کد خبر: 8915
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1397 - 12:14
عبدالرضا فرجی‌راد
زمانی که اروپایی‌ها از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی دچار چالش‌هایی می شوند جوانان این کشورها به سوی ملی‌گرایی و افراطی گری متمایل می‌شوند.

فراتاب - گروه بین الملل: زمانی که اروپایی‌ها از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی دچار چالش‌هایی می شوند جوانان این کشورها به سوی ملی‌گرایی و افراطی گری متمایل می‌شوند. در سال‌های اخیر نیز موج مهاجرت بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و هنوز نیز ادامه دارد. بنابراین در سطح زندگی و معیشت و اشتغال اروپایی‌ها تاثیر گذار است و این موضوع حساسیت‌های شهروندان اروپایی را بر می انگیزد. البته موضوع تروریسم را نباید از قلم انداخت که موجب شده‌است وجود خارجی‌ها در اروپا باعث القای حس ناامنی شود.

سابقه راست افراطی در اروپای مرکزی و اروپای غربی تا حد زیادی وجود داشته است. دراروپای جنوبی نیز ما شاهد جنگ‌جهانی دوم و ظهور موسولینی بوده ایم. اما در اروپای شرقی می توان گفت که این یک پدیده نو است. بویژه آنکه پس از خروج این کشورها از زیر سلطه شوروی به آلمان و اتریش وابسته شدند.راست افراطی دارای پایگاه قدیمی در آلمان و اتریش در دو دهه گذشته هستند. از موارد دیگر می توان افزایش مبادلات تجاری این دو کشور در شرق اروپا و گسترش زبان آلمانی را مورد توجه قرار داد که موجب ایجاد ارتباطاتی میان جوانان و راست‌افراطی اروپای مرکز و شرق اروپا  شده‌است. این موضوع با افزایش موج‌های مهاجرتی که اغلب از طریق بالکان و شرق اروپا به سوی اروپای مرکزی و غرب اروپا حرکت می کنند، تشدید شده‌است. چرا که این مهاجران باید چند ماهی را در کشورهای شرقی اروپا بگذرانند تا موفق شوند خود را به کشورهای دیگر برسانند. معتقدم که تا حدودی این خیزش راست افراطی بر سیاست‌های اروپایی تاثیرگذار خواهد بود. به استثنای سه کشور ایتالیا، مجارستان و اتریش که دارای دولت های راست‌گرا هستند دولت‌های دیگر تلاش می‌کنند تا با آن‌ها مقابله کنند چرا که با این خط مشی مخالف هستند. این کشورها می توانند تا با سخت‌تر کردن مقررات برای احزاب راست افراطی مانع از رشد آن در داخل مرزهای کشورها شوند.

در این میان آمریکای ترامپ با توجه به اینکه خود یک ایدئولوژی راست را دنبال می کند در این شرایط تاثیرگذار است و می توان گفت که پیروزی او تاثیر مثبتی را بر افزایش حوزه نفوذ راست گراهای افراطی در اروپا داشته است. قطعا ترامپ برای راست افراطی ارپا می تواند الگو باشد. از سوی دیگر روس‌ها با توجه به مسائل سیاسی که مدنظر دارند می توانند برای کشورهای اروپایی در این زمینه مشکلاتی را ایجاد کنند. البته این یک استراتژی نیست بلکه تاکتیکی است که برخی از مقاطع به مانند دوره کنونی که روسیه تحت تحریم‌های غرب قرار دارد می تواند از آن برای ضربه زدن به انسجام اروپا استفاده کند.

ما با تغییرات ساختاری در اروپا و ایجاد شکاف گسترده در همگرایی مواجه نخواهیم بود البته برای دولت‌های اروپایی مشکلاتی ایجاد خواهد شد. اروپایی ها تاکنون تلاش کرده‌اند که با بردباری در برابر راست افراطی رفتار کنند اما در آینده با توجه به جدی‌تر شدن خطر راست‌افراطی سعی می کنند تا در مقاطع لازم با آن‌ها برخورد لازم را انجام دهند. البته این یک چاقوی دولبه است و مشخص نیست که برخورد با راست‌افراطی چه نتایجی دارد. در صورتی که شرایط پیچیده شود نیز دولت‌ها می توانند با پرداخت هزینه های بیشتر این بحران را کنترل کنند. سه ستون لیبرالیسم، حقوق بشر و اقتصاد آزاد ارزش‌های اصلی اروپا است و لذا دولت‌ها تلاش می کنند تا از آن‌ها دفاع کنند.

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ

منبع: روزنامه سازندگی

نظرات
آخرین اخبار