کد خبر: 12366
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1402 - 19:38
خصومت میان ایران و آمریکا یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر امنیت و آرایش دیپلماتیک بازیگران مختلف در خاورمیانه بوده است.

فراتاب: هیچکس فکر نمی‌کرد تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان در سال ۵۷یعنی همان اوایل انقلاب ۴۵ سال دشمنی و قطع رابطه رسمی را برای دو کشور به ارمغان بیاورد این دشمنی به حدی بوده است که حتی خاورمیانه را نیز به انبار باروت تبدیل کرده و بارها دو کشور را تا آستانه جنگ سوق داده است .با تسخیر و به گروگان گرفتن کارمندان سفارت آمریکا ضمن اینکه تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد و بعدتر تحریم‌ها وسیع‌تر و دامنه‌دارتر شدند تنش‌ها نیز بیشتر شد به طوری که اکنون جنگ سرد یا به اصطلاح بهتر  جنگ‌های نیابتی در منطقه را شروع کرده‌اند. در گزارش پیش‌رو به مهم‌ترین رویدادهای بین دو کشور آمریکا و ایران از ابتدا تاکنون پرداخته میشود .

 

۱۳۵۸؛ اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان

حمله تعدادی از فعالان حوزه دانشجویی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن ۶۶ دیپلمات سرآغاز بحران در رابطه ایران و آمریکا بود بحرانی که به موجب آن تحریم‌ها نیز شروع شدند. این بحران بیش از 444 روز به طول انجامید.

 

۱۳۶۵؛ ماجرای مک فارلین (ایران کنترا)

طی عملیات آزادسازی ۷ گروگان آمریکایی در لبنان که توسط عماد مغینه اسیر شده بودند و با توجه به پیوندهایی که بین مغنیه و ایران بود وساطت هایی بین ایران و آمریکا صورت گرفت. ایران در تحریم تسلیحاتی آمریکا بود و همزمان  نیز درگیر جنگ با عراق اما فک فارلین مشاور ریگان با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق اسرائیل اقدام به فروش اسلحه به ایران نمود این یک رسوایی بود برای دولت ریگان .

۱۳۶۷؛ نبرد دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس

این عملیات که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین عملیات دریایی آمریکا بود در خلیج فارس در اواخر جنگ ایران و عراق در تلافی برخورد یک مین رها شده توسط ایران به وقوع پیوست که موجب آن ۵۶ ملوان ایران کشته شدند و ناوچه سهند و چندین قایق جنگی غرق شدند و ناوچه سبلان نیز به شدت آسیب دید .

۱۳۶۷؛ ساقط نمودن هواپیمای مسافربری ایران

 

در خلال جنگ ایران و عراق پس از اینکه هواپیمای مسافربری با ۲۹۰ مسافر از تهران عازم دبی بود بر فراز خلیج فارس توسط ناو آمریکایی مورد هدف موشک قرار گرفت. فرمانده ناو آمریکایی آن را خطای انسانی نامید.

۱۳۹۰؛ سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا

مقامات نظامی ایران اعلام کردند که یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا را با کمترین خسارت سرنگون کردند و اکنون آن را در اختیار دارند بعد از مدتی مقامات ایرانی ادعا کردند که موفق به رمزگشایی پهباد شده‌اند و در پی ساخت نمونه مشابه به روش مهندسی معکوس هستند .

۱۳۹۴؛ توافق هسته‌ای در وین

بر اساس این توافق ایران متعهد ‌شد ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش را پاک‌سازی و تا غنای ۹۸ درصد قطع کند و به مدت ۱۵ سال تعداد سانتریفیوژهای خود را به حدود دو سوم کاهش دهد. در این توافق آنچه که بسیار از نظر رسانه‌ها عجیب بود دیدار و همکاری دو وزیر امور خارجه ایران و آمریکا بود .

۱۳۹۴؛ دستگیری و آزادسازی ۱۰ نظامی آمریکایی

در محدوده آب‌های سرزمینی ایران ۱۰ نظامی آمریکایی توسط سپاه پاسداران دستگیر شدند مقامات آمریکا گفتند که قایق نظامیان به دلیل نقص فنی وارد آب‌های ایران شده است و نهایتا جمهوری اسلامی ایران آنها را آزاد کرد .

۱۳۹۶؛ جنگ نیابتی ایران و آمریکا در عراق

حمله گروه‌های موسوم به مقاومت از جمله کتائب حزب الله به اهداف آمریکایی و مواضع این کشور در عراق و بمباران این گروه‌ها توسط آمریکا یک زورآزمایی بین دو کشور به شمار می‌رود ضمناً ایران می‌خواهد به آمریکا ثابت کند حضورش در منطقه هزینه دارد .

۱۳۹۷؛ خروج یک جانبه آمریکا از برجام

تلاش آمریکا برای خروج از برجام بعد از توافقی که در دوره ریاست جمهوری اوباما صورت گرفته بود، ترامپ به طور یک جانبه رسما از آن خارج شد و مخالفت خود با آن را اعلام کرد و خواستار توافق جدید شد .

۱۳۹۸؛ ترور فرمانده بلندپایه سپاه سردار قاسم سلیمانی

با افزایش تنش در بغداد و حمله‌های مکرر گروه‌های مقاومت به مواضع آمریکا در عراق و سوریه، آمریکا اقدام به ترور فرمانده عالی رتبه سپاه سردار قاسم سلیمانی و فرمانده ابومهدی مهندس از فرماندهان گروه‌های حشد الشعبی کرد، اقدامی که سطح تنش بین طرفین را تشدید کرد.

۱۳۹۸؛ حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق

بعد از ترور سردار سلیمانی ایران اقدام به حمله موشکی به مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق نمود که زخمی‌شدن سربازان آمریکایی را در پی داشت.

۱۴۰۲؛ حمله نیروهای نیابتی ایران در عراق علیه آمریکا در اردن

بعد از حمله گروه های نیابتی ایران به پایگاه آمریکا در اردن و کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۳۴ نفر از سربازان آمریکایی و حمله‌های مداوم اعضای حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ  و حملات پی در پی به اقلیم کردستان انتظار حمله نظامی آمریکایی‌ها به ایران می‌رفت که بایدن زیر فشار جمهوری خواهان فقط به حمله نیابتی‌ها اکتفا نمود .

 

گزارش از کبیر فتاحی راد

نظرات
آخرین اخبار