کد خبر: 12352
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1402 - 12:34
روزشمار 30 حمله‌ی حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی در 60 روز
حوثی‌های یمن با انجام 30 حمله مختلف به اهداف اسرائیلی و دوّل حامی آن، را اینک باید اصلی‌ترین حامیان حماس در میدان عمل دانست.

فراتاب – گروه بین‌الملل: خاورمیانه منطقه‌ای که نه ثبات دارد و نه آرامش. امسال همه مسائل به قبل و بعد از حمله حماس به اسرائیل تقسیم می‌شود قبل یعنی از 15 مهر (7 اکتبر)، یا بعد از آن. انصار الله یمن حزبی متعلق به حوثی‌های یمن، حزبی که حمایت همه جانبه خود را هم از نظر دیپلماتیک و هم از نظر نظامی از حماس و حمله آن‌ها به اسرائیل نشان داد. انصار الله بعد از واقعه 15 مهر حملات خود را به کشتی‌هایی که قصد سفر به  اسرائیل داشتند آغاز کرد. این حملات، هم به صورت حمله با پهپاد بوده هم به وسیله موشک. حال گزارش پیش رو به بررسی حملاتی که حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ داشتند طی این ایام داشته‌اند می‌پردازد:

27 آبان؛ اولین حمله با بالگرد

حوثی‌ها سوار بر یک بالگرد به یک کشتی که در مسیر ترکیه به اندونزی بود نفوذ کرده و آن را تا بندر حدیده ربودند این کشتی متعلق به شرکت «گالاکسی ماریتیم» بود.

28 آبان؛ حمله در اقیانوس هند

یک کشتی که متعلق به یک فرد اسرائیلی در مسیر حرکت از دبی به سمت شرق دور در اقیانوس هند مورد حمله واقع شد. در همین زمینه آسوشیتدپرس یک مقام دفاعی آمریکا اظهار کرده که این کشتی توسط پهپاد شاهد 136 مورد حمله واقع شده، در این حمله که خسارات چندانی نداشته یک انفجار در کشتی رخ می‌دهد اما همچنان به مسیر خود ادامه داده و از حمله می‌گریزد. این کشتی متعلق به شرکت «ایسترن پاسیفیک شایپینگ» بوده است.

5 آذر؛ حمله در خلیج عدن

سومین حمله یمنی‌ها به کشتی‌های مضنون به ارتباط با اسرائیل، در خلیج عدن اتفاق ‌افتاد یک کشتی نفتی که از مراکش به سمت هند در حرکت بوده این کشتی دستور تغییر مسیر به سمت بندر حدیده را دریافت می‌کند اما به مسیر خود ادامه داده تا نهایتا مهاجمان به کشتی سوار می‌شوند. این کشتی توسط یو‌اس‌اس میسون آزاده شده در حالی که موشک‌های شلیک شده از سمت یمن ناکام مانده و مورد اصابت قرار نمی‌گیرند و کشتی به مسیر خود ادامه داده و از مهلکه می‌گریزند. کشتی مذکور متعلق به شرکت «زودیاک مارتیمه» بوده است.

12 آذر؛ حمله به دو کشتی اسرائیلی

در این روز دو حمله اتفاق افتاد ابتدا حوثی‌ها به دو کشتی فله‌بر متعلق به اسرائیل حمله کرده، کشتی اول توسط موشک‌های بالستیک و کشتی دوم توسط پهپاد مورد هدف قرار گرفت سخنگوی ارتش یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.

18 آذر؛ اولین و آخرین تقابل با فرانسوی‌ها

حمله به دو ناوچه نیروی دریایی فرانسه که باعث نابودی دو پهپاد حوثی‌ها از فاصله 100 کیلومتری شد. در این حمله علیه پهپادها از موشک‌های آستر 15 استفاده شد.

20 آذر؛ شروع نزاع با نروژی‌ها

حمله به کشتی نفتکش نروژی در تنگه باب المندب، حوثی‌ها گفته‌اند که این کشتی به سمت اسرائیل در حرکت بوده اما به گفته صاحب آن، کشتی به سمت ایتالیا در حال حرکت بوده است.

سخنگو حوثی‌ها ضمن پذیرش حمله از سمت آن‌ها اعلام کرد که تا زمان جنگ اسرائیل و حماس به هر کشتی که قصد سفر به اسرائیل داشته باشند حمله خواهند کرد.

22 آذر؛ یک نفتکش با مبدا هندی

یک نفتکش که از هند به سمت کانال سوئز حرکت می‌کرد مورد حمله دو موشک از سمت حوثی‌ها قرار گرفت در این حمله یک پهپاد متعلق به حوثی‌ها توسط ارتش آمریکا سرنگون شد.

23 آذر؛ عزیمت حمله موشکی به کشتی در مسیر عربستان

حوثی‌ها کشتی کانتینری که از عمان به سمت عربستان حرکت می‌کرد را با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار دادند.

24 آذر؛ روز پر حادثه

یک ناوشکن نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک پهپاد حوثی را که به سمت کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ شلیک کرده بود، سرنگون کرد در این حمله از موشک آستر 15 استفاده شد که برای اولین بار بود نیروی دریایی بریتانیا از این مدل موشک استفاده می‌کند. در دومین حمله در این روز که در بندر حدیده اتفاق افتاد یک کشتی کانتینری که از یونان به سمت سنگاپور حرکت می‌کرد، مورد اصابت یک پهپاد قرار گرفت که منجر به آتش سوزی در کشتی شد. حوثی‌ها همچنین به کشتی دیگری دستور دادند مسیر خود را به سمت یمن تغییر دهد.

