کد خبر: 12354
تاریخ انتشار: 8 بهمن 1402 - 19:28
نیرو‌های ائتلاف بار دیگر مواضع حوثی‌ها را بمباران و چهار مقام بلند پایه را تحریم کردند

فراتاب: پنتاگون از دور جدید حمله نیروهای آمریکایی و انگلیسی به نیروهای یمن خبر دادند. این حمله در 2 بهمن به وقوع پیوست انبارهای زیرزمینی حوثی‌ها و همچنین قابلیت موشکی و نظارتی آن‌ها را منهدم کردند. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت: در این حمله 25 تا 30 موشک شلیک شده که برخی از آن‌ها از هواپیما های جنگی بوده که این ناو هواپیمابر که متعلق به آمریکا است.

از سوی دیگر سخنگوی حوثی‌ها بعد از حمله گفت: 18 حمله هوایی انجام شده است که 12 حمله به صنعا پایتخت یمن‌، 3 حمله به بندر حدیده، 2 حمله به به تعز و یک حمله به استان البیضا بوده او همچنین افزود که این حملات بی‌پاسخ نخواهد ماند و بانیان آن مجازات خواهند شد.

این حمله به تلافی حملات انجام شده توسط حوثی‌ها در دریای سرخ و حمله به کشتی‌های تجاری در این منطقه انجام شد. بعد از جنگ حماس و اسرائیل حوثی‌ها برای حمایت خود از فلسطینی‌ها اعلام کردند که تا زمانی که کشتار فلسطینی‌ها متوقف نشود به حملات خود به کشتی‌هایی که عازم به اسرائیل ادامه خواهد داد.

بر اساس بیانیه مشترک امضا شده توسط شش کشور، در آخرین پاسخ، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند به هشت نقطه مختلف در یمن حمله کردند.

اعمال تحریم علیه حوثی‌ها

حال بعد از حمله‌های نظامی آمریکا و بریتانیا با تحریم چهار مقام بلند پایه حوثی‌ها قصد در محدود کردن حملات آن‌ها را دارند.

برایان نلسون معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و مالی، حملات حوثی‌ها را باعث ناامنی کشتیرانی بین‌المللی و به خطر افتادن  تجارت جهانی می‌شود افراد تحریم شده به قرار زیر است.

محمد ناصر العطیفی وزیر دفاع حوثی‌ها، فرمانده نیروی دریایی حوثی، محمد فضل عبدالنبی؛ محمد علی القادیری، فرمانده نیروهای دفاع ساحلی؛ و محمد احمد الطالبی که دو دولت او را مدیر تدارکات نیروهای حوثی توصیف کردند.

بریتانیا نیز اعلام کرده است که این چهار مرد در اقداماتی دست داشته‌اند که «صلح، امنیت و ثبات یمن را به خطر می‌اندازد.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت که این محدودیت‌ها «پیام روشن ما را به حوثی‌ها در هفته‌های اخیر تقویت می‌کند و وعده داد که کسانی را که پشت اقدامات غیرقابل قبول و غیرقانونی علیه کشتی‌رانی قرار دارند، هدف قرار می‌دهیم.»

درخواست کمک آمریکا از چین برای خاتمه دادن حملات

اما فایننشال‎تایمز نیز خبر داده است مقامات آمریکایی از چینی‌ها خواسته‌اند که از تهران بخواهد که از حمله حوثی‌ها در دریای سرخ جلوگیری کند هرچند به گفته برخی مقامات آمریکایی نشانه‌ای از کمک پکن دیده نمی‌شود.

اما روز چهارشنبه، وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن خواستار توقف «اختلال برای کشتی‌های غیرنظامی» است و «در ارتباط نزدیک با احزاب مختلف بوده و فعالانه برای کاهش تنش در دریای سرخ تلاش می‌کند».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه گفت واشنگتن از نقش سازنده چین با استفاده از نفوذ و دسترسی‌هایی که می‌دانیم آن‌ها دارند باید استفاده کنند، استقبال خواهد کرد. و به جلوگیری از جریان انتقال سلاح و مهمات به حوثی ها کمک کنند.

ما شیائولین، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ  گفت: چین آرزوی برقراری صلح در منطقه دریای سرخ و امنیت کشتیرانی بین‌المللی را دارد که با منافع همه طرف‌ها همسو است، زیرا این یک تجارت مهم جهانی است.

ایالات متحده طی دو هفته گذشته هشت دور حمله موشکی به اهداف حوثی ها در یمن در پاسخ به حملات کشتیرانی از جمله حمله مشترک با ارتش بریتانیا در روز دوشنبه انجام داده است.

گزارش از سیدسالار رحیمی

 

نظرات
آخرین اخبار