نیویورک‌تایمز را «بی‌مایه» خوانده است. وی همچنین ضمن تأکید کنایی بر «بی‌نام» بودن نویسنده این مقاله را «مایه ننگ» نامید. رئیس جمهوری آمریکا ضمن حمله به رسانه‌های منتقد گفت که «همه این رسانه‌های ساختگی» بعد از پایان کار او در مقام ریاست جمهوری «تعطیل» خواهند شد «چون دیگر چیزی برای نوشتن ندارند».
ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «خیانت!». این پست یک کلمه‌ای در واقع واکنش تندی به اظهارات انتقادی منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز علیه اوست. دونالد ترامپ در آخرین پست واکنشی خود در توئیتر خطاب به مسئولان روزنامه نیویورک‌تایمز از آنها خواست تا نویسنده مقاله را به دست کاخ سفید بدهند.

نیروی مقاومت علیه ترامپ
در این مطلب مقام رسمی ناشناس، ضمن یادآوری این که عامل دست لیبرال‌ها نیست و با بسیاری از تصمیم‌های دولت موافق است، تأکید می‌کند که این تصمیم‌های مثبت نیز بر خلاف نظر ترامپ گرفته می‌شود.
در این مقاله آمده که ما اعتقاد داریم که نخستین وظیفه ما خدمت به این کشور است، اما رئیس جمهوری به رفتار زیانبار برای سلامت جمهوری ما ادامه می‌دهد. منظور نویسنده این مقاله  از «ما» نیروی مقاومتی است که در درون کاخ سفید علیه دونالد ترامپ شکل گرفته است
در بخش دیگری از این مطلب آمده: برای همین است که بسیاری از منصوبان ترامپ قول داده‌اند که آن چه در توان دارند برای صیانت از نهادهای دموکراتیک و در عین حال خنثی کردن هوس‌های ناگهانی و غلط آقای ترامپ انجام دهند.
نویسنده این مطلب ضمن انتقاد از عدم دلبستگی رئیس جمهوری آمریکا به آرمان‌های دیرینه حزب جمهوری‌خواه مثل «آزادی اندیشه، بازار آزاد و آزادی اجتماعی» و در عین حال با یادآوری دلبستگی او به «دیکتاتورها» می‌نویسد: سیاست خارجی را در نظر بگیرید؛ رئیس جمهور ترامپ چه در انظار عمومی و چه به طور خصوصی به مستبدان و دیکتاتورها تمایل نشان می‌دهد. مثل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی. بعد از چاپ این مطلب در حدود ۱۱ نفر از مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهوری تاکید کرده اند که نویسنده این مقاله نیستند. اما برخی رسانه های آمریکا به دلیل تشابه ادبیات به کار رفته در مقاله منتشرشده به ادبیات مایک پنس، از او به عنوان یکی از نویسندگان احتمالی آن یاد کرده بودند.

محاصره همه جانبه ترامپ
اما داغ شدن زمین زیرپای ترامپ تنها به این موضوع ختم نمی شود. افشای دادن رشوه به یک هنرپیشه فیلم های پورن برای سرپوش گذاشتن بر رابطه وی با دونالد ترامپ پیش از رسیدن به ریاست جمهوری، نوع برخورد وی با مشاوران و معاونان خود در دوران ریاست جمهوری و سیاست خارجی بحث برانگیز ترامپ باعث شده انتقادات از وی شدت بگیرد. یکی از این موارد، محکومیت مشاور کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به زندان بود.
چند روز پیش،  جورج پاپادوپولوس، مشاور کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل اظهارات کذب در برابر پلیس فدرال به ۱۴ روز زندان محکوم شد. این مشاور پیشین دونالد ترامپ پیش از این به جرم خود اعتراف کرده بود. او متهم به «دروغگویی» به «اف.بی.آی» در پرونده تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخبات ریاست جمهوری آمریکا بود. در حدود پنج ماه پیش هم جیمز کومی، مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا در اظهاراتی جنجالی  دونالد ترامپ را فردی «خطرناک» توصیف کرد که فاقد «صلاحیت اخلاقی» برای رهبری ایالات متحده است. در مورد سیاست خارجی ترامپ هم به اندازه کافی منتقد وجود دارد. ترامپ در ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، تعداد زیادی از سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی را به طور کامل تغییر داد  که باعث بروز جنجال شد. آمریکا را از پیمان شراکت ترنس-پسیفیک و توافق پاریس خارج کرد، و بخش‌هایی از پیمان گرمی روابط با کوبا را لغو کرد. اما خروج از برجام یکی از بزرگترین اشتباهات ترامپ به حساب می آمد که باعث شد اتحادیه اروپا که بزرگترین متحد آمریکا در زمینه سیاست خارجی این کشور به حساب بیاید در دفاع از توافق هسته ای در کنار ایران بایستد.

ترامپ باعث شد اوباما سنت شکنی کند
حالا این احساس در بین برخی از سیاستمداران آمریکا به وجود آمده که این کشور در حال رفتن به مسیر اشتباه به دلیل سیاست های دونالد ترامپ است. این موضوع تا جایی پیش رفته است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا با سنت شکنی در مورد عدم دخالت رؤسای جمهور سابق در مسائل سیاسی وارد کارزار انتخابات شد.
باراک اوباما در سخنرانی روز جمعه، ۱۶ شهریور در دانشگاه ایلینوی گفت قصد داشته به سنت روسای جمهور پیشین ایالات متحده از دخالت در سیاست روز اجتناب کند اما اکنون این کار را ضروری می‌داند. دفتر باراک اوباما چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او از هشتم سپتامبر (مصادف با 17 شهریور) برای حمایت از نامزدان حزب دموکرات در انتخابات مجلس نمایندگان و مجلس سنا وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد.
اوباما در جمع دانشجویان دانشگاه ایلینوی با اشاره به تحولات اخیر در کاخ سفید تاکید کرد که حتی کسانی که با دیدگاه‌های سیاسی او موافق نیستند باید نگران وضعیت کنونی باشند و برای بازگرداندن «اخلاق و قانونمداری» در دولت تلاش کنند.
در انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا رقابت بر سر ۲۳ کرسی است که تصاحب احتمالی آنها از سوی نامزدان حزب دموکرات سلطه حزب جمهوری‌خواه را خاتمه می‌دهد. شماری از تحلیلگران معتقدند تورهای انتخاباتی اوباما در ایالت‌هایی مانند ایلینوی، کالیفرنیا، اوهایو و پنسیلوانیا می‌تواند شانس پیروزی نامزدان حزب دموکرات را افزایش دهد. اوباما در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در این ایالت‌ها آرای زیادی به دست آورده است.

اقتصاد، برگ برنده ترامپ در مواجه با مخالفان
این وضعیت باعث شده که ترامپ سایه استیضاح و برکناری را جدی بداند و تلاش های خود را برای ترغیب هوادارانش برای شرکت در انتخابات و رای دادن به نامزد های جمهوری خواه افزایش دهد.
وضعیت خوب اقتصادی در آمریکا در دوران زمامداری ترامپ، کاهش بیکاری و افزایش دستمزد ها باعث شده که رئیس جمهور آمریکا برگ برنده خوبی در مقابل انتقادات از خود داشته باشد. آمارهایی که وزارت کار آمریکا روز جمعه منتشر کرد نشان می داد نرخ رشد مشاغل در آمریکا در ماه آگوست از حد انتظار بازار بیشتر بوده  و در بخش غیرکشاورزی، نسبت به ماه قبل ۲۰۱ هزار شغل جدید ایجاد شد در حالیکه پیش بینی تحلیلگران حدود ۱۹۵ هزار شغل بود. نرخ بیکاری در ماه آگوست هم همچنان پایین و در سطح ۹ / ۳ درصد بود. براساس آمار وزارت کار آمریکا میانگین دستمزدهای ساعتی نسبت به سال قبل ۹ / ۲ درصد افزایش داشت که بالاترین میزان از ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون است. اقتصاد آمریکا در سه ماهه آوریل تا ژوئن ۲ / ۴ درصد رشد داشت و برای سه ماهه جولای تا سپتامبر هم یک رشد بیش از سه درصد پیش بینی می شود.
یک ماه پیش هم رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گویی که با شبکه فاکس نیوز داشت با تاکید بر اینکه در صورت عزل شدن از پست خود همه بازارها فروخواهند پاشید و همه فقیرتر از آنچه هستند، خواهد شد این سوال را مطرح کرد که چرا دمکرات ها باید احتمال وقوع چنین شرایطی در آینده را در نظر نگیرند؟ دونالد ترامپ در این گفتگو همچنین سیاست های اقتصادی و نتیجه عملی آنها را بر زندگی مردم مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد اگر به ریاست جمهوری انتخاب نمی شد اقتصاد کشورش با شدت با مشکل برخورد می کرد.
می توان گفت که ترامپ وضعیتی سخت قرار گرفته است. رئیس جمهور آمریکا نگران نتیجه انتخابات و استیلای دمکرات ها بر کنگره است. ترامپ اگر به گذشته ای نه چندان دور رجوع کند به اعترافات مایکل کوهن، وکیل سابق خود بر می خورد که تحت قسم فاش کرده که به درخواست موکلش برای جلوگیری از تاثیر منفی بر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اقدام به پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های پورن و یک مدل مجله پلی بوی کرده است. به همه اینها مسئله دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اضافه می شود و همین امر باعث خواهد شد که ترامپ شمشیر استیضاح را بالای سر خود حس کند

راه سخت برکناری ترامپ
با همه احتمالات ممکن، در واقعیت امکان استیضاح یا برکناری دونالد ترامپ بسیار کم است. براساس قوانین امریکا،  ترامپ را می توان به اتهام نقض سوگند ریاست جمهوری‌اش برای “حفظ و حمایت از قانون اساسی آمریکا” استیضاح کرد. قانون نیز در این باره تصریح کرده است که رئیس‌جمهور را می‌توان به خاطر خیانت به کشور، رشوه‌خواری یا سایر جرایم، استیضاح و از سمتش برکنار کرد.
قانون اساسی آمریکا می‌گوید که استیضاح رئیس‌جمهور باید به تأیید هر دو مجلس کنگره یعنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا برسد .دموکرات ها برای تسلط به کنگره باید در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ۲۳ کرسی به مجموع کرسی‌های فعلی خود در مجلس نمایندگان و ۲ کرسی نیز به تعداد کرسی‌های فعلی خود در مجلس سنا اضافه کنند. تصویب طرح استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس نمایندگان طبق قانون تنها به آرای “نصف به علاوه یک” نمایندگان نیاز دارد، تصویب آن در سنا نیازمند رای مثبت دو سوم سناتورهاست. به همین دلیل تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز باید از این طرح حمایت کنند.
در حال حاضر دموکرات‌ها ۴۹ نماینده در مجلس ۱۰۰ نفره سنا دارند و اگر در انتخابات نوامبر با گرفتن دو کرسی از جمهوری‌خواهان به عدد ۵۱ برسند، باز هم برای استیضاح ترامپ حداقل به رای موافق ۱۵ سناتور جمهوری‌خواه نیاز خواهند داشت.
 نظرسنجی‌های ماه گذشته هم تمایل تقریبا نیمی از مردم آمریکا به استیضاح ترامپ را نشان می دهد. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مشترک «اکسیوس» و مرکز افکارسنجی «مانکی» نشان می‌دهد ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها مایلند که کنگره روند استیضاح ترامپ را آغاز کند. این رقم بیش از آمار افرادی است که در سال ۱۹۷۴ در پی رسوایی «واتر گیت» ریچارد نیکسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا، خواهان استیضاح او بودند.
با این همه با توجه به اقدامات و کارنامه ترامپ ممکن است برخی از جمهوری خواهان مخالف عملکرد ترامپ هم به طرف دمکرات ها متمایل شوند و در صورت بروز این اتفاق باید شاهد تلاطم های گسترده در عرصه سیاست داخلی و خارجی این کشور بود.
 
نظرات
آخرین اخبار