کد خبر: 8872
تاریخ انتشار: 12 مرداد 1397 - 23:53
محمد حسن گودرزی

فراتاب - گروه بین الملل: کمتر از یکسال پیش تنش های سیاسی و کلامی بین ایالات متحده آمریکا و کره شمالی به اوج خود رسیده بود. در آن زمان پیونگ یانگ با آزمایش های هسته ای و موشکی خود باعث شده بود که بوی جنگ به مشام متحدان آمریکا در شرق آسیا (ژاپن و کره جنوبی) برسد و هر لحظه احتمال می رفت که یک اشتباه از سوی آمریکا و متحدانش و کره شمالی باعث بروز جنگ تمام عیاری در شبه جزیره کره شود. جنگی که به عقیده برخی از کارشناسان می توانست با توجه به درگیر شدن احتمالی چین و روسیه کلید آغاز جنگ جهانی سوم شود.
با این همه بیشتر کارشناسان بر این عقیده بودند که احتمال بروز جنگ با توجه به ابعاد غیرقابل پیشبینی آن و تلاش هر دو طرف برای دوری از آن کم است. حالا در مدت زمانی کمتر از یک سال شاهد آن هستیم که واشنگتن و پیونگ یانگ مذاکرات مستقیم خود را برای بهبود روابط آغاز کرده اند. سرعت تحولات در روابط بین آمریکا و کره شمالی بعد از دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به طرز دیوانه واری سریع بوده و علاوه بر عرصه روابط بین دو کشور بر مسائل داخلی کره شمالی هم اثر گذار بوده است.
به عنوان مثال رهبر کره شمالی چند روز پیش از پروژه ساخت و ساز یک کارخانه تولید برق آبی در شمال شرق این کشور بازدید و برخلاف معمول از مقام‌های محلی به دلیل تاخیر در اتمام آن انتقاد کرد. عفو عمومی زندانیان سیاسی این کشور نیز از جمله اقدامات غیر منتظره ای بود که اون در طول هفته گذشته انجام داد. در مورد اینکه چرا کره شمالی ناگهان به مذاکره با آمریکا روی خوش نشان داد دلایل مختلفی بیان شده است اما به نظر می رسد نقش فشارهای اقتصادی در کشاندن پیونگ یانگ به مذاکره با واشنگتن یکی از دلایل این امر باشد.
اقتصاد کره شمالی از ابتدای تشکیل این کشور در سال 1948، همواره متکی به کمک های خارجی از سوی متحدان این کشور بوده و همین امر باعث شده که بسیاری از صنایع در کره شمالی وابسته به فناوری های کشورهایی مانند چین، شوروی، آلمان شرقی، لهستان و چکسلواکی باشد. این موضوع تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و از میان رفتن بلوک شرق چندان به چشم نمی آمد اما با تغییر سیاست های کشورهای متحد کره شمالی، این کشور تا حد زیادی توانایی غلبه بر  مشکلات اقتصادی خود را از دست داد.

در صورتی که مذاکرات بین کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن به خوبی پیش برود می توان انتظار داشت که رشد اقتصادی کره شمالی با توجه به اراده رهبر این کشور برای تحول و جهش اقتصادی این کشور به سرعت بالا رود.

در واقع کره شمالی با داشتن منابع زیرزمینی و نیروی کار ارزان که به کار کردن در شرایط سخت عادت دارند می تواند رفته رفته تبدیل به کشوری نوظهور در زمینه اقتصادی در شرق آسیا حتی بدون اتحاد با همسایه جنوبی خود شود. اقدامات رهبر جوان کره شمالی که در خارج از کشور تحصیل کرده است نشان از این است که وی تلاش دارد با در پیش گرفتن سیاست باز کردن درهای این کشور، کره شمالی را از انزوا بیرون بیاورد.
راهی که ممکن است برای این کشور بسیار سخت و دشوار باشد اما این اقدامات رهبر کره شمالی تائید این موضوع است که در سیاست چیزی به عنوان بن بست وجود ندارد و منافع ملی می تواند دشمنی ها را تبدیل به دوستی و اتحاد بین کشورها و ملت ها کند.

منبع: تهران تایمز

نظرات
آخرین اخبار