کد خبر: 2027
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 05:47
با حضور سران کشورهای هند و افغانستان و ایران صورت گرفت:
مقام‌های ایران، افغانستان و هند توافقنامه سه جانبه ترانزیتی تجاری بندر چابهار را در تهران به امضا رساندند.

فراتاب-سرویس سیاسی:مقام‌های ایران، افغانستان و هند توافقنامه سه جانبه ترانزیتی تجاری بندر چابهار را در تهران به امضا رسانده‌اند.این سند روز دوشنبه در حضور سران سه کشور به امضا رسید.

توافقنامه سه‌جانبه چابهار، استفاده از بندر چابهار را به گونه قابل توجهی افزایش داده و هند را از طریق افغانستان به آسیای میانه مرتبط می کند و در مقابل زمینه دسترسی افغانستان به هند را از طریق دریا فراهم می‌سازد.

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان پس از امضای این توافقنامه بیانیه‎های جداگانه ای را قرائت کردند.

روحانی با اشاره به اینکه همکاری میان کشورهای منطقه به پیشرفت آنها منجر خواهد شد، خاطر نشان کرد: «امروز یک روز تاریخی در روابط ما با هند و افغانستان است.»

وی با تاکید بر اینکه کل منطقه از «فعالیت مشترک ما سود خواهد برد» افزود: «چابهار هند را به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می‌کند.»

نخست وزیر هند نیز پس از امضای این توافقنامه گفت: «امروز همه ما شاهد رقم خوردن تاریخ هستیم نه تنها برای مردم سه کشور خودمان بلکه برای تمام منطقه.»

مودی افزود با ایجاد این مسیر ترانزیتی تجاری جدید، افغانستان از مسیری امن برای تجارت با دیگر کشورها برخوردار خواهد شد.

وی افزود: «ایجاد راه‌های جدیدِ امن و رسیدن به موفقیت هدف مشترک ماست. ما می‌خواهیم به جهان متصل شویم.»

نخست وزیر هند تاکید کرد: «راه اندازی این دالان تجاری باعث از میان رفتن موانع جریان اقتصادی در سراسر منطقه خواهد شد. ورود سرمایه و فناوری در چابهار باعث ایجاد زیرساخت‌های جدید صنعتی در منطقه خواهد شد.»

وی ادامه داد: «من مطمئن هستم که منفعت‌های اقتصادی قرارداد چابهار باعث گسترش تجارت شده و به مکانی مناسب برای سرمایه گذاری مبدل خواهد گردید و همچنین با ایجاد زیرساخت‌ها، برای صنایع زمینه پیشرفت را مهیا خواهد کرد.»

وی در ادامه گفت: «رشد کنونی ما از سوی تروریسم و افراط گرایی تهدید می‌شود، توافقنامه چابهار جایگاه ما را در برابر افرادی که به دنبال کشتار و ویرانی هستند تقویت می‌کند.»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز گفت آسیا در حال تبدیل شدن به قاره‌ای اقتصادی است که رفاه را در سراسر جهان بهبود خواهد بخشید.

رئیس جمهور افغانستان گفت: «اراده ما امروز شروع از چابهار است اما پایان آن توسعه‌ای سرتاسری و همه جانبه و همکاری فرهنگی و اقتصادی خواهد بود.»

وی ادامه داد: «اراده ما در عمل پیاده خواهد شد زیرا این پروژه از نظر من در اولین فرصت به یک دالان و جاده مشترک مواصلاتی همه جانبه تبدیل خواهد شد.»

اشرف غنی افزود: «برخی کشورهای منطقه صادراتشان تروریسم است اما صادرات سه کشور ما امید، باور و همکاری است. در عین حال پیام ما این است که تمام منطقه در این همکاری مشترک و در وصل بودن سهیم هستند.»

 

 

نظرات
آخرین اخبار