کد خبر: 5998
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1396 - 17:16
روابط تجاری و سیاسی بین آمریکا و ژاپن همواره مسیر رشد و پیشرفت را در طول دهه های گذشته طی کرده است. در واقع به غیر از دوران جنگ جهانی دوم، آمریکا و ژاپن روابط اقتصادی و سیاسی خود را دهه به دهه افزایش دادند.

به گزارش فراتاب در دهه هشتاد میلادی حضور شرکت های تجاری ژاپنی که از آن به عنوان هجوم سامورایی ها به آمریکا یاد شد باعث رونق و رشد و توسعه صنایع آمریکایی و اشتغال زایی گسترده در این کشور شد.
در مقابل، همسایگی ژاپن با کره شمالی که همواره برای ژاپن و کره جنوبی و به طور کلی منطقه جنوب شرق آسیا به عنوان تهدید عمده به شمار می رود باعث حضور نظامی آمریکا در این منطقه و دفاع از منافع خود و متحد دیرینه خود، ژاپن شده است. در واقع روابط آمریکا و ژاپن به معنای واقعی یک رابطه بُرد-بُرد برای هر دو کشور است.

اقتصادهای ژاپن و آمریکا دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان به شمار می رود و این دو کشور روی هم یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند. براساس آمارها حجم روابط تجاری آمریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان و ژاپن به عنوان سومین اقتصاد برتر دنیا تا پایان سال 2015 میلادی رقمی در حدود 268 میلیارد دلار برآورد شده است.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور، بسیاری از منتقادن سیاسی و تحلیلگران از آغاز عصر جدیدی در روابط خارجی آمریکا با سایر کشور ها خبر دادند. برخی از این تحلیلگران با توجه به شعارهای انتخاباتی ترامپ، این احتمال را دادند که ممکن است روابط آمریکا با متحدان خود در اروپا و آسیا دچار تنش شود. اما برخلاف این پیش بینی ها روابط تجاری و سیاسی دو جانبه آمریکا با متحدان خود تغییر چندانی نکرد و حتی در مواردی مستحکم تر از گذشته شد. در واقع ترامپ و همفکرانش عقیده دارند که روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا با سایر کشورها باید بر پایه روابط دوجانبه متمرکز باشد نه بر اساس حضور در معاهدات بین المللی چند جانبه که در آنها میزان بهره مندی آمریکا از مزایای این معاهدات نامعلوم و نامشخص است.

ژاپن نیز به عنوان شریک تجاری و متحد مطمئن آمریکا در شرق آسیا از همان روزهای اول آغاز رسمی ریاست جمهوری ترامپ رویکرد مثبت و منطقی نسبت به تحولات آمریکا داشت و شینزو آبه به عنوان یکی از اولین مقامات بلند پایه خارجی با ترامپ ملاقات داشت. نتیجه دیدار آبه از آمریکا افزایش سطح روابط تجاری دو کشور بود. در هفته گذشته نیز در مورد روابط بین آمریکا و ژاپن اخبار منتشر شد که تمامی آنها نشان از روند رو به رشد روابط اقتصادی بین دو ابرقدرت سیاسی و اقتصادی جهان داشت.

به گزارش رویترز براساس بررسی های بانک مرکزی ژاپن نشانه های رشد و بهبود اقتصاد ژاپن به عنوان یک اقتصاد صادرات محور دیده می شود. با توجه به بررسی های بانک مرکزی ژاپن بخش خدمات در این کشور بعد از مدت ها با رشد مواجه شده است.

با توجه به رشد تقاضا در بازارهای جهانی، اقتصاد ژاپن نشانه هایی را از بهبود وضعیت اقتصادی خود در ماه های اخیر نشان داده که باعث افزایش تولید و صادرات محصولات این کشور شده است. با این حال شرکت های بزرگ انتظار دارند اوضاع در سه ماه آینده کمی بدتر شود. علت این بدبینی را می توان در مسائلی مانند خروج اتحادیه اروپا و حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از تولید داخلی دانست. برای مثال خودروسازان ژاپنی شرایط کسب و کار را با توجه به صحبت های ترامپ، رو به بدتر شدن توصیف می کنند.

NHK  نیز گزارشی خبر از آغاز اولین گفت و گو های اقتصادی بین ژاپن و آمریکا داد. این گفتگو ها با محوریت مسائل اقتصادی  در تاریخ 18 آوریل و به میزبانی ژاپن در شهر توکیو این کشور آغاز خواهد شد. رهبران دو کشور ژاپن و آمریکا در ماه فوریه اولین دیدار خود را با هم انجام دادند و در دیداری که برای 18 آوریل برنامه ریزی شده  تارو آسو(Taro Aso)  معاون نخست وزیر ژاپن و مایک پنس (Mike Pence) معاون رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد. محور مذاکرات بین این دو مقام آمریکایی و ژاپنی اقتصادی، سیاسی، قوانین دوجانبه و سرمایه گذاری های دو طرفه می باشد.

اما در این میان دستورات اجرایی ترامپ ممکن است بر روابط اقتصادی و سیاسی این کشور با سایر کشور ها تاثیر بگذارد. رئیس جمهور آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود همواره بر احقاق حقوق طبقه متوسط این کشور تاکید کرده و راه حل دستیابی به این هدف را حمایت از تولیدات داخلی با شعار جنس آمریکایی برای آمریکاییان می دانست. این شعار ها و اقدامات باعث نگرانی سرمایه گذاران خارجی و متحدین اقتصادی آمریکا به دلیل احتمال بالا بردن مالیات بر واردات کالا از این کشور ها و خطر منفی شدن تراز تجاری طرف های تجاری آمریکا با این کشور شده است.

اما به نظر می رسد که ژاپنی ها در مورد دستورات اجرایی ترامپ نگرانی به خود راه نداده اند و در مورد تجارت با آمریکا به خود مطمئن هستند. وزیر تجارت ژاپن در این زمینه می گوید که معتقد است دستورات اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده با هدف مقابله با شیوه های تجارت ناعادلانه به طور مستقیم برای اقتصاد و تجارت ژاپن مشکلی ایجاد نمی کند.

NHK روز سه شنبه این زمینه به صحبت های هیروشگه سِکو (Hiroshige Seko) استناد کرد که در کنفرانس خبری خود در مورد امضای دو دستور اجرایی دونالد ترامپ در روز جمعه با خبرنگاران سخن گفت. سِکو در کنفرانس خبر خود اعلام کرد که دقت می کند که دستورات اجرایی ترامپ تاثیر منفی بر روابط اقتصادی بین ژاپن و آمریکا نداشته باشد.

با توجه به این مسائل به نظر می رسد که ژاپنی ها برخلاف همتایان خود در اروپا و آسیا با تامل و صبوری به آینده می نگرند. در واقع حضور ژاپنی ها در آمریکا به قدری مستحکم است که بعید به نظر می رسد که دولت ترامپ به این راحتی بتواند از سود تجاری و اشتغال زایی گسترده ای که شرکت های ژاپنی در این کشور به وجود اورده اند به راحتی چشم پوشی کند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار