آغاز ریاضت‌های اقتصادی در اقلیم کردستان عراق با پیشمرگ‌ها | فراتاب
کد خبر: 7063
تاریخ انتشار: 25 آذر 1396 - 23:26
در حالی که بغداد برای کاهش سهمیه اربیل در بودجه از ۱۷ به ۱۲.۶۷ درصد تلاش می‌کند، دولت اقلیم کردستان عراق به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها جهت پرداخت حقوق کارمندان است و اولین اقدام ریاضتی اربیل نیز طبق اعلام وزارت پیشمرگ‌ها کاهش یک سوم حقوق این نیر

 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ اظهار داشت: با تصمیم دولت اربیل حقوق نیروهای پیشمرگ تا ۳۸.۱ درصد کاهش خواهد یافت و این تصمیم از دسامبر جاری اجرا می‌شود.

یاور گفت: وزارتخانه در تلاش است برنامه‌ای برای اجرای این تصمیم طبق حقوقی که پیشمرگ‌ها تقاضای آن را دارند، تعیین کند، طبق طرح ما، هر نیرویی که مقام بالایی دارد، میزان کاهش حقوق برای او بیشتر خواهد بود و به این ترتیب کاهش حقوق برای سایر نیروها کمتر از مقامات بالا خواهد بود و حقوق این ماه نیروها با نسبت‌های متفاوتی کمتر خواهد بود.

رنگین عبدالله، نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اظهار داشت: با وجود اینکه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تعهد داد در صورتی که اربیل درآمدهای نفتی و کنترل گذرگاه‌های مرزی را تحویل دهد، حقوق کارمندان اقلیم را پرداخت می‌کند اما اربیل جدیتی از سوی العبادی برای اجرای تعهداتش نمی‌بیند.

رنگین عبدالله در ادامه از العبادی خواست ‌واقعیت ماجرای بررسی لیست سوابق کارمندان اقلیم را توضیح دهد به ویژه که هیچ حسابرسی یا اقدام عملی و یا سفر هیئتی تخصصی به اربیل وجود نداشته و نیز تاکنون شاهد هیچ‌گونه اقدامی از سوی دفتر نظارت مالی در این خصوص نبوده‌ایم.

نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق در ادامه گفت: اینجا این سوال مطرح است که آقای العبادی در اظهاراتش به چه چیزی استناد می‌کند؟ در حالی که می‌دانیم دولت اربیل در اقدامی آمار کارمندان خود را به صورت رسمی و با امضای نخست وزیر اقلیم برای دولت مرکزی در بغداد ارسال کرد اما آقای العبادی تا الان به آن پاسخ نداده است.

وی افزود: ادامه صحبت درباره حقوق شهروندان کرد در اقلیم کردستان اصلا قابل قبول نیست و ما نمی‌خواهیم که این مساله وارد درگیری‌ها میان بغداد و اربیل شود و از نظر ما هر دو حکومت اربیل و بغداد مسؤول اتفاقاتی هستند که برای مردم اقلیم کردستان رخ دهد.

رنگین عبدالله با هشدار به العبادی نسبت به خشم کردها از او خواست با سخنان تکراری یکبار در مورد پرداخت حقوقشان و بار دیگر درباره بررسی سوابق کارمندان، با عواطف و احساسات شهروندان کرد بازی نکند.

اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی

دراین میان برخی وبلاگ‌نویس‌ها در فیس‌بوک عکس‌هایی از تابلوهای نقاشی را به اشتراک گذاشتند که در استان سلیمانیه به آتش کشیده شده بودند، این تابلوها متعلق به دو نقاش کرد است که آثار خود را در اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی اقلیم آتش زدند.

با وجود اینکه مارک روت، نخست وزیر هلند از العبادی خواست ممنوعیت پروازهای بین‌المللی در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه را بردارد اما بغداد همچنان بر این ممنوعیت به عنوان یکی از اقدامات دولت پس از همه‌پرسی جدایی اصرار دارد.

روت روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: در نشست سران در فرانسه با العبادی به شکلی شفاف و صریح درباره مبارزه با داعش گفت‌وگو کردیم.

نخست وزیر هلند افزود: در چند روز آینده پارلمان هلند در مورد تمدید دوره ماموریت نیروهای این کشور در جنگ با داعش برای یک سال دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: از جمله مسائلی که با العبادی در مورد آنها گفت‌وگو کردیم، لزوم لغو ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از فرودگاه‌های اقلیم کردستان بود تا بتوان از این فرودگاه‌ها برای ارسال کمک‌های نظامی استفاده کرد.

این مسؤول دولت هلند افزود:‌ نمی‌توانم بگویم جواب آقای العبادی چه بود اما تلاش‌های ما برای بازگشایی فرودگاه‌های کردستان به ویژه فرودگاه بین‌المللی اربیل ادامه دارد.

نیچروان بارزانی به آلمان می‌رود

قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این هفته در برلین میزبان نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق باشد.

سخنگوی دولت آلمان با اشاره به اینکه بارزانی دوشنبه آینده به درخواست رسمی دولت آلمان به برلین سفر خواهد کرد، گفت: بارزانی در این سفر موضوعات متعددی از جمله مبارزه با داعش در منطقه و مشارکت آلمان در این امر را با مسؤولان آلمانی به بحث و گفت‌وگو خواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار