کد خبر: 5389
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1395 - 19:40
با وجود اینکه شرق موصل از وجود داعش پاکسازی شده، اما ساکنان موصل از نگرانی‌های جدیدی صحبت می‌کنند که حتی بعد از تمام شدن کابوس داعش، مثل سایه آن‌ها را دنبال خواهد کرد.

فراتاب: به نقل از خبرگزاری رویترز، بعد از اینکه نیروهای عراقی داعش را به خروج از ساحل چپ (شرق) موصل وادار کردند، محمد محمود احساس خوبی دارد چراکه می‌داند از این لحظه به بعد دیگر مجبور نیست ببیند داعشی‌ها اجساد را به تیرهای چراغ برق آویزان می‌کنند اما با این حال باز هم نگران جانش است.

او نیز مثل دیگر عراقی‌ها نگران این است که بعد از خروج کامل داعش از عراق، درگیری‌های طایفه‌ای رخ بدهد و ثبات عراق را برهم بزند.

برخی از ساکنان موصل زمانی که داعش در سال ۲۰۱۴ کنترل این شهر را به دست گرفت به دلیل اینکه در جامعه عراق به حاشیه رانده شده بودند، از داعش استقبال کردند.

محمود ۶۸ ساله می‌گوید: من یک سری کارها در بغداد دارم که باید انجام دهم اما می‌ترسم به آنجا بروم. شاید چون سنی هستم کشته شوم.

نیروهای عراقی شرق موصل را به طور کامل آزاد کرده‌ و آماده‌اند تا برای نبرد در غرب موصل حرکت کنند.

تعدادی از ساکنان موصل به خیابان‌ها آمده و ویرانی و کشتار را مشاهده می‌کنند و می‌پرسند دولت عراق منابع لازم را برای بازسازی موصلی که قبلا یک مرکز تجاری بوده، از کجا خواهد آورد.

تنها چند فروشگاه در موصل باز هستند. عبدالستار حبو، شهردار موصل می‌گوید که بودجه‌ای برای بازسازی ساختمان‌هایی که حملات هوایی آن را با خاک یکسان کرده، وجود ندارد. وی درباره مسائل دیگری نیز صحبت می‌کند. حبو می‌گوید که  هزاران داعشی در شرق موصل بودند که نیروهای عراقی برخی از آن‌ها را کشته و برخی را بازداشت کردند اما بقیه ریش‌هایشان را تراشیده و خود را در میان غیرنظامیان پنهان کرده‌اند.

پنهان شدن داعشی‌ها در میان غیرنظامیان پدیده جدیدی نیست. در سال ۲۰۰۳ زمانی که آمریکا در رأس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد سربازان ارتش صدام لباس‌های نظامی‌شان را درآورده، سلاح‌هایشان را کنار گذاشته و در میان غیرنظامیان پنهان شدند. به نظر می‌رسد که تروریست‌های داعش در مناطق دیگر عراق به ویژه در استان الانبار نیز به این حیله متوسل شده بودند. تعداد زیادی از تروریست‌های داعش در میان آوارگان موصل بازداشت شدند.

در محله المهندسین موصل آثار زیادی از تروریسم مشاهده می‌شود طوری که کسانی که با قوانین مربوط به داشتن ریش بلند یا شلوار مخالف بودند مجازاتشان شلاق بود. کسانی که قوانین مربوط به تلویزیون و موبایل را زیر پا می‌گذاشتند زندانی می‌شدند، کتک می‌خوردند یا حتی بدتر.

محمد ابراهیم خارج از منزلش که تندروها آن را در اختیار گرفته بودند، ایستاده و به یاد می‌آورد که چگونه در لیست سیاه داعش قرار گرفته بود. دستش را توی جیبش می‌کند تا حکم دادگاه را بیرون بیاورد. ابراهیم گفت: مرا متهم کردند که ریشم را به اندازه کافی بلند نگذاشته‌ام... مرا به دادگاه احضار کردند.

منزلی در نزدیکی همان جا تبدیل به بازداشتگاه زنان شده بود. شاید بسیاری از زنان در این منزل از سوی داعش به بردگی جنسی گرفته می‌شدند. لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان در یکی از اتاق‌ها بود و ساختمان مجاور نیز به عنوان یک زندان موقت و بازداشتگاه استفاده می‌شد. تروریست‌های داعش مایملک مالک را گرفته و وسایل و ابزارها را روی پشت بام انداخته بودند. بر وسایل آثار خون دیده می‌شود. یکی از ساکنان این محله می‌گوید: شب هنگام صدای فریاد می‌شنیدیم.

این فرد از ترس اینکه مبادا داعش از خویشاوندانش در غرب موصل انتقام بگیرد، نخواست نامش را بگوید.

از سوی دیگر وزارت کشور عراق اعلام  کرد که طرح گسترده‌ای برای اداره مناطق آزاد شده در موصل دارد.

عقیل الخرعلی، معاون این وزارتخانه گفت: این طرح شامل چگونگی اداره پرونده امنیتی است و بعد به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق داده خواهد شد.

کریم ذیاب، یکی از افسران پلیس فدرال نیز گفت: بعد از آزادی کامل شهر موصل، مأموریت‌های امنیتی زیادی به پلیس فدرال محول خواهد شد.

وی گفت: این طرح همزمان با عقب‌نشینی تدریجی نیروهای ارتش از داخل شهر و با هماهنگی پلیس محلی اجرا خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار