انرژی؛ نقطه تفاهم ایران و سوئد | فراتاب
کد خبر: 5728
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1395 - 20:28
روابط ایران و کشورهای اروپایی همواره با فراز و نشیب همراه بوده و در تاریخ روابط ایران و اروپا همواره شاهد بودیم که در زمان هایی روابط ایران و کشورهای اروپایی با تنش مواجه شده است. با این حال در میان کشورهای اروپای برخی از کشورها همواره رابطه ای خوب و بدون

به گزارش فراتاب سوئد یکی از کشورهایی است که از زمان آغاز روابط خود با ایران به ندرت با تنش و مشکل در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی با ایران رو به رو بوده است. این امر در کنار این موضوع که ایران با توجه به رفع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای خود در حال تلاش برای رسیدن به جایگاه گذشته خود در اقتصاد جهان است اهمیت روابط با سوئد را بیش از پیش نمایان می کند.

اقتصاد سوئد متکی بر مالیات و صادرات محصولات صنعتی است. برند معروف ساخت لوزام خانگی آی کیا IKEA مربوط به این کشور است. با توجه به محدودیت منابع زیرزمینی و انرژی در این کشور، اقتصاد این کشور صادرات محور و وابسته به تجارت خارجی است. دولت سوئد با توجه به قوانین مالیاتی که مالیات بالایی را بر درآمد افراد وضع می کند منبع خوبی برای کسب درآمد و توزیع امکانات رفاهی در این کشور دارد. جمعیت کم این کشور نیز باعث شده که سطح بالای رفاه و توزیع امکانات در سوئد وجود داشته باشد و این کشور در بسیاری از آمار های مربوط به استاندارد های زندگی و رفاه در دنیا در رتبه های بالایی قرار داشته باشد.  قوانین آسان گیرانه در زمینه کسب و کار باعث شده که سرمایه گذاری در این کشور در سطح بالایی وجود داتشه باشد. بخش خصوصی در اقتصاد سوئد نقش اصلی را بازی م یکند و در حدود 90 درصد از منابع و شرکت ها در این کشور در مالکیت بخش خصوصی می باشد. گذرنامه سوئد در کنار گذرنامه های بریتانیا و فنلاند از جمله قویترین و معتبر ترین گذرنامه های جهان می باشد که امکان مسافرت اتباع این کشور را به 173 کشور بدون دریافت ویزا را می دهد.در مورد مسائل رفاهی در سوئد می توان به  برقراری مقرری ماهانه 187 دلاری برای هر دانش آموز دبیرستان اشاره کرد.

روابط اقتصادی میان ایران و سوئد شامل همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی گسترده ای است که پس از توافق اتمی وین و آغاز روند گام به گام برداشتن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، شرکت‌های تجاری سوئد، از جمله اریکسون و اسکانیا برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کرده اند.

نمونه این همکاری را می توان در حضور اخیر مقامات سوئد در ایران دید که نشان از علاقه سوئدی ها برای حضور در بازارایران و در بخش های مختلف اقتصاد دانست.

همکاری دو کشور در زمینه انرژی

در دیدار وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد با وزرای تفت و نیرو جمهوری اسلامی ایران وزیر نفت با بیان اینکه ایران از همکاری با شرکت‎های سوئدی در طرح‎های بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‎ای استقبال می‎کند، گفت: توصیه کردیم شرکت‎های سوئدی با همکاری شرکت‎های ایرانی در زمینه تولید اتوبوس‎های پایه گازسوز برای استفاده در حمل و نقل شهری فعال شوند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از دیدار و گفت‎وگو با یک هیات سوئدی به ریاست «آن لینده»، وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد، افزود: در این دیدار درباره همکاری‎ شرکت‎های ایرانی و سوئدی مذاکره کردیم؛ وزیر اتحادیه اروپا و تجارت سوئد و هیات همراه بیشتر بحث‎هایی در باره طرح‎های بهینه سازی، کاهش مصرف انرژی و دی اکسید کربن (CO٢) مطرح کردند که ما هم از این حوزه‎ها استقبال می‎کنیم.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز با تاکید بر قابلیت های فراوان ایران در حوزه صنعتی، ادامه داد: بر این اساس شرکت‌های سوئدی نباید فقط به‌دنبال فروش اجناس خود به شرکت‌های ایرانی باشند.

وزیر نیرو در ادامه ایران را بازاری بسیار بزرگ با بیش از 33 میلیون مشترک آب و برق بیان کرد و گفت: پیش شرط توسعه همکاری میان دو کشور فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه‌هاست.

وزیر امور اروپا و تجارت خارجی سوئد نیز در این دیدار با اشاره به روابط طولانی دو کشور در سالیان گذشته اظهار داشت: سوئد در تلاش برای تامین 100 درصدی انرژی خود از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تا سال 2040 است و در این زمینه تجربه های خوبی کسب کرده که می‌تواند آنها را در اختیار ایران قرار دهد.

«آن لینده» افزود: سوئد برای روابط با ایران بسیار احترام قائل است و حتی در زمان تحریم‌ها در کنار ایران ماند و همکاری‌های خود را ادامه داد.

به گزارش ایرنا، ایران در سال های 2003 و 2004 میلادی به ترتیب بیست و یکمین و بیست و هشتمین صادرکننده کالا به سوئد بود اما در سال 2005 از فهرست 30 کشور نخست صادرکننده به این کشور حوزه اسکاندیناوی خارج شد.

در چند سال گذشته که تحریم ها مانع از رونق روابط خارجی ایران می شد، مبادلات تجاری 2 کشور به یک چهارم کاهش یافت و از 10 میلیارد کرون (یک میلیارد و 100 میلیون دلار) به 2میلیارد و 500 میلیون کرون (282 میلیون دلار) رسید.

آمارهای انتشار یافته درباره میزان مبادلات بین دو کشور در سال 2014 (پیش از توافق هسته ای) تفاوت چشمگیری را بین صادرات ایران به سوئد و واردات از آن کشور نشان می دهد.

در آن سال از 345 میلیون دلار مبادلات تجاری، 14 میلیون و 666 هزار دلار صادرات ایران به سوئد بود و ارزش واردات از آن کشور به 330 میلیون و 150 هزار دلار می رسید.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار