پنج درسی که از داووس 2018 یاد گرفتیم | فراتاب
کد خبر: 7375
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1396 - 01:11
مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بعد از انتجام دیدار ها و سخنرانی های بسیار از سوی دعوت شدگان و حاضران در این اجلاس خاتمه پیدا کرد.

مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بعد از انتجام دیدار ها و سخنرانی های بسیار از سوی دعوت شدگان و حاضران در این اجلاس خاتمه پیدا کرد. در اجلاس امسال نیز افراد و مقامات بلندپایه ای که طیف متنوعی از رؤسای جمهور، اقتصاد دانان و نمایندگان و صاحبان صنایع و شرکت های آنها را تشکیل می دادند حضور داشتند و در این اجلاس به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی پرداختند.

پیشینه مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس توسط کلاوس شواب Klaus Schwab به عنوان جایی برای جمع شدن رهبران اقتصادی و سرمایه‌داران اروپایی راه اندازی شد. شواب که در آن زمان در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، داووس را برای جمع شدن اقتصاددانان، سیاستمداران، صاحبان سرمایه، نظریه‌پردازان و هنرمندان انتخاب کرد. ایده اصلی اجلاس این بود که این افراد در یک جا جمع شوند تا دربارهٔ مسائل روز اروپا تبادل نظر کنند. حالا به نظر می رسد که مسائل روز اروپا تبدیل به مسائل جهانی شده و این امر در شعار امسال این مجمع «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته» گنجانده شده است. در واقع می توان گفت که تلاش های ترامپ برای تحقق شعار «اول آمریکا» باعث شده که سایر کشورها در مقابل آن موضع گیری داشته باشند که در اجلاس امسال داووس شاهد آن بودیم.

با این حال ترامپ که آخرین سخنرانی این اجلاس را انجام داد در سخنرانی خود بر مواضع خود مبنی بر شعار « آمریکا اول» تاکید کرد و گفت:»به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اولویتم همیشه آمریکاست همان طور که رهبران دیگر کشورها، کشور خود را در اولویت قرار می‌دهند؛ اما این شعار که اولویت با آمریکاست بدان معنا نیست که تنها آمریکا مورد توجه است، اگر آمریکا رشد کند، جهان هم رشد می‌کند.» پی یر موسکوویسی Pierre Moscovici) ) کمیسیونر اقتصادی، امور مالی، مالیاتی و گمرکی اتحادیه اروپا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت:» راه اروپا متفاوت از راه ترامپ است. ما حامی چندجانبه‌گرایی هستیم و حمایت‌گرایی را رد می‌کنیم . ترامپ می‌گوید اولویت با آمریکاست اما من نمی‌گویم اولویت با اروپاست، هرچند که عاشق راه اروپایی هستم. باید با روش اروپایی به شعار «اولویت با آمریکاست» ترامپ پاسخ داده شود.”

روزنامه گاردین در گزارش کوتاهی با عنوان «  پنج چیز که از داووس 2018 آموختیم» به بررسی برخی از مهمترین نکات اجلاس داووس امسال پرداخته است.

کسب و کارها زندگی با ترامپ را یاد می گیرند

یک سال پیش، نخبگان جهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هنوز در شوک بودند. در حالیکه بسیاری از آنها در حال آماده شدن برای ترک اجلاس مجمع جهانی اقتصاد بودند تا در مراسم تحلیف هیلاری کلینتون حاضر شوند در کمال ناباوری شاهد حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شدند. ترامپ به خوبی با دعوت از 15 مدیر تجاری ارشد اروپا نشان داد که راه نفوذ به قلب و ذهن یک مدیر اجرایی از درون کیف پول وی می گذرد. چندین کارفرما قدردانی خود را نسبت به رئیس جمهور به دلیل کاهش مالیات و سیاست های رفع محدودیت های تجاری ابراز داشتند.

شرکت های تجاری در مقابل نگرانی در مورد رفتارهای ترامپ واکنش نشان می دهند. به طور کلی شاید شرکت ها گفتار ترامپ دوست نداشته باشند اما اقدامات وی را دوست دارند.

رسانه های اجتماعی زیر تیغ انتقاد

دوران برتری فیس بوک، توئیتر و گوگل در حال پایان است. رسانه های اجتماعی از همان روزهای اول اجلاس داووس به دلیل عدم کنترل محتواهای افراطی و سوق دادن جوانان به نوعی سلیقه نا مناسب از به روز بودن ، عکس های سلفی و لایک کردن مورد انتقاد قرار گرفتند. جرج سورس در راس این منتقدان قرار داشت و گفت که رسانه های اجتماعی از محیط اجتماع سو استفاده و دموکراسی را تضعیف می کنند. چند ساعت قبل از اظهارات سورس، ترزا مِی نخست وزیر بریتانیا این شبکه ها را به دلیل کمک به تروریست ها و کودک آزاران مورد انتقاد شدید قرار داد.

زمان ایستادن در مقابل آزار جنسی است

اخبار مربوط به رفتارهای نا مناسب در مراسم شام خیریه باشگاه رؤسای بریتانیا (Britain’s Presidents Club) در میان اخبار مرتبط با شرایط اسکی در داووس گم شد. اما همانطور که گزارش فاینشنال تایمز نشان داد، صاحبان کسب و کار ها از اخبار مرتبط به آزار های جنسی نگران شدند و لیست کارمندان خود را برای اینکه ببینند در آن مهمانی شرکت داشته اند یا خیر بررسی کردند. جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در این اجلاس خواستار مذاکرات جدی در مورد حقوق و برابری زنان شد. سخنرانی وی در سالن اجلاس با استقبال رو به رو شد اما آنچه که صاحبان کسب و کار را واقعا تکان داد، احتمال بودن نام شرکت هایشان در لیست حاضران مهمانی باشگاه روئسای بریتانیا بود. ملاله یوسف زی به مجمع جهانی اقتصاد گفت که زنان باید برای پایان دادن به آزار و اذیت «صدای خود را بالا ببرند» و سران کسب و کار به نظر می رسید که به این صحبت ها گوش می دهند.

آموزش باید مجددا برای مدیریت هوش مصنوعی مورد تجدید نظر قرار بگیرد

رهبران جهان از آن می ترسند که میلیون ها شغل قدیمی در اقتصاد توسط چهارمین انقلاب صنعتی از میان برود. نگرانی رهبران کسب و کارها از این جهت است کارگران مهارت های مورد نیاز را در ارتباط با فناوری های جدید ندارند. راه حل از نظر مجمع جهانی اقتصاد تغییر بزرگ در زمینه آموزش است.

جان گودوین(John Goodwin) رئیس بنیاد لِگو (The Lego Foundation) هشدار می دهد که بسیاری از کشورها هنوز از شیوه های آموزشی «که در زمان پدربزرگ و مادربزرگ ما به کار می رفته» استفاده می کنند. این امر می تواند فاجعه آمیز باشد، زیرا اطلاعات نشان می دهد که دو سوم از کودکانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند به شغل هایی می رسند که حتی وجود ندارد.

داووس بیش از حد بزرگ شده است

شعار مجمع جهانی اقتصاد امسال «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته» بود، اما به نظر می رسد که خود مجمع جهانی اقتصاد بیش از پیش از هم گسیخته باشد. این از هم گسیختگی به لطف سیاست های ترامپ قبل از ورود وی به داووس رخ داد. اما این مشکل حتی قبل از برگزاری نشست نیز به وضوح دیده می شد. حتی در صورت بی نقش برگزار شدن این اجلاس، داووس مخلوطی از  سخنرانی های کلیدی، جلسات سطح بالا و نشست های  صمیمی و غیررسمی است. نماینده ارشد بریتانیا در این اجلاس به شوخی گفت:» من دائما احساس ترس از گم شدن را دارم ! « . به همه اینها بدترین بارش برف دهه های اخیر را که باعث بروز مشکلات بسیاری را شد را اضافه کنید تا فکر کنید داووس بیش از حد یزرگ شده است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار