کد خبر: 5781
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395 - 21:41
آلن گرینسپن (Alan Greenspan) رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا در مصاحبه ای که با شورای جهانی طلا (World Gold Council) داشت اعلام کرد که نبود تعادل در میان قدرت های اقتصادی منطقه یورو باعث بروز نگرانی در میان اعضای این منطقه پولی شده است.

به گزارش فراتاب به نقل از  راشا تودی (Russia Today) گرینسپن به نابرابری های اقتصادی زیادی که در میان کشورهای منطقه یورو وجود دارد و باعث تقسیم بندی بین کشورهای شمال و جنوب این منطقه شده اشاره کرد و گفت: کشورهایی مانند آلمان به طور مداوم کشورهای ضعیفتر منطقه یورو را از نظر مالی تامین می کنند اما این وضعیت نمی تواند ادامه داشته باشد.

رئیس سابق فدرال رزرو آمریکا در مقایسه ای بین بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا داشت، گفت: بانک مرکزی اروپا همواره با مشکلات بیشتری نسبت به فدرال رزرو آمریکا داشته و ترازنامه های دارایی بانک اروپا بیشتر از همیشه است. این اتفاق زمانی رخ داد که ماریو دراگی ((Mario Draghi رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که هرکاری برای حفظ رشد اقتصادی منطقه یورو انجام خواهد داد.

وی افزود: من به شدت در مورد آینده منطقه پولی یورو نگرانم. منطقه یورو کارایی خود را از دست داده است.

 گرینسپن که ریاست فدرال رزرو آمریکا را بین سال های 1987 تا 2006 برعهده داشت همواره یکی از منتقدان سیاست های پوبی منطقه یورو بوده و اعتقاد داشت که منطقه پولی یورو به دلیل نادیده گرفتن فرهنگ های مناطق مختلف اروپا محکوم به شکست است. وی از مدافعان نظام پولی متکی بر طلا معروف به استاندارد طلا  است که در دهه 1930 طرفداران بسیاری در میان اقتصاددانان جهان داشت. استاندارد طلا یک سیستم پولی است که در آن واحد محاسبه اقتصادی استاندارد وزن ثابتی از طلا می‌باشد.

این اقتصاددان برجسته آمریکایی گفت: در حال حاضر این عقیده وجود دارد که سیاست های پولی که متکی به ذخایر طلا بودند و در قرن نوزدهم میلادی رواج داشته اند اشتباه بوده اند. این مثل این است که سایز نامناسبی را برای کفش خود انتخاب کنید و بگویید این کفش خوبی نیست. مشکل اصلی در مورد ذخایر طلا سیاست های مربوط به آن بود نه خود استاندارد طلا.به نظر من طلا ارز اصلی در جهان است.

رئیس سابق فدرال رزرو عقیده دارد که سرمایه گذاری در زمینه طلا تضمین شده است. با این حال سرمایه گذاری کوتاه مدت در مورد طلا جواب نخواهد داد و طلا نیاز به سرمایه گذاری بلند مدت دارد.

گرینسپن در پایان با تاکید بر به صرفه بودن استفاده از سیاست های استاندارد طلا گفت: ما هرگز در زمانی که از استاندارد طلا استفاده می شد شاهد این حجم از بدهی ها سنگین نبودیم چرا که استاندارد طلا تضمینی برای خارج نشدن سیاست های مالی از مسیر خود است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار