کد خبر: 341
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 17:01
سومین دور انتخابات درون حزبی
سومین هقته رقابتهای مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسید هیلاری به سختی نِوادا را برد و ترامپ یطور سیل آسا کارولینای جنوبی را فتح کرد.

فراتاب: سومین هقته رقابتهای مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسید. جمهوریخواهان در ایالت ‫#‏کارولینای_جنوبی‬ یه پای صندوق های رای رفتند. ‫#‏دونالدترامپ‬ ، همانطور که پیش بینی می شد به راحتی این ایالت را برد و با کسب 32 درصد آراء توانست رقبای خود را شکست دهد. ولی تمام 44 دلگیت های این ایالت را از آن خود کرد. دلیل آن هم سیاق تقسیم بندی دلگیت ها در سیستم انتخاباتی حزب جمهوریخواه است. (هرچند کل دلگیت های کارولینای جنوبی 50 تا می باشد و تکلیف 6 مورد روشن نیست). یکی از پیش بینی های بنده در مورد انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه، با رقم خوردن نتایج در ایالت کارولینای جنوبی به تحقق نزدیک می شود.‫#‏مارکو_روبیو‬ در انتخابات این ایالت با کسب 23 درصد در رده دوم قرار گرفت و‫#‏تدکروز‬ با 22 درصد سوم شد. این در حالی بود که ‫#‏جرج_دبیلیو_بوش‬، رییس جمهور سابق آمریکا که بعد از 8 سال سکوت، در ایالت کارولینای جنوبی به نفع برادرش ‫#‏جب_بوش‬ سخنرانی کرد. ولی این داداش کوچیکه علیرغم حمایت خان داداش، فقط 8 درصد رای آورد. همانطور که قبلا هم گفته ام، مارکو روبیو، آهسته و پیوسته و روبه جلو حرکت می کند. گرچه اهل پیش بینی نیستم. ولی در حزب جمهوریخواه یا ترامپ انتخاب خواهد شد. یا روبیو. اما انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی در روز 27 فوریه انجام خواهد شد.
دموکراتها هم در ایالت ‫#‏نوادا‬ رقات خود را ادامه دادند. در این ایالت همانند ایالت آیوا، به سبک سنتی انجمن های حزبی (کاکس) برگزار می شود. در این ایالت خانم ‫#‏هیلاری_کلینتون‬ با 53 درصد آرا و 19 دلگیت بر آقای‫#‏برنی_سندرز‬ با 47 درصد آراء و 15 دلکیت پیروز شد. ایالت نوادا مجموعا 43 دلگیت دارد که 8 تای آن سوپردلگیت (ابرنماینده) می باشند. انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در ایالت نوادا در روز 23 فوریه انجام خواهد شد.
آقای سندرز برای پیروزی در انتخابات مقدماتی باید حداقل 8 تا 9 مورد از کاکس ها را ببرد. در انتخابات مقدماتی آمریکا در 50 ایالت و منطقه واشینگتن ، رقابت صورت می گیرد . در 38 مورد انتخابات و در 13 مورد انجمن حزبی (کاکس). در سال 2008 ، آقای ‫#‏باراک_اوباما‬، از 13 کاکس فقط دو مورد را به خانم کلینتون واگذار کرد (در دو ایالت نوادا و نیومکزیکو) و 11 ایالت دیگر را پیروز شد. تازه اوباما هم در آن سال به سختی خانم کلینتون را برد و در سوپر دلگیت ها بود که توانست رقابت را ببرد و کاندیدای نهایی دموکرات ها شود. و گرنه در تعداد کل آراء، خانم کلینتون 18 میلیون رای آورده بود و آقای اوباما 17 میلیون رای .
آقای سندرز در هر دو انجمن حزبی (ایالات آیوا و نوادا) رقابت را واگذار کرده است و در سوپردلگیت ها هم نمی تواند وضعیت بهتری نسبت به خانم کلینتون داشته باشد.

 

برگرفته از صفحه شخصی آقای محمد محبی در فیسبوک

 

نظرات
آخرین اخبار