«بشار اسد» در قدرت می‌ماند! | فراتاب
کد خبر: 964
تاریخ انتشار: 29 فروردین 1395 - 00:45
«الشرق الاوسط» گزارش داد:
یک روزنامه سعودی امروز شنبه گزارش داد که تقریبا مسکو و اشنگتن بر سر حل بحران سوریه به توافق رسیده‌اند. بر اساس این توافق، رئیس جمهور کنونی سوریه در قدرت باقی خواهد ماند و خواهد توانست به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.

به گزارش گروه بین الملل فراتاب، روزنامه عربستانی «الشرق الأوسط» به نقل از منابع دیپلماتیک غربی که از نزدیک مذاکرات ژنو را پیگیری می‌کنند گزارش داد که نمایندگان روسیه و آمریکا هفته گذشته نشست طولانی را برگزار و مسائل مربوط به مرحله انتقالی در سوریه را بررسی کردند.

به گزارش این روزنامه، طرف آمریکایی در راستای رسیدن به توافقی با روسیه بر سر مرحله انتقالی به طرح مسکو بر سر این مرحله، نوع حکومت، قانون اساسی و انتخاباتی که قرار است 18 ماه دیگر برگزار شود نزدیک شده است.

این منابع همچنین مدعی شدند، آمریکا و روسیه که توانسته‌اند از 17 فوریه در سوریه آتش‌بس برقرار کنند احتمالا به دور از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهند توانست معامله جدیدی را انجام دهند.

به گزارش این روزنامه، این معامله بسیار به نظرات روسیه نزدیک است؛ به گونه‌ای که بر اساس آن بشار اسد در مدت زمان طولانی یا کوتاهی در قدرت باقی خواهد ماند یا اینکه به وی امکان داده خواهد شد که در انتخابات آتی به عنوان نامزد شرکت کند.

بنا بر این گزارش، آنچه نگرانی این طرف‌ها را در پی دارد «ابهامی» است که بر سر چگونگی تعامل آمریکا با مسئله مرحله انتقالی وجود دارد. هر چند که این منابع بر این باورند که آمریکا و روسیه هنوز بر سر نوع «معامله» به توافق نرسیده‌اند، ولی روشن است که مسکو و واشنگتن «دست در دست هم» با یکدیگر فعالیت می‌کنند. از این گذشته، آمریکا برای «برون رفت مناسب» از جنگ سوریه بر روسیه حساب باز کرده است.

الشرق الأوسط همچنین تأکید کرد که دولت کنونی آمریکا خواستار این است که از پرونده سوریه نجات یابد و «دستاورد دیپلماتیکی» را محقق کند که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا به دلایل و براهین نامزد دمکرات چیزی اضافه شود.

به گزارش این روزنامه، آنچه انزجار این منابع غربی را در پی داشته این است که طرف آمریکا به هیئت‌های غربی و منطقه‌ای «هیچ اهمیتی نمی‌دهد». از جمله مسائل دیگری که بیانگر «هماهنگی دو جانبه» مسکو و واشنگتن است این است که نماینده روسیه در نشست‌های «کمیته پیگیری توقف اقدامات خصمانه» یا در «کمیته پیگیری اقدامات بشردوستانه» تأکید می‌کند که با طرف آمریکا به توافق رسیده است.

 

 

منبع:فارس

نظرات
آخرین اخبار