کد خبر: 12363
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1402 - 17:06
ترکیه برای اعلام توافق خود با عضویت سوئد در ناتو چه امتیازاتی گرفت؟

فراتاب: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو یک ائتلاف نظامی است که بین کشورهای آمریکای شمالی و اروپا منعقد شده است. این سازمان در سال 1949 برای جلوگیری از نفوذ اتحادیه جماهیر شوری به وجود آمد، و در ابتدا 12 عضو داشت. این سازمان در طول جنگ سرد گسترش یافت و ترکیه نیز به آن پیوست، بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوری این سازمان به سمت شرق اروپا گسترش یافت و تعدادی از کشور های کمونیستی سابق به این سازمان پیوستند. کشور اوکراین با درخواست عضویت در این سازمان خشم روسیه را برانگیخت و باعث جنگ اوکراین و روسیه شد. بعد از جنگ نیز سوئد با درخواست عضویت در این سازمان خواهان پذیرش شد،

ترکیه  نیز به عنوان یکی از اعضا موافقت خود را برای عضویت سوئد در این سازمان اعلام کرد، حال می‌خواهیم به نقش ترکیه در عضویت سوئد در این سازمان بپردازیم.

نقش ترکیه در هموار کردن عضویت سوئد در ناتو

مجلس ترکیه پس از ماه ها بلاتکلیفی بالاخره به عضویت سوئد در ناتو رای مثبت داد. رئیس جمهور ترکیه پس از ان که سه ماه پیش لایحه تصویب عضویت سوئد را به پارلمان ارائه کرد نمایندگان با 287 رای مثبت، 35 رای منفی و 24 رای ممتنع از 346 رای به عضویت سوئد در ناتو جواب مثبت دادند.

ترکیه و مجارستان جزو آخرین کشور‌هایی هستند که به عضویت سوئد در ناتو پاسخ مثبت می‌هند هرچند تا کنون مجارستان هیچ پاسخی برای تایید عضویت ارائه نکرده است. این دو کشور نسبت به بقیه اعضا روابط نزدیک تری با روسیه دارند. ترکیه برای تایید عضویت سوئد به دنبال امتیازاتی بود.

مطالبات و امتیازات

ترکیه از سوئد درخواست کرده بود که مواضع خود را در مقابل حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) اعلام کند زیرا این حزب در لیست احزاب تروریستی ترکیه و ایلات متحده آمریکا است. سوئد در مقابل با تصویب یک لایحه ضد تروریسم جدید عضویب در هر گونه سازمان تروریستی را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش روزنامه گاردین بسیاری از کُردهای سوئدی نگران این هستند که دولت سوئد به درخواست ترکیه برای استرداد بسیاری از آن‌ها موافقت کند.

یاسین اکتای نایب رئیسه حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از تلاش سوئد برای مبارزه با تروریسم ابراز خشنودی کرد و گفت این گام مثبتی برای عضویت در ناتو است.

همزمان با تصویب عضویت سوئد در ناتو توسط ترکیه آمریکا با نوسازی و فروش تسلیحات جدید نظامی به ترکیه موافقت کرد. به گزارش آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا رئیس جمهور آمریکا در پیامی اعلام کرد که با مشورت کنگره آمریکا  فروش تسلیحات نظامی به ترکیه ادامه خواهد داد.

به گزارش این آژانس ترکیه در خواست خرید 40 فروند هواپیمای جدید F-16 و همچنین نوسازی 79 فروند هواپیمای F-16 دیگر را به دولت آمریکا داده ارزش این معامله نظامی 23 میلیارد دلار است. این معامله نظامی به منظور افزایش همکاری و بهبود قابلیت های نظامی متحدین ناتو در منطقه است.

فروش تسلیحات نظامی به یونان

فروش 20 فروند هواپیمای جنگنده رادارگریز F-35 یونان، به گزارش رویترز این فروش به منظور ایجاد توازن بین دو عضو ناتو است به گزارش آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا کنگره ایالات متحده با فروش هواپیماهای جنگنده F-35 به یونان موافقت کرد. در این گزارش آمده که این فروش تسلیحاتی به منظور افزایش توان نظامی یکی از متحدین ناتو در برابر تهدید‌های احتمالی است و همچنین این قابلیت را برای نیروهای هوایی یونان به همراه دارد تا بتوانند حریم هوایی خود را امن نگه داشته و در امنیت متحدین خود در ناتو موثر باشند. شایان ذکر است که ارزش این معامله نظامی 8.6 میلیارد دلار است.

 

گزارش از سیدسالار رحیمی

نظرات
آخرین اخبار