ایران و عربستان بر سر میز منافع مشترک می نشینند ؟ | فراتاب
کد خبر: 9347
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 - 23:30
محمد حسن گودرزی
ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند روابط بهتر با همسایگان خود است، حتی اگر این همسایه، عربستان باشد.

در شرایطی که تنش در منطقه خلیج فارس به اوج خود رسیده و شاهد نوع دیگری از جنگ نفت کش ها بین ایران و آمریکا هستیم، اظهارات یک مقام سعودی نظرات را به خود جلب کرد.

پایگاه خبری الخلیج الجدید روز جمعه گذشته گزارش داد که بدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با بیان اینکه زمان آن رسیده است که جنگ یمن پایان یابد، اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست. شنبه هم کشتی ایرانی توقیف شده در عربستان هم از سوی این کشور آزاد شد و به ایران بازگشت.

اما نکته دیگری که در سخنان این مقام سعودی بیش از همه مهم بود تاکید المعلمی بر آغاز روابط دیپلماتیک با ایران بود. این مقام سعودی در حاشیه نشست شورای امنیت در رابطه با مساله یمن گفت که عربستان آماده تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تعامل دیپلماتیک با ایران نیازمند یک زمینه مشترک است.

زمینه مشترکی که المعلمی در مورد آن صحبت می کند، بارها از سوی مقامات ایرانی و به صورت های گوناگون در مورد آن صحبت شده که آن تاکید همیشگی ایران بر حُسن همجواری با کشورهای همسایه است‌.

موضوعی که همیشه از زبان مقامات مختلف ایرانی شنیده و تلاش شده به ان جامعه عمل پوشانده شود.

ایران و عربستان بر سر میز منافع مشترک

متاسفانه مقامات عربستانی بیش از هر زمان دیگری بر نقاط افتراق و تنش زا بین دو کشور پافشاری می کنند که نتیجه این کار، پیچیده شدن اوضاع امنیتی منطقه و درگیری های نیابتی بین دو قدرت منطقه ای است که در نهایت تنها امنیت منطقه و دو کشور را به خطر می اندازد.

تاریخ نشان داده که درگیری ها و تنش هایی که بین تهران-ریاض تاکنون رخ داده در نهایت نتیجه ملموسی برای هیچ یک از طرفین نداشته است.

جدای از بحث های ایدئولوژیک مذهبی و اختلافاتی که در نوع حکومت های ایران و عربستان وجود دارد و اقدامات افراطیون هر دو طرف که منافع خود را در افزایش تنش بین دو کشور می بینند، نوع برداشت متفاوت دو کشور از مسائل منطقه ای و امنیتی باعث بروز اختلاف همیشگی بین دو طرف می شود.

برخلاف عربستان که امنیت خود و منطقه را در گرو حمایت های آمریکا ، کشورهایی مانند بریتانیا ،فرانسه و تبدیل خود به انبار مهمات خاورمیانه می بیند، ایران بر این باور است که امنیت منطقه تنها با همکاری و اراده کشورهای خاورمیانه امکان‌پذیر است.

در واقع ایران اعتقاد دارد که حضور کشورهای بیگانه در منطقه به دلیل نا آشنا بودن آنها با شرایط خاورمیانه، در نهایت به ایجاد تنش و درگیری های بیشتر در کشورهای مختلف این منطقه دامن می زند.

از طرف دیگر استفاده سیاسی عربستان از بازار نفت که در تضاد با منافع ایران است، باعث شده که در موضوع قیمت نفت که مسئله ای حیاتی برای اقتصاد دو کشور هست، باز هم تهران و ریاض با تضاد منافع در رابطه با خود درگیر شوند.

با این همه می توان به برقراری روابط دیپلماتیک و نه الزما روابط گرم و دوستانه امیدوار بود. این نزدیکی می تواند از طریق روابط فرهنگی مانند حج و مسائل ورزشی شروع شود تا دو کشور بتوانند به گفتمان مشترکی بین خود به خصوص در زمینه مسائل اقتصادی و بازار نفت که تنش در آن به ضرر اقتصاد های نفتی ایران و عربستان است، نزدیک شوند.

از سوی دیگر ایران همواره نشان داده که در صورت داشتن اراده کافی از سوی طرف مقابل، حاضر به نشستن بر سر میز مذاکره است که نمونه آن را می توان در مورد برجام دید.

به نظر نمی رسد که با توجه به روابط دیرینه ایران و عربستان و منافع مشترک در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی ، بی اعتمادی بین دو کشور بیشتر از بی اعتمادی بین ایران و آمریکا باشد.

در شرایطی که جنگ نفت کش های جدیدی در منطقه خلیج فارس با توقیف نفت کش های ایرانی و انگلیسی راه افتاده و تنش بین ایران و آمریکا روز به روز داغتر می شود، ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند روابط بهتر با همسایگان خود است، حتی اگر این همسایه، عربستان باشد.

روزنامه نگار حوزه بین الملل

منبع: عصرایران

نظرات
آخرین اخبار