کد خبر: 12369
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1402 - 11:06
اتحاد دو حزب یکیتی و پارتی چگونه بر موقعیت کُردها در تعیین استانداری کرکوک تاثیر می‌گذارد؟

فراتاب: بوی گل و لجن در سرتاسر محله پیچیده است و چهره­ای زشت را به کوچه و خیابان‌های این محله داده است. راه‌های ارتباطی ساکنین و فرزندان‌شان برای رفتن به مدرسه خراب است، کمبود آب همچون صحرای کربلا در دل هر خانه­ای حکمرانی می­کند. عدالت یک مفهوم گمشده و غریبه­ای است که به دلیل تبعیض نژادی، سایه ناعدالتی­های گسترده را به زندگی مردمان این منطقه مثل یک ظلمت شبانه آورده است. اینها توصیفی از بعضی مناطق غزه نیست بلکه یکی از محله­های کُردنشین کرکوک است که استاندار عرب‌تبار فعلی به دلیل تبعیض نژادی، از ارائه خدمات به آن جلوگیری کرده و می­کند.

ساکنان محله کُردنشین دروازه می‌گویند استاندار تحمیلی کرکوک،  مناطق کُردنشین را فراموش کرده است و آنها را به عنوان شهروندان درجه دو و سه نگاه می­کند. یکی از شهروندان کُرد این محله اشاره کرد که راه‌های ارتباطی خراب است، آب نداریم، فرزندان‌مان نمی‌توانند به مدرسه بروند، همه زندگی‌شان گل و لجن شده است. ساکنین این محله ضمن تبعیض خدماتی کُردها با اعراب و ترکمن­ها، می‌گویند: محله‌های عرب و ترکمن‌نشین کرکوک همه نوع خدمات برای‌شان انجام شده ولی برای کُردها هیچ کاری صورت نگرفته است.

 با وجود این مشکلات و ناعدالتی­ها، هنوز نوری از امید و بازگشت عدالت در دل تک تک آنها دیده می­شود. ساکنین محله های کُردنشین امیدوار هستند دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کُردستان با اتحاد خود و گفتگو کردن با عرب­ها و ترکمن‌ها، یک استاندار کُرد برای کرکوک انتخاب کنند تا عدالت و خدمت‌گزاری به همه اقوام این استان بدون تبعیض بازگردد.

انتخابات شورای استانی کرکوک بعد از 18 سال در 2023 برگزار شد که در این بین احزاب کُردی 7 کرسی، احزاب عربی 6 کرسی، احزاب ترکمنی 2 کرسی و اقلیت مسیحی یک کرسی به دست آوردند. با توجه به شرایط داخلی و دخالت‌های خارجی در این استان، احزاب کُردی با اقلیت مسیحی در یک طرف و احزاب عربی و ترکمنی در یک طرف دیگر قرار گرفتند که هرکدام از آنها پست استانداری را متعلق  به خود می‌دانند. در اولین جلسه شورای استانی کرکوک کُردها با اقلیت مسیحی با 8 کرسی حضور داشتند ولی عرب­ها و ترکمن­ها با 8 کرسی دیگر، جلسه را بایکوت کردند تا تعیین پست و مقام‌ها به تعویق بیفتد.

اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) و حزب دمکرات کردستان (پارتی) و دیگر احزاب هرکدام با لیست جداگانه در انتخابات شورای استانی کرکوک شرکت کردند که باعث از دست رفتن حداقل یک کرسی و از دست رفتن اکثریت شورا شد. این اتفاقات باعث نگرانی‌هایی در بین کُردها علی‌الخصوص کُردهای کرکوک شد که ادامه این اختلافات پست استانداری را از آنها بگیرد ولی دو حزب پارتی و یکیتی در این زمینه با درک واقعیت ها متحد شدند.

حزب دمکرات کُردستان و اتحادیه میهنی کُردستان برای افزایش نفوذ خود و همچنین ایجاد روشنایی و عدالت در مناطق کرکوک از جمله مناطق کُردنشین چندین دیدار باهم داشته­اند. 9 ژانویه 2024 دفترهای سیاسی پارتی و یکیتی بعد نشستی را با همدیگر در کرکوک برگزار کردند که به گفته مسئول حزب دمکرات در کرکوک دو طرف وعده همکاری با هم را دادند و در سه فوریه 1402 در نشستی دیگر به نقل از روداو  بر موضع کُرد بودن استاندار کرکوک به توافق رسیدند. باوجود اختلافات این دو حزب در موضوعات مختلف اما دفترهای سیاسی و اعضای هر دو طرف در مسئله کرکوک به دنبال یک‌صدایی و تعیین یک استاندار کُرد برای مهم ترین منطقه مورد مناقشه هستند.

«سعدی پیره» سخنگوی اتحادیه میهنی کُردستان و «شاخوان عبدالله» معاون مجلس عراق از حزب دمکرات در جدیدترین اظهارات خود دوباره بر کُرد بودن استاندار کرکوک از طرف حزب‌هایشان تاکید کردند، همچنین دو طرف بر تشکیل یک کمیته مشترک برای گفتگو با طرف­های دیگر به توافق رسیدند تا استاندار آینده کرکوک کُرد باشد.

سعدی پیره در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت در نشست اخیر بین پارتی و یکیتی درباره کرکوک، به توافق رسیدند که استاندار کُرد باشد، همچنین خاطرنشان کرد که اتحادیه میهنی و حزب دمکرات با همدیگر درباره مدیریت کرکوک با عرب­ها و ترکمن­ها گفتگو می­کنند. شاخوان عبدالله نیز افزود در کرکوک همیشه پست‌ها به صورت شایستگی ملی تعیین می‌شوند نه حزبی و بر این اساس کردها اکثریت کرسی‌های شورای استان را به دست آورده‌اند که در این راستا کردها نامزد کسب پست استانداری کرکوک خواهند بود.  

این وقایع نشان می‌دهد  با وجود متحد بودن حزب دمکرات با ترکیه و اتحاد میهنی با احزاب شیعه وابسته به ایران، که باعث افزایش اختلاف بین این دو حزب در مسائل مختلف شده است ولی در مسئله کرکوک به دلیل درک تهدیدهای داخلی- خارجی نسبت به کرکوک و موجودیت ساختار سیاسی اقلیم کُردستان، راه توافق برای کُرد بودن استاندار کرکوک را در پیش گرفته­اند. باوجود اینکه حزب دمکرات بر معرفی نامزد مستقل کُرد اما یکیتی بر تصدی پست استانداری توسط حزبش، تاکید دارند ولی بنظر نمی‌رسد این اختلاف باعث بهم خورد توافق­های آنها بشود.  

گزارش از سجاد حشمتی، پژوهشگر مسائل کُردها

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار