کد خبر: 12368
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1402 - 10:48
آن جایی که امید را نمی‌شود بمباران کرد. محمود 23 ساله و شیما حزیق 18 ساله در میان آوارگان فلسطینی در کمپی موقت در دیرالبلاح مراسم عروسی خود را برگزار کردند.

فراتاب: حمله و اشغال اسراییل در غزه همچنان ادامه دارد اما ...

آن جایی که امید را نمی‌شود بمباران کرد. محمود 23 ساله و شیما حزیق 18 ساله در میان آوارگان فلسطینی در کمپی موقت در دیرالبلاح مراسم عروسی خود را برگزار کردند. به گزارش الجزیره این زوج قصد داشتند که مراسم خود را تا پایان جنگ به عقب بیاندازند اما چون در حال حاضر پایانی برای این جنگ متصور نیستند تصمیم گرفتند که مراسم خود را دراوج سادگی در کمپ آوارگان برگزار کنند تا شادی و امید را به هموطنان فلسطینی خود که درگیر جنگ هستند هدیه دهند و به آن‌ها نشان دهند امید هنوز زنده است و می‌شود به فردا امیدوار بود.

آخرین پناهگاه

اسرائیل در تازه ترین اقدام خود در جنگ کنونی که از 15 مهر امسال که با حماس شروع کرده، قصد حمله به رفح را دارد. رفح آخرین پناهگاه بیش از یک میلیون فلسطینی آواره است که خانه و خانواده خود را در جنگ از دست داده‌اند، و در رفح به عنوان آخرین پناهگاه اسکان گرفته‌اند.

به گفته تحلیل گران اسرائیل با هدف خالی کردن غزه از مردم و افزایش فشار بر مصر، برای باز کردن مرز قصد حمله به رفح را دارد. همچین بنیامین نتانیاهو نخستوزیر اسرائیل با انجام این حمله کماکان قصد چسبیدن به قدرت در اسرائیل را دارد.

دیوار

با جدی شدن هرچه بیشتر انجام عملایت در رفح دولت مصر بیشتر نگران امنیت خود می‌شود. با توجه به عکس‌های ماهوارای که گرفته شده‌اند مصر در حال ساخت یک دیوار بین خود و غزه است.

از ابتدای جنگ حماس و اسرائیل مصر مرز خود با غزه را بست. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از ابتدا عنوان کرد به دلیل جلوگیری از ضربه‌ زدن به آرمان های مردم فلسطین آن‌ها هیچ پناهجو فلسطینی را نخواهند پذیرفت. همچنین مقامات مصری اعلام کردند که امنیت ملی مصر یکی دیگر از دلایل بسته شدن مرز است.

حال اسرائیل قصد دارد با حمله به رفح مصر را در تنگنا قرار داده تا مرزهای خود با غزه را باز کند و با این کار شروع به تخلیه غیرنظامیان از فلسطین کند. در مقابل مصر با وقت‌کشی قصد دارد با کمک آمریکا بتواند در فلسطین آتش‌ بس اعلام کنند.

شروع حملات

ارتش اسرائیل از روز 23 بهمن ماه شروع به عملیات نظامی به رفح کرده. آن‌ها ابتدا با بمباران رفح قصد دارند فشار را بر حماس برای آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی بیشتر کنند. اسرائیل هشدار داده که حماس تا آغاز ماه رمضان باید گروگان‌ها را آزاد کند در غیره این صورت آن‌ها مبادرت به انجام عملیات زمینی می‌کنند. رفح تنها گذرگاه برای رساندن کمک‌های بشر دوستانه به مردم غزه است، در صورت شروع عملیات زمینی اسرائیل این گذرگاه هم بسته خواهد شد. به گزارش سازمان ملل متحد 1.4 میلیون نفر در رفح حضور دارند که از گرسنگی و قطحی رنج می‌برند.

هشدار‌ها

پس از اعلام حمله به رفح از سوی ارتش اسرائیل، سازمان عفو بین‌الملل در بیانه‌ای از کشور‌های صادر کننده تسلیحات نظامی به اسرائیل درخواست کرد، که ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کنند و در غیره این صورت مسئولیت کشتار غیرنظامیان را برعهده بگیرند.

کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا به‌جز مجارستان از انجام عملیات نظامی در رفح ابراز نگرانی کرده‌اند. از دیپلمات‌های سرشناس نیز جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از عملیات نظامی در رفح ابراز نگرانی کرد و نسبت به کشتار غیرنظامیان هشدار داد.

گزارش از سید سالار رحیمی، پژوهشگر مسائل خاورمیانه

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار