کد خبر: 6851
تاریخ انتشار: 2 آذر 1396 - 14:03
با شکست گفتگو های بین احزاب برای تشکیل دولت که یکشنبه این هفته رخ داد این کشور در مسیر نامعلومی گام بر می دارد.

بعد از انتخابات سراسری آلمان، علیرغم اینکه به نظر می رسید که اتحاد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی(CDU/CSU)  به رهبری آنگلا مرکل توانسته با کسب ۳۳ درصد آرا مسیر را برای رهبری مجدد مرکل هموار کرده است اما شرایط برای تشکیل دولت در آلمان آنطور که انتظار می رفت پیش نرفت و حالا با شکست گفتگو های بین احزاب برای تشکیل دولت که یکشنبه این هفته رخ داد این کشور در مسیر نامعلومی گام بر می دارد.

روز یکشنبه حزب دموکرات‌های آزاد آلمان از مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی خارج شدند. این اقدام غیرمنتظره و ناگهانی باعث شد که این مذاکرات  که تقریبا یک ماه طول کشیده بود با بحران مواجه شود. حزب دموکرات‌های آزاد و حزب محافظه‌کار آنگلا مرکل و همچنین حزب سبزهای آلمان  در این مذاکرات که منظور تشکیل دولت ائتلافی بود شرکت داشتند.این سه حزب در مسائلی با هم اختلاف دارند که مهمترین آنها سیاست های  نظام مالیاتی در آلمان، مسائل مربوط به پناهندگی و سیاست‌های زیست محیطی است.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان، روز دوشنبه تمام احزاب آلمان را دعوت کرد تا با قبول مسئولیت برای تشکیل دولت از گزینه انتخابات زودهنگام که کشور را ضعیف می‌کند، پرهیز کنند. اما آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور برای نامزدی آماده خواهد بود.

وی در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که به رغم شکست گفتگوهای روز یکشنبه برای تشکیل دولت ائتلافی، بار دیگر نامزدی خود را در انتخابات پیش از موعد اعلام خواهد کرد. اگر دولت بدون کسب اکثریت آرا تشکیل شوداحتمال حضور مرکل  در مقام صدر اعظمی وجود دارد اما مرکل گفت که ترجیح می‌دهد انتخابات زودهنگام در کشورش برگزار شود.

مرکل در گفت و گوی که با شبکه تلویزیونی ZDF داشت بار دیگر تأکید کرد که «آلمان باید دولتی با ثبات داشته باشد تا برای هر تصمیمی نیاز به اکثریت نداشته باشد». با وجود آن که جایگاه صدر اعظم آلمان پس از شکست مذاکرات ائتلاف به شدت تضعیف شده است، اما مرکل احتمال استعفا یا قبول بازنشستگی برای برون رفت آلمان از بن‌بست سیاسی کنونی را رد کرد.

تاثیرات اقتصادی بحران سیاسی آلمان

یک روز پس شکست گفتگوها برای تشکیل دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل و بروز بحران سیاسی در آلمان، ارزش سهام در این کشور بر خلاف انتظار، افزایش یافت.

به گزارش یورنیوز، روز دوشنبه ۲۹ آبان، ارزش شاخص DAX در بازار سهام فرانکفورت که اخیرا با ۰.۵ درصد کاهش روبرو شده بود، به میزان ۰.۲ درصد (۱۳هزار واحد) افزایش یافت.

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند دلیل این افزایش ممکن است اعتماد کلی سرمایه‌گذاران خارجی به ثبات اقتصاد و امنیت بازار آلمان باشد. رابرت هالور (Robert Halver) رئیس بخش تحقیقات بازراهای مالی بادر بانک (Baader Bank AG) آلمان می‌گوید: «بازارهای بورس و ارز خوب هستند زیرا همه می‌دانند که بالاخره دیر یا زود دولت ما تشکیل خواهد شد. عناصر تعیین کننده در بازارها سیاست پولی در اقتصاد جهانی است.»

در شرایطی که آلمان با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیت بازار مالی این کشور در اروپا از آن جهت برجسته شده است که مسئولان بازار بورس فرانکفورت پس از برگسیت در صدد گرفتن جای بورس لندن بر آمده‌اند.

هالور در این زمینه می‌گوید: «لندن تاکنون باخته است و باز هم بازنده خواهد بود. اکنون فرانکفورت می‌خواهد جای آن را بگیرد. این منطقی هم است، زیرا مقر بانک مرکزی اروپا در حال حاضر در این شهر قرار دارد.»

آلمان همواره به عنوان یکی از اقتصاد های بزرگ جهان همواره از ثبات سیاسی و به تبع آن اقتصادی برخوردار بوده است تا جایی که یکی از کشورهای بود که در جریان بحران اقتصادی سال 2008 کمترین آسیب را بین اقتصادهای بزرگ جهان متحمل شد. از سوی دیگر این ثبات باعث شده که آلمان به عنوان موتور اقتصاد اروپا نیز لقب بگیرد و با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و وضعیت اقتصادی بی ثبات سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و یونان، آلمان به نوعی عامل ثبات اتحادیه اروپا در بعد اقتصادی در مقابل سایر قدرت های اقتصادی جهان مانند چین و آمریکا شده است.

از این رو بحران سیاسی آلمان باعث نگرانی بسیاری در میان کشورهای اروپایی از جمله فرانسه شده است. فرانسه مهمترین شریک اقتصادی آلمان در منطقه یورو به شمار می رود و این دو کشور امیدوار بودند که با توجه به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نقش راهبردی خود را در اتحادیه اروپا  با قدرت بیشتری نسبت به گذشته ادامه دهند. اما بحران سیاسی  در آلمان باعث این نگرانی شده که برخی از کشورهای اروپایی مانند لهستان و مجارستان با توجه به وجود بحران سیاسی و تبعات اقتصادی آن خواستار این شوند که سیاست های اقتصادی خود را که ممکن است در تضاد با اتحادیه اروپا باشند را پیش ببرند و همین امر باعث به وجود آمدن بحران در کل اتحادیه اروپا شود.

معضل جدی‌تر این است در آلمان برای اولین بار پس از جنگ دوم جهانی حضور یک دولت قدرتمند و پایدار با شک و تردید مواجه شده  و همچنان با وجود گذشته 7 هفته از انتخابات دولتی تشکیل نشده است. از لحاظ قانونی تنها رییس جمهوری این کشور می تواند برای تشکیل شدن هرچه سریعتر دولت وارد گفتگو با رهبران دیگر احزاب سیاسی شود.ضمن اینکه برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم، احزاب راست افراطی در بوندس تاگ (مجلس آلمان) صاحب کرسی شده اند.

از سوی دیگر ادامه بحران سیاسی در آلمان علاوه بر تاثیرات اقتصادی تاثیرات سیاسی دیگری نیز بر سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواهد گذاشت که مهمترین آنها را می توان به قدرت گرفتن بیشتر احزاب راست افراطی در کشورهای اروپایی دانست. احزاب راست افراطی بعد از موفقیت های نسبی که در انتخابات هلند و فرانسه داشتند حالا این توانایی را در خود می بینند که بتوانند دولت های مرکزی حاکم را به چالش بکشند و به دنبال موفقیت های بیشتری در انتخابات بعدی باشند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار