کد خبر: 2852
تاریخ انتشار: 23 تیر 1395 - 14:54
بعیدی نژاد در نشست خبری خود با خبرنگاران مطرح کرد:
بعیدی نژاد با بیان این که انتظارات ما از برجام باید یک انتظارات واقعی باشد، اظهارداشت: برخی انتظار داشتند بعد از برجام بسیاری از مسایلی که مرتبط با برجام نیست حل و فصل شود.

فراتاب- حمید بعیدی نژاد مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت یک سالگی امضای برجام در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: برجام پیچیده ترین مذاکرات سیاسی و بین المللی در چند دهه اخیر بوده است.
به گزارش ایرنا، وی به ابعاد مختلف مذاکرات هسته ای اشاره کرد و اظهارداشت: بحث هسته ای ایران دارای پیچیدگی های است مباحث متعددی که بحث هسته ای ایران را تشکیل می دهد تاسیسات فردو هر کدام از زوایای فنی پیچیدگی های دارد که در مذاکرات باید به آن توجه می شد.
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران خاطرنشان کرد: مذاکرات سخت و دشوار بود و با سختی مذاکرات پیش رفت و در نهایت تفاهم برجام بدست آمد.
بعیدی نژاد افزود: از پیچیدگی برجام می توان به این پی برد که 6 ماه طول کشید تا طرفین بتوانند وارد اجرای برجام شوند.
وی ادامه داد: ما مسیر راحتی را برای اجرای برجام پیش بینی نمی کردیم برای مذاکره کنند مشخص بود مسیر سختی را پیش رو خواهند داشت بخاطر حساسیت و پیچ و خم هایی که وجود داشت مجموعا روند اجرای برجام رضایت بخش بوده برای اینکه با وجود مشکلات و فرازو نشیب ها و موارد ابهامی که وجود دارد تا این لحظه برجام نقض نشده و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.
وی اظهار امیدواری کرد با رایزنی ها و مذاکرات امکان وجود دارد مشکلات از سر راه برداشته شود و بتوانیم امکان کامل برجام را اجرایی کنیم و ایران به هیچ چیز جز اجرای کامل برجام رضایت نخواهد داد.
مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی نتایج برجام را بیش از آنچه بود به مردم القا کردند، گفت: فکر نمی کنم در خصوص انتظاراتی که درباره اجرای برجام وجود داشت مبالغه ای صورت گرفته است تمامی دستاوردهای برجام در مفاد آن درج شده و هیچ چیز را که تفاهم نشده را به عنوان دستاوردها و انتظارات احتمالی مطرح نکردیم و انتطار وحود دارد تمامی مفاد برجام اجرا شود.
بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: نتایجی را که از برجام پیش بینی می کردیم، واقعی است و در برجام درج شده است .
وی ادامه داد: با توجه به این که اجرای برجام تحول بزرگی در سطح بین المللی ثبت کرد و در دنیا حصول برجام را محتمل نمی دانستند، وقتی برجام به نتیجه رسید فضای سیاسی که ایجاد کرد و تحولی که حاصل شد خوش بینی بیش از اندازه حاصل کرد که بتواند موضوعاتی که به برجام ارتباط نداشت نیز حل و فصل شود و این انتظارات بیش از حدی را ایجاد کرد و این همان زمان هشدار دادیم نباید انتظارات بیش از حد لازم باشد.
وی تصریح کرد: ما باید یک نگاه واقع بینانه به برجام داشته باشیم و آن حل مشکلات هسته ای آست.
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران همچنین در پاسخ در سوالی درباره علت سردی روابط بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش بان کی مون به شورای امنیت گفت: هنوز گزارش بان کی مون نهایی نشده است و آنچه منتشر شده پبش نویس آن بوده است و گزارش کامل نیست.
بعیدی نژاد افزود: گزارش بان کی مون باید جامع و کامل باشد و انتظار این است این گزارش از توازن کافی برخوردار باشد چرا که آنچه در پیش نویس متشر شده غیرمتوازن است.
وی اظهار امیدواری کرد گزارشی که منتشر می شود متوازن و جامع باشد.
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا برجام توانسته شرایط را برای تقویت توان دفاعی ایران فراهم کند، اظهارداشت: توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی ایران است و کاملا با اهداف دفاعی تعریف شده و ابزار مهمی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و نقطه قوتی در منطقه است.
بعیدی نژاد در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد: در مذاکرات هسته ای به هیچ وجه از خطوط قرمز نطام عبور نشده و هیچ مذاکره کننده ای حق عبور از خطوط قرمز را ندارد.

برگزاری جلسه کمیسیون مشترک بین ایران و1+5 هفته آینده در وین 
رییس هیات کارشناسی هسته ای ایران همچنین گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل می کند، انتظار دارد طرف های دیگر نیز کامل به تعهدات خود عمل کنند و مشکلاتی که امروز در خصوص حوزه رفع تحریم ها وجود دارد را رفع کنند.
بعیدی نژاد افزود: مذاکرات برای رفع این مشکلات در سطوح مختلف ادامه دارد و در اواسط هفته آینده نیز جلسه کمیسیون مشترک بین ایران و1+5 در وین برگزار می شود و قسمت عمده دستور کار این کمیسیون تلاش برای رفع مشکلاتی است که در اجرای برجام با آن مواجه هستیم.
وی ادامه داد: اهمیت سیاسی و راهبردی برجام موضوع روشنی است، اینکه ایران و 1+5 می توانند از طریق مذاکره مساله ای را که مستند به 6 قطعنامه تحریم شورای امنیت، 12قطعنامه شورای حکام و تحریم های یک جانبه گسترده علیه ایران است را از طریق مذاکره حل کنند یک الگویی برای همه کشورها در حوزه روابط بین الملل است.
مدیر کل امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه یادآور شد: به همین دلیل تلاش اعضای برجام بر این است که این سابقه به عنوان یک سابقه خوب در روابط بین الملل باقی بماند و بر همین هدف نیز تلاش می شود معضلات و مشکلاتی که بر سر راه اجرای کامل برجام حل و فصل شود.

برنامه موشکی ایران به هیچ وجه تهدیدی برای کشورها یا منطقه نیست
بعیدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا برجام توانسته شرایط را برای تقویت توان دفاعی ایران فراهم کند، گفت: در خصوص فراهم شدن محیط بهتری برای مباحث دفاعی و نظامی ایران ما نباید همه چیز را فقط از منظر بحث موشکی نگاه کنیم.
وی ادامه داد: در واقع یکی از بزرگ ترین اتهامات مطرح علیه بخش دفاعی و نظامی ایران این بود که بخش دفاعی و نظامی ایران درگیر پروژه ای برای تولید سلاح هسته ای است و این یک اتهام ناروا و ساختگی بود که در پرونده پی ام دی برای اثبات این موضوع در آژانس دنبال می شد.
بعیدی نژاد افزود: این اتهام می توانست عملا نگاه دیگران را به بخش دفاعی و نظامی ایران کاملا یکسو کند که غیرواقعی و نادرست بود اما با بسته شدن پرونده پی ام دی و رد این اتهام یک نگاه جدیدی به توان دفاعی و نظامی ایران به وجود آمده است.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین گفت: در بخش موشکی به رغم این که جمهوری اسلامی ایران اطلاعات لازم را ارایه کرده اما هنوز برخی از کشورها نگرانی هایی درباره بحث موشکی ایران دارند که این نگرانی ها بی مورد است چون توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه هدف تهاجمی ندارد.
بعیدی نژاد افزود: بخشی از محدودیت هایی که برای تبادلات و انتقالات تجهیزات و فناوری های دفاعی وجود داشته بخشی از آن در حال برداشته شده است و یک مراودات جدیدی در این زمینه در بین ایران و کشورهای دیگر در جریان است که نمونه آن را در انتقال سیستم دفاعی اس 300 مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: اطمینان داریم در فضای جدید پسابرجام در حوزه دفاعی نیز فضای متفاوتی ایجاده شده و خواهد شد و دنیا روز به روز به این درک خواهد رسید که توان دفاعی ایران یک ابزار مهمی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و یک نقطه قوتی در منطقه است.
وی اضافه کرد: تمام تلاش ها در این جهت است که سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خدمت صلح و ثبات منطقه ای و جهانی قرار گیرد.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه درباره اظهارات و مخالفت ها پیرامون برنامه موشکی ایران نیز گفت: مخالفان سعی می کنند به هر بهانه ای متوسل شوند که اجرای برجام را با مشکل مواجه کنند.
بعیدی نژاد افزود: به دلایل مختلف از جمله مسایل داخلی سیاست خارجی آمریکا کنگره آمریکا عکس العمل مثبتی در خصوص برجام نداشته و هنوز نیز به سیاست خود ادامه می دهد.
وی ادامه داد: ما نمی توانیم منافع ملی کشور را براساس تحلیل ها و دیدگاه های دیگر افراد و نهادهای خارجی تعیین کنیم.
رییس هیات مذاکرات هسته ای ایران تاکید کرد: توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بخشی از توان دفاعی کشور است و برای دفاع از تمامیت ارضی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و ما بدون شک با تجربیات که در گذشته به خصوص در زمان جنگ تحمیلی داشتیم، نمی توانیم بپذیریم که بر توان موشکی ایران محدودیت اعمال شود.
بعیدی نژاد افزود: مخالفان برنامه موشکی ما در خارج ایران باید خودشان را با این درک و با این سیاست جمهوری اسلامی ایران منطبق کنند و انتظار این را نداشته باشند با ورود به برجام بخواهد از منافع امنیتی و دفاعی خود صرف نظر کند.
وی یادآور شد: برنامه موشکی ایران به هیچ وجه تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست.

وی در ادامه نشست خبری افزود: مأموریت ما برای مذاکرات به صورت کامل درباره مساله هسته ای بوده و برجام درباره مساله هسته ای است.

وی ادامه داد: آزادی زندانیان آمریکایی ماموریتی جدا از برجام و تصمیم مجزایی بوده است.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه 1+5 در ارزیابی خود از عملکرد هیات عالی نظارت بر برجام اظهارداشت: نباید مسوولیت این هیات را با موضوعات جاری و سازمان هایی که روزمره با مسایل برجام درگیر هستند، خلط کرد.
بعیدی نژاد افزود: قرار نیست هیات نظارت بر برجام رسما وارد مذاکره در خصوص مسایل هسته ای و تحریم شود.
وی ادامه داد: جایگاه این هیات به لحاظ تصمیم گیری جایگاهی عالی است و اعضای آن به بدعهدی ها و گزارش بدعهدی ها حساس هستند.

نباید انتظار داشت برجام به حل اختلاف های ایران و آمریکا منتهی شود
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان دولت می گویند چرا آمریکا حدود دو میلیارد دلار از دارایی های ایران را با وجود برجام مصادره کرد، آیا شما در این باره حق مذاکره داشتید؟، گفت: مشکلاتی که ما با آمریکا داریم فرا تر از مساله هسته ای است، ما اختلافات ریشه ای با آمریکا پس از انقلاب اسلامی داریم که به حوزه های متنوعی هم ارتباط دارد.
بعیدی نژاد افزود: تا امروز نظام تصمیمی برای حل و فصل این اختلاف های به انجام مذاکره در این زمینه نگرفته است و ماموریتی هم که برای مذاکرات تعریف شد تنها مساله هسته ای بود.
وی ادامه داد: واقف هستیم که اختلاف های ایران و آمریکا فقط به خاطر این دو میلیارد دلار نیست چرا که اگر آنها به مبالغی بیشتر از این هم دست پیدا می کردند به آن دستبرد می زدند اما رویکرد خصمانه آمریکا و کنگره این زنگ خطر را برای ما ایجاد کرد.
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران تاکید کرد: نباید انتظار داشته باشیم برجام به حل اختلاف های ایران و آمریکا منتهی می شود چرا که حل اختلاف های ایران و آمریکا نیازمند تصمیم های جداگانه ای است که در چارچوب سیاست های اصولی اتخاذ می شود.
بعیدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای برجام و آینده ایران با کشورهای منطقه اظهارداشت: در حوزه مسایل سیاسی و منطقه ای یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام شکاف در پروژه ایران هراسی بود که در دوره پس از انقلاب اسلامی قدرت های سیاسی در خارج از منطقه تلاش کردند با این پروژه مردم دنیا را علیه ایران بدبین کنند و کشور ما را به عنوان یک تهدید علیه صلح و امنیت بدانند.
وی ادامه داد: این توافق نشان داد مردم ایران طرفدار صلح و امنیت هستند و نقش ایران در این زمینه کاملا واضح و روشن است.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه گفت: انتظار داشتیم با توافق هسته ای روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بیش از پیش بهبود پیدا کند و فرصتی برای حل برخی از سوءتفاهم ها بوجود بیاید و کشورهای منطقه از آن استقبال کنند.
بعیدی نژاد افزود: متاسفانه این استقبال انجام نشد اما با این حال هنوز فکر می کنم اگر به برجام به عنوان فرصتی برای حل سوتفاهم ها و از بین بردن پروژه ایران هراسی نگاه شود می توان با گفت و گوهای بیشتر سوتفاهم ها را هم حل کرد.
وی یادآور شد: منطقه ما به دلیل شرایط مقابله با تروریسم در وضعیت حادی قرار دارد اما امیدواریم مقابله با تروریسم به بحث مشترکی تبدیل شود که منطقه را دور هم جمع کند تا تلاش های مشترکی را برای مقابله با تروریسم انجام دهند و موجب افزایش همکاری و همبستگی میان کشورهای منطقه شود.

