انتخاب رئیس جمهور جدید آلمان فرصتی برای ایران | فراتاب
کد خبر: 5735
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395 - 21:18
وزیر سابق وزارت امور خارجه آلمان در انتخابات روز یکشنبه در این کشور به عنوان رئیس جمهور آلمان انتخاب شد. وی دوازدهمین رئیس جمهور آلمان از زمان جنگ جهانی دوم است.

به گزارش فراتاب به نقل از رویترز فرانک والتر اشتاین‌مایر که تا ماه گذشته به عنوان وزیر امور خارجه آلمان مشغول به کار بود توانست  931 رای از مجموع 1239 رای معتبر قانونگذاران و نمایندگان 16 ایالت فدرال آلمان به دست آورد. 103 رای ممتنع و 14 رای باطل اعلام شد.

در هنگام اعلام نتایج انتخابات از سوی نوربرت لامرت (Norbert Lammert) رئیس مجلس نمایندگان آلمان ملقب به بوندس تاگ (Bundestag) به غیر از اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان یا AFD خوشحالی خود را با تشویق اشتاین مایر نشان دادند.

AFD که به دلیل مواضع ضد مهاجرتی خود معروف می باشد در مجلس قانون گذاری نماینده ای ندارد اما بعد از انتخابات 24 سپتامبر صاحب ده کرسی از مجموع شانزده کرسی در مجلس ایالتی آلمان شد که این حزب را تبدیل به سومین حزب بزرگ آلمان کرد. نماینده این حزب در رای گیری ریاست جمهوری این کشور توانست 42 رای را به خود اختصاص دهد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که در تلاش برای چهارمین دوره صدراعظمی خود است در اظهار نظری که بعد از انجام رای گیری داشت گفت:  من اعتقاد دارم که وی می تواند به درستی و در این شرایط سخت کشور را رهبری کند.

روسیه نیز در تلگرافی انتخاب اشتاین مایر را تبریک گفت و از دعوت پوتین از وی برای دیدار از روسیه خبر داد.

اشتاین مایر سال گذشته به دلیل اظهارتش در مورد رزمایش های ناتو در شرق اروپا و توصیف آن به قدرت نمایی مورد انتقاد قرار گرفته بود. حزب سوسیال دموکرات که اشتاین مایر در آن عضویت دارد ترجیح می دهد مواضع ملایمتری نسبت به مواضع مرکل در مورد روسیه داشته باشد. روسیه خواهان لغو تحریم های اتحادیه اروپا بر ضد خود به دلیل حمایت از جدایی طلبان کریمه در اوکراین است.

براساس قانون اساسی آلمان، انتخاب رئیس جمهوربرعهده یک مجمع ویژه است. این مجمع شامل 630 قانون گذار مجلس نمایندگان و نمایندگان مجالس فدرال ایالتی است. دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی آلمان یوآخیم گائوک (Joachim Gauck) در 18 مارس به پایان خواهد رسید.

تاثیر انتخاب اشتاین مایر بر آلمان 

ایران و آلمان به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در منطقه خاورمیانه و اروپا به شمار می روند. ایران در منطقه خاورمیانه به عنوان کشوری تاثیر گذار از جنبه های مختلف سیاسی و اقتصادی و آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو مطرح است. علیرغم وجود تنش و تفاوت نظر در بسیاری از مسائل سیاسی دو کشور هیچگاه روابط خود را قطع نکردند و همواره تلاش داشته اند که روابط خود را در سطحی قابل قبول نگه دارند.

آلمان همواره به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران برای این کشور مطرح بوده و تا قبل از وضع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای و خروج بسیاری از سرمایه گذاران اروپایی از ایران در پی وضع تحریم ها، به عنوان یکی از صادرکندگان بزرگ محصولات مختلف بخصوص در زمینه صنعتی و ماشین آلات به شمار می رفت. در حال حاضر نیز بسیاری از صنایع ایران در بخش های مختلف صنعتی مانند نساجی به فناوری های آلمانی متکی است و براساس برخی از آمار در حدود ۳۰ درصد از از توان صنایع ایران بر پایه فناوری آلمان بنیان گرفته است.

از سویی دیگر ایران نیز تلاش دارد که در میان کشورهای منطقه خاورمیانه نقش پررنگتری در زمینه صادرات به آلمان داشته باشد. ایران تلاش دارد به غیر از نفت و مشتقات آن در زمینه صادرات مواد غذایی و صنایع دستی نیز با توجه به بازار خوب این اقلام در اروپا بر روی آلمان حساب ویژه ای باز کند. در شش ماهه نخست سال 95 و بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ایران در حدود 132 میلیون دلار کالا و تولیدات ایرانی به آلمان صادر کرده که مواد غذایی و محصولات دامی مانند روده از جمله کالاهای پر مشتری در آلمان هستند. می توان گفت که آلمان در سال های بعد از پیروزی انقلاب بجز در سال ۲۰۰۱ (در رتبه دوم بعد از ایتالیا) همواره از بزرگترین صادرکنندگان به ایران بوده است. به عنوان مثال صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۰۲ به ارزش ۲٫۲ میلیارد یورو بوده و در همین سال واردات آلمان از ایران ۳۲ میلیون یورو بوده که عمده آن را فرش، پسته و نفت تشکیل داده بود.

با این حال روابط تجاری این دو کشور به دلیل مسائل مختلف سیاسی تحت الشعاع قرار گرفته و گاهی روابط دو کشور به دلیل تنش های به وجود آمده در روابط دو کشور تا مرز قطع شدن رفته است. مسائلی مانند اختلاف نظر در مورد مسئله فلسطین و پرونده هسته ای ایران از جمله موارد مورد اختلاف بین دو کشور است. با این حال آلمان از جمله کشورهایی بود که در مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای 5+1 نقش مهمی در به نتیجه رسیدن این مذاکرات داشت تا جایی که بعد از توافق برجام، میان ایران و گروه 5+1،  معاون صدر اعظم آلمان در رأس هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرده و با مقامات بلند پایه ایرانی دیدار و گفت و گو کرد.

علیرغم اینکه مقام ریاست جمهوری در آلمان و با توجه به قانون این کشور مقامی تشریفاتی به حساب می آید اما حضور اشتاین مایر در این سمت و حمایت آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور نشان دهنده این است که این پست تشریفاتی می تواند در زمان خود بسیار مهم باشد. اشتاین مایر به دلیل سیاست ها و اظهارات ضد ترامپ خود معروف است. وی ترامپ را در حد یک واعظ با اظهارات نفرت انگیز می خواند و همواره در اظهارات خود از ترامپ انتقاد کرده است. رئیس جمهور آلمان جدید آلمان در دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ از وی به عنوان فردی یاد کرده بود که نفرت پراکنی می‌کند نام برده بود.

با توجه به سیاست های ترامپ در مورد مهاجران ومسائل تجارتی، و عزم وی برای عملکرد به شعارهای انتخاباتی خود به نظر می رسد که انتخاب اشتاین مایر به عنوان رئیس جمهور کشوری که  عنوان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو را دارد نمایانگر عزم آلمان برای کاهش عواقب سیاست های اقتصادی و سیاسی آمریکا بر آلمان است. در این میان حضور اشتاین مایر به عنوان نماینده کشوری که در مذاکرات 5+1 با ایران نقش مهمی داشته و مخالفت های وی با ترامپ می تواند فرصتی برای ایران باشد که روابط تجاری و سیاسی خود را با آلمان بیشتر کند تا بتواند مانند آلمان مشکلاتی را که رئیس جمهور آمریکا برای ایران به واسطه سیاست های خود ایجاد خواهد کرد را به حداقل برساند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار