کد خبر: 9029
تاریخ انتشار: 24 آبان 1397 - 16:46

فراتاب – گروه فراسلامت: افت شنوایی پس از روماتیسم و فشارخون بالا سومین مشکل شایع در سالمندان است که طی آن قدرت شنیدن صدا و تشخیص کلمات کاهش پیدا می کند و باعث اختلالاتی در زندگی فرد می شود که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

اختلالات روانشناختی 

برقراری ارتباط و حفظ مکالمات برای یک فرد کم شنوا کار دشواری است به همین سبب افراد از تعاملات اجتماعی و حتی خانوادگی کناره می گیرند که به مرور این مساله زمینه ی مشکلات روانشناختی را فراهم می کند طبق مطالعات صورت گرفته همراهی اختلال افسردگی با کم شنوایی پررنگ بوده و قابل توجه است به عبارتی از عوارض کم شنوایی در سالمندان افسردگی است خستگی فرد کم شنوا به هنگام برقراری ارتباط پیامدهای دیگری از جمله انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین و ضعف عملکردی نیز دارد.

 

مشکلات خانوادگی

به دلیل اینکه کم شنوایی بسیار به آرامی پیشرفت می کند، اغلب سیستم عصبی فرد خود را با آن تطبیق می دهد بنابراین مشکل، زیاد برای فرد محسوس نخواهد بود. اغلب در خانه به فرد کم شنوا اعتراض می شود که صدای تلویزیون را زیاد می کند، وقتی با او صحبت می کنند کلمات را جابه جا می فهمد، او را صدا می کنند جواب نمی دهد و یا در حین مکالمه مدام می گوید «چی» یا «هان». این مسائل طی زمان به بدتر شدن روابط خانوادگی منجر می شود.

آسیب های سیستم عصبی

ورود صدا به گوش و انتقال آن به مغز توسط مسیرهای عصبی یک از مهمترین چیزهایی ست که مغز را فعال نگه میدارد. و وقتی تحریکات صوتی در اثر کم شنوایی ضعیفتر می شود قسمتی از مغز با محرومیت روبه رو می گردد و سبب مشکلات ثانویه می گردد. یکی از آسیب هایی که کم شنوایی به مغز وارد می کند آلزایمر یا فراموشی است.

گسترده شدن مشکل شنوایی

اینکه مقداری از شنوایی از دست برود و جبران نشود احتمال گسترده شدن مشکل را بالا می برد. یعنی به مرور زمان شنوایی ضعیف تر شده و مشکلات بیان شده در مطالب بالا تشدید می گردد.                         

اگر احساس می کنید شنوایی شما همچون سابق نیست و یا اطرافیان به شما هشدار می دهند، به یکی از مراکز ارزیابی شنوایی برای بررسی وضعیت شنواییتان مراجعه نمایید.

 

نویسنده: جمیله چوپانی – کارشناس ارشد شنوایی سنجی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است        

نظرات
آخرین اخبار