بان کی مون به دیدگاه های ایران اعتماد کند
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر گزارش بان کی مون به شورای امنیت منفی باشد ایران چه واکنشی خواهد داشت، گفت: اجرای تعهدات هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی می شود و دبیرکل سازمان ملل در این زمینه نمی تواند نقشی داشته باشد و باید به یافته ها و تصمیمات آژانس بین المللی انرژی اتمی اعتماد کند.
بعیدی نژاد افزود: در خصوص مسایلی که طرف های مقابل درمورد مساله رفع تحریم ها به ما سپردند، دبیرکل سازمان ملل نمی تواند شخصا خودش ارزیابی مستقلی از دیدگاه های ایران داشته باشد و آنجا ما هستیم که می توانیم، اعلام کنیم آیا محدودیت های بانکی یا ممنوعیت صادرات پتروشیمی و نفت حذف شده است یا خیر؟
وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل باید به دیدگاه های ایران اعتماد کند و اگر نظر ایران این است که مفاد برجام به طور کامل اجرا نشده و اشکالاتی در اجرای آن وجود دارد او باید دیدگاه ایران را منعکس کند.
رییس هیات کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران همچنین گفت: قطعا اگر دبیرکل سازمان ملل بخواهد به این مسایل بی توجهی کند این گزارش برای اجرای برجام مثبت نیست و ایران و اعضای 1+5 از این گزارش استقبال نخواهند کرد.

وی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با گذشت یک سال از امضای برجام چه میزان از دارایی مسدود شده در اختیار ایران قرار گرفته است؟، افزود: دارایی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بنا براظهارات صریح مقامات بانک مرکزی کاملا در دسترس کشور است و همه منابع آزاد و در اختیار ایران است.

وی ادامه داد: همچنین تمام نقل و انتقال ها توسط ایران امکان پذیر است و هیچ محدودیتی در این امر وجود ندارد.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه تصریح کرد: مشکل فنی که ما برای رفع آن در تلاش هستیم، تبدیل دارایی ها از برخی ارزهای غیرمعروف به ارزهایی مثل یورو است که این یک سلسله مسایل فنی و بانکی دارد و برای حل آن با طرف های مذاکراتی در تماس هستیم و مذاکرات فنی در جریان است.
بعیدی نژاد اظهارامیدواری کرد: مشکل تبدیل منابع ارزی ایران از یک ارز به یورو نیز کامل رفع شود بنابراین این دو موضوع را نباید باهم خرج کرد، منابع و دارایی های ایران در خارج از کشور همه آزاد و کاملا در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت به دنبال پس گرفتن وعده های برجامی است؟، گفت: تلاش دولت بر این بود که مبنای تفاهم برجام و انتظاراتی که ما از برجام اجرای برجام داشتیم و داریم را توضیح دهد و تلاش ما این است که همه این انتظارات برآورده شود.
رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای ایران خاطرنشان کرد: برخی از انتظاراتی که در افکار عمومی یا برخی رسانه ها ایجاد شد که به موضوعات غیربرجامی تسری می یافت و انتظار حل مسایل فراتر از برجام را داشت با واقعیت های برجام هماهنگی ندارد.
بعیدی نژاد افزود: باید ببینیم چه تفاهماتی در برجام مندرج شده و دقت کنیم که برجام یک تفاهم تجاری و اقتصادی نیست بلکه برجام محدودیت هایی که طی این دوره زمانی بعد از تحریم های یکجانبه و چندجانبه علیه ایران وضع شده این تحریم ها و محدودیت ها را حذف خواهد کرد.
وی ادامه داد: برجام موانع را برمی دارد اما این که با حذف موانع ما بتوانیم از تمام فرصت ها استفاده کنیم، موضوعی است که به عوامل متعددی برمی گردد بنابراین نباید نگاه ما به برجام نگاه به یک تفاهم تجاری باشد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: البته امیدواریم با حذف موانع شاهد حل بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی و تجاری نیز باشیم و این آثاری است که از برجام حاصل خواهد شد.

در حوزه اجرا در مسیر درستی قرار داریم

بعیدی نژاد با بیان این که انتظارات ما از برجام باید یک انتظارات واقعی باشد، اظهارداشت: برخی انتظار داشتند بعد از برجام بسیاری از مسایلی که مرتبط با برجام نیست حل و فصل شود.
وی ادامه داد: ما همواره این هشدار را می دادیم که نباید یک نگاه غیرواقع بینانه به برجام داشت و هنوز نیز فکر می کنیم این یک اصل مهم است که باید به آن توجه کرد. البته تصور غیرواقعی در حال اصلاح است و نگاه ها واقع بینانه تر می شود.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نقض برجام وجود دارد و برنامه ایران برای مقابله با نقض برجام چیست؟، اظهارداشت: هر آنچه در برجام آمده باید اجرا شود و این مطالبه به حق ما است و قطعا تا اجرای کامل این مطالبه از پای نخواهیم نشست. در حوزه اجرا در مسیر درستی قرار داریم هرچند با موانعی نیز مواجه است.
بعیدی نژاد افزود: به عنوان مثال در بحث صنعت هواپیمایی اگر دولت آمریکا از فروش هواپیما به ایران خودداری کند و مانع فروش هواپیما توسط شرکت های دیگر به ایران شود قطعا نقض برجام است و ما با آن برخورد خواهیم کرد.
وی ادامه داد: هنوز به نقطه نقض نرسیدیم، قرارداد ما با ایرباس منعقد شده و در مسیر اجرا قرار دارد و تضمین ها و تعهداتی نیز به ما داده شده که حتی اقدامات کنگره مانع اجرای این قرار دادها نمی شود.
وی اضافه کرد: تا این لحظه اجرای قرارداد در مسیر خود قرار دارد و تا کنون نقضی صورت نگرفته و ما شرایط را به طور کامل رصد می کنیم و اگر با هر نقضی مواجه شویم با آن برخورد خواهیم کرد.

پولشویی و تامین مالی تروریسم از نگرانی های ایران است
رییس هیات کارشناسی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحث پیوستن ایران به FATF (کارگروه اقدام مالی، نهاد بین المللی برای ارتقای سیاست های مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم) توسط آمریکا و ارتباط آن با برجام گفت: موضوع پیوستن ایران به FATF مساله دیروز و امروز ما نیست و در برجام هم نیست و به سال های قبل بازمی گردد.
بعیدی نژاد افزود: بحثت پیوستن بهFATF در دهه نخست قرن حاضر با توجه به خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم افزایش یافت و آشنایی ایران هم با این مقوله مربوط به حال نیست و از سوی دیگر این مقوله هم تنها مختص ایران نیست.
وی یادآور شد: به یاد دارم که حداقل از 20 سال پیش با مسوولان بانک مرکزی بحث هایی در این زمینه صورت می گرفت و از طرفی این مساله از دغدغه های سیستم بانکی ما است چرا که پولشویی و تامین مالی تروریسم از نگرانی های ایران است.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تلاش ها برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از یک دهه قبل صورت گرفته و لایحه آن در دولت قبل به مجلس ارایه شد و پس از سال ها بررسی این موضوع شاهد تصویب آن بودیم.
بعیدی نژاد افزود: FATF یک نهاد بین المللی است و برای آمریکا نیست، استانداردهای FATF را همه کشور ها رعایت می کنند و این نه به خاطر نگرانی های آمریکا بلکه به خاطر نگرانی پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
وی ادامه داد: عضویت ایران در FATF براساس برجام نیست. از آنجا که سیستم بانکی ما در تحریم بوده این مساله هم در اولویت آن روز نبود ولی با رفع موانع نظام بانکی، ایران تلاش می کند خود را مجهز به قوانینی کند که جلوی پولشویی و تامین مالی تروریسم را بگیرد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز رعایت شده در برجام گفت: از هیچ خط قرمزی عبور نشده و مذاکرات کاملا منطبق بر اصول و سیاست های جمهوری اسلامی تعیین شده توسط نهادها و مقامات عالی بوده است.
بعیدی نژاد افزود: طبیعی است که وقتی شما در مذاکرات هستید و روی مباحث و موضوعات بسیار حساسی مذاکره می کنید و دستورالعمل هایی برای پیشبرد مواضع به شما داده می شود ماحصل آن مذاکرات و دیدگاه های طرف مقابل را به مقام های عالی کشور گزارش می کنید.
وی ادامه داد: این احتمال قابل تصور است که وقتی موضعی که در ابتدا توسط نهادهای عالی کشور ترسیم می شود با توجه به روند مذاکرات و مسیری که مذاکرات طی می کند و مجموعه تفاهماتی که قرار است در مذاکرات روی آن توافق شود روی برخی از مواضع و دیدگاه ها یک تغییرات مختصری صورت گیرد که این با صلاحدید و نظر مقامات عالی و عالی ترین نهادهای قانونی کشور است و این به معنای عبور از خط قرمز نیست.
وی تاکید کرد: هیچ مذاکره کننده ای حق عبور از خطوط قرمز را ندارد.

نظرات
آخرین اخبار