کد خبر: 2990
تاریخ انتشار: 28 تیر 1395 - 23:12
محسن حسینی قلاتی
تهدید به اتحاد ناموزون رژیم پادشاهی با میلیشیای فرقه¬ای

فراتاب – گروه بین الملل: ترکی فیصل در یکی از میتینگ ­های رسمی و تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق در پاریس حضور پیدا کرده است و سخنان تندی علیه جمهوری اسلامی ایران بر زبان آورده. از میان این حضور و سخنان،  آنچه ­بیش از همه به چشم آمد و شنیده شد، اعلام غیررسمی مرگ مسعود رجوی سرکرده این گروه از سوی ترکی فیصل بود. اما پرسش اصلی اینجاست که اساسا حضور علنی یکی از بانفوذترین چهره های امنیتی و اطلاعاتی عربستان در جمع  دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران حامل چه پیامی است؟ کدام ویژگی­های این گروهک برای عربستان جذاب بوده و این کشور را به آن نزدیک کرده است؟

  1. گروهک مجاهدین خلق، ایدئولوژیک­ترین تشکیلات مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران است. این سازمان با یک ایدولوژی التقاطی از چپ گرایی و تفسیر مخصوص و گزینشی از اسلام موفق به جذب بخش­هایی از جوانان و تحصیل­کردگان کشور شد. اعضای گروه از 1365 خورشیدی و پس از انتقال مقر تشکیلات به کشور عراق به صورت پادگانی زندگی می­کنند، از ازدواج منع شده­اند و به دستور رهبری سازمان و شخص مسعود رجوی اعضای متاهل از یکدیگر جدا شدند. این گروهک طی 30 سال گذشته ماهیتی کاملا فرقه­ای به خود گرفته است و براساس کیش شخصیت و پروپاگاندای شدید میان اعضای محصور در اردوگاه­ها اداره شده است.
  2. تشکیلات مسعود رجوی سازمانی شبه نظامی است و اعضای گروه در واقع سربازان این ارتش کوچک شخصی محسوب می­شوند. تا پیش از سقوط رژیم صدام حسین آنها اجازه نگهداری تسلیحات سنگینی همچون تانک و واحدهای توپخانه را در عراق داشتند اما طی 10 سال گذشته این گروهک تجهیزات زرهی خود را از دست داد و ضربات جبران ناپذیری متحمل شده است با این وجود بسیاری از اعضای این گروه، تعلیمات نظامی دیده­اند.
  3. تشکیلات مجاهدین خلق یک سازمان تروریستی است. آنها طی دهه 60 خورشیدی رابطه خود را با جامعه ایرانی از دست دادند و به عوض تجدیدنظر در مشی سیاسی یا کنار گذاشتن مشی مسلحانه، از مردم بخاطر همراهی نکردن با این گروه انتقام گرفتند. حاصل این مبارزه کور، چند هزار عملیات ترور در داخل کشور بود.
  4. سازمان مجاهدین خلق از نخستین استفاده کنندگان تروریسم انتحاری در منطقه است. تنها طی سال 1360 خورشیدی و در جریان دو عملیات انتحاری، عوامل این گروهک خود را میان جمعیت نمازگذار منفجر کردند و ده­ها نفر از مردم به شهادت رسیدند. تروریسم انتحاری به عنوان سلاحی در جهت ارعاب مردم داخل کشور استفاده شد و این سازمان بیش از 10 بار مسولیت رسمی عملیات انتحاری را برعهده گرفته است.
  5. سازمان مجاهدین خلق علیه ملت خود جنگیده است. آنها در حساس­ترین شرایط نه تنها به کشور متجاوز به خاک ایران پناه بردند بلکه در کنار ارتش بعثی عراق تا پایان جنگ تحمیلی در حدود یکصد عملیات نظامی علیه کشورمان انجام دادند. چنین درجه­ای از خیانت و وطن فروشی به نام وطن­پرستی، در خاورمیانه معاصر کم نظیر است.
  6. دسته­ های سیاسی تندرو با ایدئولوژی­های مذهبی یا قومی به دلیل فاصله گرفتن از واقعیات و ملزومات حداقلی در سیاست، به سرعت محکوم به بن بست و ورشکستگی هستند و اگر مشی افراطی خود را کنار نگذارند میان دولت ­های رقیب دست به دست می­شوند. از این جهت پادشاهی عربستان و گروهک مجاهدین خلق دو  نمونه گویا و روشن از یک دسته تندرو و دولت بهره­بردار هستند. منافقین نخست هم ­پیمان صدام بودند، سپس تحت الحمایه آمریکا قرار گرفتند و امروز خیال پناه ­بردن به دامان پادشاهی عربستان را در سر دارند. از سوی دیگر عربستان در دهه 80 میلادی به تقویت و گسترش القاعده یاری رساند، سپس از طالبان حمایت کرد و اکنون در پی تقویت مرده­ریگ تشکیلات مجاهدین خلق برآمده است.
  7. پادشاهی عربستان سعودی و تشکیلات تروریستی مجاهدین خلق هر دو از بزرگترین بازندگان گشایش در روابط ایران با غرب هستند. سخنان ترکی فیصل در پاریس، یک پیام تحریک­ آمیز از سوی پادشاهی عربستان به ایران بود، چیزی که طی دو سال گذشته بارها و بارها تکرار شده است. آنچه در پاریس اتفاق افتاد نمایش علنی تمایل این کشور برای سرمایه ­گذاری در این باشگاه ورشکسته فرقه ­ای و شبه نظامی است، بخصوص که با اعلام مرگ رئیس باشگاه در حضور باقی­مانده اعضا و هوادران همراه بود. تشکیلات امنیتی سعودی تلاش دارد به مسولان ایرانی بقبولاند توان بهره ­برداری موثر از ظرفیت ­های تروریستی این گروهک را داراست. سابقه تروریسم انتحاری، جنگیدن علیه مردم و نظم تشکیلاتی که بوسیله عناصر تبلیغاتی این گروه نمایش داده می­شود، مسولان امنیتی عربستانی را به این خیال انداخته که قادر هستند از یک نیروی تروریستی به اصطلاح بومی علیه جمهوری اسلامی ایران بهره ­برداری کنند. فارغ از اینکه این پیام و تهدید تا چه اندازه واقعی است آنچه آشکار است اینکه منافقین اکنون ضعیف­ترین و پراکنده ­ترین وضعیت خود طی 3 دهه گذشته را تجربه می­کنند، همچون سه دهه گذشته، نه تنها هیچ­ گونه آینده سیاسی در داخل کشور ندارند بلکه در خارج از کشور نیز به شکلی فزاینده پایگاه ­های حمایتی خود را طی  چند سال اخیر از دست داده­اند.

کارشناسی ارشد علوم سیاسی

نظرات
آخرین اخبار