کد خبر: 4940
تاریخ انتشار: 22 آذر 1395 - 09:40
ژیلا احمدی
به نظر می رسد با ادامه بحران داخلی در کشور کره جنوبی و پافشاری پارک گئون های بر حفظ قدرت خود به عنوان رئیس جمهور آن هم در شرایطی که آمریکا در حالت گذار سمت ریاست جمهوری می باشد، می‌تواند فرصتی برای مداخله دشمنان دیرینه کشور کره جنوبی فراهم آورد.

فراتاب - گروه بین الملل: اعتراضات مردم کره‌جنوبی طی دو ماه گذشته همچنان ادامه دارد. "پارک گئون‌ های" رئیس جمهور این کشور به اتهام رسوایی و سوء استفاده از قدرت در مظان اتهام قرار گرفته است و نهایتا از سوی پارلمان رای بر عدم صلاحیتش صادر گردید. با وجود اینکه وی و اعضای حزب حاکم بارها از مردم رسماً عذرخواهی کرده‌اند، اما اعتراضات برای رسیدگی قانونی به این فساد مالی و سوء استفاده از قدرت از طرف مردم و همچنین حزب مخالف همچنان ادامه یافت تا رئیس جمهور نهایتاً برکنار شود.

نهایتاً با رای 234 نماینده از 300 نماینده پارلمان، رای بر استیضاح پارک گئون های داده شد، تا طی شش ماه آینده پرونده وی در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد، در صورتی که 6 قاضی از 9 قاضی دادگاه رای بر مجرم بودن وی دهند، "پارک گئون های" از سمت ریاست جمهوری برکنار می شود و فضا برای انتخابات ریاست جمهور جدید فراهم خواهد شد. البته طبق قانون کره جنوبی بلافاصله در نبود رئیس جمهور تمام اختیارات به نخست وزیر واگذار می شود. با توجه به سخنان اخیر پارک مبنی بر اینکه حتی اگر استیضاح رای بیاورد همچنان تا آوریل 2017 از قدرت کناره گیری نخواهدکرد، این مسئله می تواند شرایط داخلی کشور کره جنوی را بحرانی تر کند و اعتراضات را گسترده تر سازد . با توجه به آنچه بیان شد؛ حال این پرسش مطرح می شود که با توجه به ناآرامی های داخلی و در صورت ادامه روند اعتراضات، کشور کره جنوبی با چه تهدیدات خارجی می تواند روبه رو باشد ؟

در شرایطی که کره جنوبی با اعتراضات داخلی ناشی از فساد ریاست جمهوری روبه رو است و همچنین در شرایطی که جهان با انتخاب " ترامپ " به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا ( یکی از حامیان اصلی کره جنوبی) دچار شوک بزرگی شده است، کسی که حتی حامیان دیرینه‌اش از ادامه ارتباط خود با این کشور مطمئن نبوده و دچار سردرگمی هستند . به نظر می رسد با ادامه بحران داخلی در کشور کره جنوبی و پافشاری پارک گئون های بر حفظ قدرت خود به عنوان رئیس جمهور و همچنین در شرایطی که آمریکا نیز در حالت گذار ( در پی پایان ریاست جمهوری اوباما و قدرت رسیدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید ) می باشد، این شرایط می‌تواند فرصت را برای مداخله دشمنان دیرینه کشور کره جنوبی که در همسایگی آن قرار دارد فراهم کند.

کره شمالی که طی 50 سال گذشته از هر فرصتی برای صدمه زدن به کره جنوبی استفاده کرده است، با ادامه تظاهرات در داخل این کشور و ادامه ناآرامی ها می تواند وارد عمل شود و "کیم جونگ اون "رهبر کره شمالی شرایط را برای ضربه زدن به کره جنوبی از دست ندهد. البته این خطر به خوبی از جانب کره جنوبی حس شده است و با ادامه تظاهرات میلیونی در شهرها به ویژه سئول نیروی ارتش خود را به حالت آماده باش قرار داده است تا با توجه به اوضاع نا آرم داخلی کشور، در صورت هر گونه واکنش کره شمالی غافلگیر نشود. کره شمالی که یکی از ارتش های نیرومند و مجهز جهان را داراست و مجهز به کلاهک های هسته ای است، مسلماً با شروع درگیرها از توان تخریب هسته ای خود استفاده خواهد کرد. جنگی که بی شک یکی از بزرگترین جنگ ها با میلیون‌ها کشته و زخمی و ویرانی های بسیاری همراه خواهد بود. جنگی که بدون تردید به جنگ هسته ای بزرگ در تاریخ تبدیل خواهد شد. کره جنوبی نیز در طی این سال ها به تجهیز ارتش خود پرداخته است و یکی از ارتش های نیرومند در جهان را دارا است . به نظر می‌رسد با توجه به روابط نزدیک میان آمریکا و کره جنوبی با شروع درگیری میان دو کره ، کره جنوبی تنها نخواهد ماند و بلافاصله حامیانش به کمک وی خواهند شتافت. آمریکا دارای پایگاه های نظامی و نیروهای مستقر در کشور کره جنوبی است و در صورت هر گونه حمله احتمالی کشور کره شمالی وارد عمل خواهد شد . بدون تردید ژاپن نیز به دنبال آمریکا برای کمک به کره جنوبی وارد میدان خواهد شد.

به طور کلی، کره جنوبی که پیوسته از جانب همسایه شمالی خود تهدید می‌شود، پس از استقلال همواره تلاش خود را در جهت توسعه همه جانبه کشور خود متمرکز کرده است. آهنگ رشد اقتصادی این کشور که از سال  1962 آغاز شده این کشور را در شمار یکی از موفق‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای در حال توسعه جهان قرارداده است. رشد اقتصادی بالا در کره‌جنوبی یکی از عوامل داخلی موثر در سیاست خارجی این کشور محسوب می شود. با این وجود با توجه به توسعه صنعتی بالا و داشتن حامیان قدرتمندی چون آمریکا، این کشور همچنان نگران واکنش های همسایه شمالی خود   می باشد، که در صورت ادامه نا آرامی ها در کشور خود می تواند راه را برای تحرکات جدید کره شمالی هموار کند. کشوری که بی شک می تواند آینده این کشورصنعتی را با چالشی بزرگ و جدی مواجه کند .

 

 ژیلا احمدی

کارشناس ارشد روابط بین الملل

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است 

 

 

                                

نظرات
آخرین اخبار