گردشگری سلامت، فضای مجازی را فراموش کرده است | فراتاب
کد خبر: 9886
تاریخ انتشار: 7 شهریور 1398 - 11:00
دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس گردشگری سلامت وزرات بهداشت،
نخستین همایش گردشگری سلامت یزد روز چهارشنبه ۶ شهریور در‌ سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی این شهر برگزار شد.

فراتاب_ علمی: دکتر شهریار اسلامی‌تبار مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس گردشگری سلامت وزرات بهداشت، دکتر محمدرضا میرجلیلی ریاست دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد و تعدادی از فعالان صنعت گردشگری سلامت استان یزد در این رویداد حضور داشتند.

دکتر محمود نوری شادکام در این رویداد با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری سلامت استان یزد گفت: «با توجه به مشکلات اقتصادی و معضلاتی چون کم‌آبی یکی از راهکارهای توسعه یزد توجه به گردشگری سلامت است.»

دکتر محمدرضا میرجلیلی از دیگر سخنرانان این رویداد بود. او در سخنان خود به ظرفیت‌های منابع انسانی و زیرساختی یزد پرداخت و گفت: «ظرفیت‌های منابع انسانی پزشکی یزد یکی از ‌داشته‌های مهم ما در گردشگری سلامت است. تعداد تخت‌های استان یزد در سال آینده به بالای ۴ هزار عدد خواهد رسید. یزد در مقایسه با استان‌های  فارس و خراسان دیر وارد گردشگری سلامت شده است. ما در یزد از ظرفیت‌های گردشگری و درمانی خود استفاده نکرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «ظرفیت‌های نازایی، چشم، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی در کنار ظرفیت‌های زیبایی، می‌تواند موجب رونق گردشگری سلامت یزد باشد.»

در ادامه این رویداد سعید هاشم‌زاده باتوجه به بین‌المللی بودن این صنعت عنوان کرد: «گردشگری سلامت یک فعالیت بین‌المللی است و نباید با استانداردهای داخلی به سراغ آن رفت. گردشگری سلامت درست مثل خود پزشکی یک‌ کار‌ گروهی است. در ایران این موضوع درک نشده و هرکسی می‌خواهد به‌تنهایی کار خودش را پیش ببرد.»

هاشم‌زاده با اشاره به ظرفیت گردشگری و گردشگری سلامت یزد گفت: «دنیا یزد را با بادگیرهایش می‌شناسد و آن را در کنار شیراز و اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران می‌داند. اما کمتر توریستی در اروپا از جذابیت‌های یزد اطلاع دارد. گردشگری سلامت یزد هم چنین وضعیتی دارد. ظرفیت‌های آن برای توریست‌ها شناخته‌شده نیست.»

او در ادامه تاکید کرد: «باید ظرفیت‌های درمانی یزد را با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و وب‌سایت‌های چندزبانه به دنیا شناساند. استان یزد ۲۰ بیمارستان دارد و در سال ۹۶ در استان یزد ۱۱۳۰ نفر مریض خارجی پذیرش شده است. در سال ۹۷ این عدد به زیر ۱۰۰۰ نفر رسیده است. این آماری است که در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است.»

هاشم‌زاده معتقد است که ایران ظرفیت جذب ۵ درصد گردشگر درمانی کشورهای منطقه را دارد. اما بزرگترین مشکل ‌گردشگری سلامت ایران نبود نیروهای متخصص در مراکز درمانی و در شرکت‌های تسهیلگر است.

او همچنین حلقه واسط بین بیمارستان‌ها و بیماران بین‌الملل را شرکت‌های تسهیلگر می‌داند و اذعان کرد: « نه دلال‌ها، نه آژانس‌های گردشگری نه هیچ کس‌ دیگر جز این حلقه واسط نیستند. ما در گردشگری سلامت فضای مجازی‌ را کامل فراموش کرده‌ایم. دیدگاه ما باید به نقش استارتاپ‌ها در این صنعت تغییر کند.»

نظرات
آخرین اخبار