در سومین حمله در این روز یک کشتی کانتینری که از کنیا به سمت عربستان در حرکت بود در تنگه باب المندب مورد اصابت موشک‌های بالستیک قرار گرفت و در کشتی موجب آتش سوزی شد. پس از آن کشتی به سمت جیبوتی تغییر مسیر داد و از مهلکه گریخت.

27 آذر؛ ادامه حملات به نروژ‌ی‌ها

موشک بالستیک ضد کشتی و پهپاد به سمت نفتکش نروژی حامل سوخت بیودیزل که از عربستان سعودی به رئونیون در حرکت بود شلیک شد. در این حمله کشتی ضربه دید اما به راه خود ادامه داد به گفته مالک کشتی هیچ ارتباطی بین این کشتی و اسرائیل وجود ندارد.

2 دی، حمله اشتباهی به روس‌ها

پهپاد حوثی‌ها قصد حمله به نفتکش نروژی را داشت که از رومانی به هند در حرکت بود. در این حمله که حوثی‌ها ناکام ماندند نیروهای یواس‌اس لیبون چهار پهپاد پرتاب شده را سرنگون کردند. در دومین حمله در این روز به اشتباه نفتکش نفت خام متعلق به دولت روسیه از طرف حوثی‌ها مورد حمله دو موشک بالستیک قرار گرفت اما خسارت زیادی بر جای نگذاشت و کشتی به راه خود ادامه داد. این دو حمله هر دو در تنگه باب المندب به وقوع پیوست.

5 دی؛ درگیری با ناو آمریکایی

ناوشکن نیروی دریایی آمریکا «اف‌ای 18» از گروه ضربتی ناو هواپیمابر آیزنهاور 12 پهپاد تهاجمی، 3 موشک بالستیک ضد کشتی و 2 موشک کروز شلیک شده توسط حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کردند. طبق گزارشات رسیده هیچ آسیبی به کشتی‌های منطقه در این حمله وارد نشد.

10 دی؛ غرق شدن 3 کشتی متعلق به حوثی‌ها

کشتی کانتینری دانمارکی که از سنگاپور به سمت سوئز در حرکت بود دو بار مورد حمله قرار گرفت بار اول روز قبل مورد اصابت موشک قرار گرفت که «یواس‌اس گراولی» پاسخ حملات را داد و دو موشک بالستیک ضد کشتی را رهگیری کرد. بار دوم بالگردهای نیروی دریایی آمریکا 3 کشتی حوثی را که قصد داشتند به کشتی حمله کنند غرق کرد.

13 دی؛ اولین حمله در سال 2024

کشتی کانتینری که از سنگاپور به سمت مصر در حرکت بود توسط حوثی‌ها مورد حمله قرار گرفت. حوثی‌ها اعلام کردند که این کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی فلسطین بوده است.

16 دی؛ ادامه سریال ناکامی حوثی‌ها

ناوشکن نیرو دریایی آمریکا پهپاد حوثی را که به سمت شناور تجاری پرتاب شده بود را سرنگون کرد. در این حمله شش کشتی کوچک حوثی به یک کشتی نزدیک شدند که در نهایت پراکنده شدند.

22 دی؛ دومین حمله اشتباه به روس‌ها!

حوثی‌ها به اشتباه نفتکش حامل نفت خام که متعلق به روسیه بود را در خلیج عدن مورد حمله موشکی قرار دادند. این حمله به قصد تلافی حملات هوایی نیرو‌های آمریکا و بریتانیا صورت گرفت که بنا به ادعای نیروهای حوثی علیه یک هدف اشتباه صورت گرفت!

25 دی؛ حمله به قصد تلافی

حمله توسط موشک‌های بالستیک ضد کشتی به کشتی فله‌بر متعلق به آمریکا که از کره جنوبی به سمت کانال سوئز در حرکت بود. این حمله قبل از ورود به تنگه باب المندب صورت گرفت.

26 دی؛ هر روز یک حمله

حوثی‌ها در جنوب دریای سرخ یک کشتی فله‌بر که با پرچم مالت در حرکت بود را با موشک‌های بالستیک ضد کشتی مورد هدف قرار دادند. در این حمله از طرف کشتی خساراتی چندانی گزارش نشد و کشتی به راه به خود ادامه داد. در همین روز نیروی دریایی آمریکا چهار موشک بالستیک شلیک شده از سوی حوثی‌ها را در دریای سرخ منهدم کرد.

27 دی؛ تنش با آمریکایی‌ها

حمله پهپادی حوثی‌ها به یک ناو فله‌بر آمریکایی که از مصر به سمت هند حرکت می‌کرد را مورد هدف قرار داد اما علیرغم برخی آسیب‌ها کشتی به حرکت خود ادامه داد این حمله در خلیج عدن اتفاق افتاد.

28 دی؛ آخرین حمله

این آخرین حمله حوثی‌ها تا زمان تنظیم این گزارش در دریای سرخ است. در این حمله دو موشک بالستیک ضد کشتی به سمت نفتکش آمریکایی شلیک شد که موشک‌ها خسارات چندانی را بر‌جای نگذاشتند یکی از موشک‌ها به آب برخورد کرد. مسیر حرکت این کشتی از جده به سمت کویت بود.

 

گزارش از سیدسالار رحیمی

بازنشر این گزارش با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار