کد خبر: 12092
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1401 - 10:20
حسن‌ هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:
حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره به افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان، گفت: به نظر می‌رسد در پی مذاکره دوره ششم وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد به یک توافق کلی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ر

 فراتاب، دور پنجم مذاکرات ایران و عراق به دلیل جنایت اخیر عربستان و به شهادت رساندن ۴۰ نفر از شیعیان برای مدتی به تعویق افتاد اما پس از مدتی دوباره این مذاکرات از سر گرفته شد. موضوع این گفت‌وگوها اساساً روابط دوجانبه بین ایران و عربستان بود و در سطح ایجاد زمینه برای ملاقاتی در سطح بالاتر بین مسئولان دو کشور صورت گرفت. در هفته‌های اخیر برخی از رسانه‌های مدعی شدند؛ «عربستان از سال گذشته در بحبوحه سرد شدن روابط با آمریکا، سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر داده است.»، راهبرد معاصر در همین رابطه با حسن هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه به گفتگو پرداخته‌ که در ادامه آن را می‌خوانیم:  

حسن هانی‌زاده کارشناس سیاست خارجی و منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درخصوص بازگشایی سفارتخانه های تهران و ریاض و آغاز دور جدید مذاکرات فی مابین ایران و عربستان گفت: مذاکرات ایران و عربستان از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد. در طی یک سال گذشته، پنج دوره مذاکره نفس گیر در بغداد بین ایران و عربستان با نظارت دولت عراق صورت گرفت که در تمام پنج مرحله مذاکره، مسائل امنیتی و نظامی مورد توجه دو کشور بود.

وی در این باره افزود: یکی از مسائل مطرح شده موضوع دخالت عربستان در محور مقاومت و سوریه، لبنان، عراق و مساله مهم جنگ یمن بود که یکی از چالش‌های جدی و پیچیده مذاکرات به شمار می‌رفت. عربستان سعودی در دور پنجم موافقت کرد که به صورت یک جانبه در یمن آتش بس اعلام کند.

حسن هانی زاده درخصوص مسائل مهم دور ششم مذاکرات فی مابین ایران و عربستان گفت: دور ششم که قرار است به زودی در بغداد آغاز شود از فاز نظامی وارد فاز سیاسی می‌شود. به نظر می‌رسد در پی مذاکره دوره ششم وزرای خارجه ایران و عربستان در بغداد به یک توافق کلی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض خواهند رسید، اما مشکل این است که مواضع عربستان نسبت به ایران شفاف نیست. به طوری که اکنون عربستان به خاطر اختلاف با تیم جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در انزوا به سر می‌برد.

وی در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر در طول هفت سال گذشته عربستان همواره تلاش کرده تا انصارالله و حوثی‌ها را از ساختار قدرت خارج کند. سران سعودی در طول هفت سال جنگ عربستان 350 میلیارد دلار هزینه کرده در واقع زیر ساخت‌های اقتصادی و فرهنگی یمن را از بین ببرند اما بر یمن نتوانستند حاکم شوند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: ایران در گذشته و در دور اول مذاکرات بر این موضوع تاکید داشت که بهتر است عربستان این جنگ را به پایان برساند چرا که جنگ یمن دستاوردی نداشته است، اما عربستان سرانجام مجبور شد به صورت یک جانبه آتش بس اعلام کند. عربستان تقریبا به اغلب خواسته‌های ایران پاسخ داده است اما هنوز گام عملی از سوی عربستان با ایران و ایجاد توافقی عملی برداشته نشده است.

این کارشناس بین‌الملل خاطر نشان کرد: عربستان به عنوان بزرگترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس کشورهای این شورا را به برقراری و رابطه با رژیم‌صهیونیستی تشویق کرده است، این موضوع یکی از موارد اختلاف بین ایران و عربستان به شمار می‌رود. امید است در آینده با دیداری که بین وزیر خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد برای بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور برگزار می‌‌شود، باقی چالش‌های موجود نیز حل و فصل گردد.

حسن هانی زاده در پایان خاطر نشان کرد: از آنجایی که به تجربه ثابت شده سیاست عربستان در برابر ایران ثابت نیست به نظر می‌رسد عربستان می‌کوشد، تا انتخابات 2024 وقت‌کشی کند، تا در صورت روی کار آمدن دوباره جمهوری خواهان در آمریکا یک بار دیگر نقش مخرب خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از سر بگیرد. در غیر این صورت با پیروزی مجدد دموکرات‌ها عربستان برای مدتی از سیاست‌های تخریبی خود عقب‌نشینی خواهد کرد.

منبع: راهبرد معاصر

 

نظرات
آخرین اخبار