کد خبر: 8786
تاریخ انتشار: 1 تیر 1397 - 00:18
شقایق کمالی
خبرنگار فراتاب در ترکیه امروز، اقدام به گفتوگو با شهروندان استانبولی درباره علت رأی دادن به احزاب دلخواه خود پرسیده است، در ادامه این گفتوگوهای جالب را می خوانید:

 

فراتاب - گروه بین الملل: خبرنگار فراتاب در ترکیه امروز، اقدام به گفتوگو با شهروندان استانبولی درباره علت رأی دادن به احزاب دلخواه خود پرسیده است، در ادامه این گفتوگوهای جالب را می خوانید:

 خانمی مسن در ستاد ح د پ

شما چرا به حزب دموکراتیک خلق رای می دهید و چرا باید مردم به این حزب و دمیرتاش رای بدهند؟

من به خاطر این که طرفدار دموکراسی و حقوق مردم هستم، به خاطر این که هفتاد دانشجو در زندان هستند، به دلیل این که همه مسئولین و رییس ها و نماینده های مجلس حزب دموکراتیک خلق در زندان هستند، به دلیل این که در این کشور بتوانیم مثل انسان زندگی بکنیم، به خاطر همه اساتید دانشگاهی که از کار برکنار شده اند، برای برقراری حقوق کسانی که در حوزه های دیگر کار می کنند،  به ه.د.پ رای می دهم

 

اوراز آیدین (استادیار جوان اخراجی از دانشگاه)

من پیش از این در زمانی که آکادمیسین بودم و در دانشگاه کار می کردم، زیر نامه ای که از دولت خواسته بود با کردها صلح کند را امضا کرده بودم. به همین دلیل از دانشگاه اخراج شدم. پاسپورت من را ابطال کرده اند و بی کار و ممنوع الخروج هستم. و اجازه بیمه شدن ندارم. و اجازه کار با بیمه هم ندارم. به همین دلیل یک شهروند درجه دو محسوب می شوم. به من گفته اند که با یک گروه تروریستی همکاری کرده ام. ولی حتی نمی گویند با کدام گروه تروریستی. به خاطر وضعیت فوق العاده ای که پس از کودتا رخ داده من را متهم کرده اند به همکاری با گروه تروریستی. به این دلیل من را محاکمه هم نمی کنند و در هیچ کجا هم اجازه کار کردن ندارم.

 

شما نمی توانید شکایت کنید؟

نمی توانیم شکایت کنیم. درخواست شکایت حتی برای ما ممنوع است. به خاطر شرایط وضعیت فوق العاده نمی توانیم شکایت کنیم. یک کمیسیون برای وضعیت شرایط فوق العاده وجود دارد که شما درخواست بررسی پرونده و اعاده کارتون را می کنید. به این کمیسیون تا الان 105 هزار نفر مراجعه کرده اند. تا کارشان را پس بگیرند که فقط از این بین درخواست 4000 نفر آن ها پذیرفته شد. 115 هزار نفر در شرایط من هستند همین الان.

 

پس شما از کجا مخارج زندگی تان را تامین می کنید؟

 از طریق یک کار تحقیقاتی کوچک درباره روزنامه نگاری. و ترجمه برای خبرنگارهای خارجی و از طریق کمک های سندیکا.

 

آقایی میانسال

شما چرا به ه.د.پ رای می دهید؟

ه.د.پ برای من مهم است چون مسئله کرد دارم. مسئله هویت کرد. به خاطر هویت کرد ناخواسته درگیر جنگ کثیفی شده ایم که برای از بین بردن این جنگ باید حقوق اقلیت های قومی و حقوق کرد را به آن ها بازگردانیم. و برای آزادی به عنوان کرد به ح د پ رای می دهیم.

 

شما درباره مسئله هویت صحبت کردید. معنای این مسئله هویت چیست؟

 

ما به عنوان قوم کرد در خاور میانه دارای قدمت تاریخی 5000 ساله هستیم. با این همه هنوز حقوق دموکراتیک ما و هویت ما به رسمیت شناخته نشده است. در قانون اساسی هم نیامده است. این موضوع خیلی زشت است.  به دلیل این که ح د پ این هویت را به رسمیت می شناسد و از آن دفاع می کند، از حقوق زنان دفاع می کند از حقوق جوانان، از برابری اقتصادی و دموکراسی دفاع می کند، ما به ه.د.پ رای می دهیم.

 

دو زن حدود 50 55 ساله در استند آک پارتی

خانم ها شما به عنوان شهروند ترک چرا به حزب عدالت و توسعه رای می دهید؟ چرا مردم باید به حزب عدالت و توسعه و آقای اردوغان رای بدهند؟

طیب اردوغان ترکیه را نوسازی کرد. در طی 16 سال ترکیه نوسازی شد. سدها، پل ها، و ... ساخت و برای حل مشکلات مردم تلاش می کند.

تازگی ها می خواهد به مریخ سفر بکند. فکر می کنید که این ها دروغ است؟

برای ترکیه هر کاری لازم باید می کند ولی کسی ارزش او را نمی داند. احزاب مخالف او را نمی فهمند.  اگر طیب اردوغان رای بیاورد ترکیه خیلی زیباتر و بهتر می شود.

 

به عنوان یک زن آیا حقوق شما را به رسمیت می شناسد؟ برای زن ها چه کرده است و چه می کند؟

نه تنها حقوق ما زن ها بلکه از حقوق آدم های دیگر مثل عرب ها هم دفاع می کند. برای زن ها خانه سالمندان درست کرده است. برای کسانی که کار ندارند اشتغال زایی می کند. زن ها آزادی دارند.

 

منظور شما از آزادی چیست؟

مثلا از قبل زن ها نمی توانستند حرف بزنند. یا پوشش دلخواهشان را بپوشند. آزادی پوشیدن روسری نداشتند. الان پوشیدن حجاب آزاد است. هر چیزی آزاد است.

 

اگر اردوغان برای دور دوم رای نیاورد بین احزاب دیگر به کدام رای می دهید؟

هیچ فکر نمی کنم که اینطور شود. با خواست خدا تنها و تنها طیب اردوغان رییس جمهور خواهد بود. آلترناتیو دیگری وجود ندارد.

 

صومعه سراب (زن جوان محجبه استند حزب سعادت)

شما چرا به سعادت پارتی رای می دهید و مردم چرا باید به سعادت پارتی رای بدهند؟

ما گفته بودیم که مشکلات کشور ما باید صفر بشوند. اما اشتباهاتی که در سیاست خارجی رخ داد باعث شد که ما با مصر و سوریه و ... به مشکلاتی بر بخوریم و به این روز بیوفتیم. به همین دلیل در سیاست خارجی به دنبال یک دولت صلح طلب تر هستیم که بتواند روابط دیپلماتیک بهتری بر اساس مدنیت ترک و فرهنگ خودی ایجاد بکند. دوم این که ما می خواهیم اقتصاد تولیدی داشته باشیم نه اقتصاد مصرفی. خواهان تاسیس صنایع سنگین، و کارخانه جات هستیم که اکنون در کشور ما کم رونق هستند. به همین  دلیل فکر می کنم که باید به سعادت پارتی رای بدهیم. سوم این که طولانی شدن مدت وضعیت فوق العاده باعث شده است که حقوق انسان ها به رسمیت شناخته نشود و مردم نمی توانند از حقوق خودشان و آزادی هایشان دفاع کنند. وقتی ما از حق صحبت می کنیم، از عدالت حرف می زنیم. اگر عدالتی نباشد حقی داده نمی شود. برای به دست آمدن همه این ها باید مجلس قدرتمند بشود. اما در این سیستم جدید مجلس هم هر روز ضعیف تر می شود و به سمت رژیم تک صدایی می رویم. ما رژیم تک صدایی و دیکتاتورمآب نمی خواهیم و می خواهیم که مقام رییس جمهور قابل انتقاد باشد. باید عدالت و حقوق در راس باشد (نه قدرت تک نفره). به همین دلایل ما سعادت پارتی را برگزیدیم.

 

به عنوان یک زن سعادت پارتی به شما چه چشم اندازی می دهد؟

شما ببینید در جامعه ما اخیرا زن بیش از همیشه سیلی می خورد، خشونت می بیند و تجاوز می شود.  در این موارد قوانین خیلی ضعیف هستند. نمی توانند از زن حمایت بکنند. برای مثال زن از شوهرش خشونت می بیند. و تعقیب قضایی طلب می کند اما قوانین برای حمایت از زن کمبودهای جدی دارند. در سعادت پارتی برای تامین شدن حقوق زنان برنامه ریزی شده و قول هایی داده شده است.

 

مردی میانسال

چرا به ایی پارتی رای می دهید؟ و چرا مردم باید به ایی پارتی رای بدهند؟

قبل از هر چیزی مرال آکشنر یک دیپلمات کارکشته است. سال هاست که فعالیت سیاسی جدی می کند. و در فعالیت های سیاسی اش تا امروز هیچ آتو ای نداشته. و ما ایشان را به عنوان یک فرد دموکرات و وطن پرست و ملیت گرا می شناسیم. و سر خم نمی کند. و مسئولیت مبارزه را به جان می خرد. اولین زنی است که این چنین با جدیت فعالیت سیاسی می کند. دوم این که ایی پارتی برنامه جامع و خوبی برای آموزش، فرهنگ، هنر ، و ... دارد. به ویژه این که ایی پارتی می تواند رای جمعیت جوان را به طور چشمگیری به دست بیاورد. به همین دلیل زن ها و جوانان بیشتر به ایی پارتی رای می دهند. مرال آکشنر اولین نامزد ریاست جمهوری زن است. و من فکر می کنم تصویر زن ترک را در جهان تغییر خواهد داد. به همین دلایل ما به ایی پارتی و مرال آکشنر رای می دیم.

 

زن و شوهر میانسال

چرا به جمهوریت و اینجه رای می دهید؟

برای این که ما طرفدار جمهوریتی هستیم که آتاتورک بنا نهاد. زن ها در آن حقوقی دارند. و مذهب در سیاست دخالت نمی کند. شما همین جا ببینید اردوغان در هر جایی مسجد بزرگی بنا کرده که اسلام را به نمایش بگذارد. و مدام به حوزه شخصی مردم دخالت می کند. به این که مردم چند فرزند داشته باشند دخالت می کند. برای این که حکومت دموکراتیک می خواهیم. حکومت تک صدایی وحشتناک است. مشکلات اصلی در حال حاضر مشکلات اقتصادی است که اردوغان با سیاست های اشتباه اقتصادی و امور خارجه به بار آورده است. برای جلوگیری از این روند باید به اینجه رای بدهیم.

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار