کد خبر: 3667
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395 - 18:03
عراقچی در پاسخ به کاربران فضای مجازی مطرح کرد:
عراقچی گفت: گفت: در برجام تمامی «ظرفیت های هسته ای» کشورحفظ شده است و در صورت نقض برجام توسط طرف یا طرف های مقابل ، این ظرفیت ها می توانند بسیار سریع تر از آنچه تصور می شود در تمامی حوزه ها فعال شود.

به گزارش فراتاب، سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال کاربران یکی از رسانه های فعال در فضای مجازی درباره نقض احتمالی برجام گفت: در برجام تمامی «ظرفیت های هسته ای» کشورحفظ شده است و در صورت نقض برجام توسط طرف یا طرف های مقابل ، این ظرفیت ها می توانند بسیار سریع تر از آنچه تصور می شود در تمامی حوزه ها فعال شود.
وی خاطرنشان کرد: تشخیص چگونگی و شرایط آن با هیئت نظارت بر اجرای برجام است.
عراقچی در پاسخ به این سوال که تا چه زمان باید برای برجام تلاش کرد، گفت: در جریان کمیسیون مشترک اخیر ایران و 1+5، که در سطح معاونین وزیر امور خارجه روز 29 تیر گذشته در وین برگزار شد، تاکید کردیم که لازم است طرف های مقابل خصوصا آمریکا و اتحادیه اروپایی با اتخاذ تدابیر جدی و عملیاتی برای رفع مشکلات بانکی مالی و احیای تعاملات اقتصادی با ایران، تعهدات خود وفق برجام را به صورت واقعی و عملی محقق کنند.
وی افزود: از جمله این مشکلات می توان به تداوم سختگیری در تبدیل ارز، پیچ و خم های مربوط به انتقال پول از طریق بانکی، برخی ابهام ها در دستورالعمل های اجرایی رفع تحریم های آمریکا و محدوده و گستره تحریم های غیر هسته ای بخصوص تحریم های اولیه آمریکا، و از همه مهم تر اقدامات ایذائی کنگره در طرح و تصویب قوانین جدید تحریمی علیه ایران اشاره کرد.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: این یک واقعیت است که طی 6 ماه گذشته قوه مقننه آمریکا، که تحت تسلط جریانات تندرو و لابی های صهیونیستی می باشد، با سماجت بی سابقه ای اقدام به طرح و تصویب تحریم های متنوع جدید علیه ایران کرده که یا در مغایرت صریح با برجام هستند (و رئیس جمهور آمریکا به ناچار اعلام کرده است که آنها را وتو خواهد کرد)، و یا به طور غیرمستقیم برجام را هدف گرفته اند.
عراقچی گفت: البته هیچیک تا کنون مراحل تصویب در کنگره را طی نکرده ولی هدف تندروها بیشتر ایجاد فضای روانی عدم اطمینان برای کارآفرینان است.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در جلسه کمیسیون مشترک اخیر ایران و 1+5 به شدت به هیات آمریکایی نسبت به اقدامات کنگره و آثار روانی این اقدامات بر عادی شدن مراودات اقتصادی بین المللی با ایران، و ایجاد فضای تنش و عدم اطمینان، اعتراض شد.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: بدیهی است انتخاب های جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه این اقدامات محدود نیست.
وی گفت: همچنین در جریان کمیسیون مشترک اخیر به طرف های آمریکایی و اروپایی تاکید کردیم این توجیه که شرکت های خصوصی تحت کنترل دولت ها نبوده و سیاست های خود را بر منطق هزینه و فایده تنظیم می کنند از نظر ما قابل پذیرش نیست.
عراقچی افزود: گفتیم که برگزاری میزگرد و نشست و مصاحبه های تشویق کننده از سوی مقامات سیاسی خوب است اما کافی نیست. بانک های اروپایی نیازمند حمایت دولت های خود هستند. آنها قبلا توسط آمریکا مجازات های مالی شده و لذا محتاط هستند.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: دولت های اروپایی باید به بانک های خود ضمانت کافی بدهند تا زمانی که در چارچوب برجام حرکت می کنند در قبال مجازات های احتمالی از سوی آمریکا، مورد حمایت دولت خود قرار خواهند گرفت.
معاون وزیر امور خارجه گفت: مهم نیست وزیر خارجه آمریکا چند بار به شهرهای مختلف سفر می کند بلکه تا زمانی که 'اوفک' پیام های متضاد صادر می کند، نمی توان انتظار جلب اعتماد بانک ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی را داشت. بنابراین دولت های اروپایی باید به صرف حمایت های سیاسی اکتفا نکنند و با ارائه تضمین های عینی عملا از موسسات اقتصادی خود در مقابل سیاست های تردیدآفرین وزارت خزانه داری آمریکا حمایت کنند.
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره ترکیب هیات نظارت بر اجرای برجام و عملکرد شفاف آن گفت: هیأت نظارت بر اجرای برجام به دستور مقام معظم رهبری و براساس بند آخر از دستورالعمل 9 بندی ایشان در نامه 29 مهر 1395، و به منظور رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق دیگر مواردی که در نامه مقام معظم رهبری آمده تشکیل شده است.
عراقچی افزود: این هیئت هشت عضو دارد و ترکیب و وظایف آن در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شده و همچون سایر مصوبات شورای عالی به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم به اقتضای موضوعات پیش آمده، هیئت تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری کرده است. بدیهی است که وظیفه اطلاع رسانی در خصوص عملکرد هیات به عهده خود هیات است.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در جواب به این پرسش که اگر قرار باشد آمریکا به بهانه هایی ازجمله برنامه موشکی، تروریسم، حقوق بشر و ... تحریمهای قبلی و یا جدید را وضع نماید، سرنوشت برجام چه خواهد شد؟، گفت: وضع تحریم های جدید هسته ای، یا وضع تحریم های قبلی به بهانه های جدید، خلاف برجام است و نقض آن تلقی خواهد شد.
وی اضافه کرد: تشخیص «نقض» و «نقض فاحش»، و تصمیم گیری در خصوص «نحوه عکس العمل» با هیئت محترم نظارت بر اجرای برجام استد. وزارت امور خارجه از نزدیک تمامی تحرکات طرف مقابل را رصد می کند و هر اقدام ناسازگار با برجام را به هیئت نظارت گزارش می کند.
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره فروش ایرباس به ایران و احتمال ممانعت از آن توسط آمریکا گفت: در برجام، دولت آمریکا در این مورد متعهد شده است که از تحریم های غیرهسته ای فراتر رود و تحریم هایی که از نزدیک به 35 سال قبل علیه صنعت هوایی کشور اعمال می کرده است را رفع کند.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در این گفت و گو که با « نسیم آنلاین » انجام شده، تاکید کرد: دولت آمریکا «متعهد» به صدور مجوز فروش البته به صورت مورد به مورد می باشد و نمی تواند از آن تخطی کند.

نظرات
آخرین اخبار