مبادلات 2.8 میلیارد یورویی ایران و آلمان | فراتاب
کد خبر: 6491
تاریخ انتشار: 9 مرداد 1396 - 20:00
پس از توافق هسته‌ای تاریخی ایران در ژوئیه 2015 در وین، موسوم به برجام، ایران خیلی زودتر از آنچه جامعه بین‌المللی انتظارآن را داشت، به تعهدات خود عمل کرد. در مقابل، تحریم‌های اعمال شده بر ایران نیز در سال جاری میلادی لغو شدند. بر همین اساس، این امید وجود د

پس از توافق هسته‌ای تاریخی ایران در ژوئیه 2015 در وین، موسوم به برجام، ایران خیلی زودتر از آنچه جامعه بین‌المللی انتظارآن را داشت، به تعهدات خود عمل کرد. در مقابل، تحریم‌های اعمال شده بر ایران نیز در سال جاری میلادی لغو شدند. بر همین اساس، این امید وجود داشت که همه چیز خیلی زود به شرایط عادی برگردد. به‌طوری‌که فعالان اقتصادی و بازرگانان نسبت به وضعیت به‌وجود آمده ابراز امیدواری کردند. در همین راستا، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان از ژوئیه 2015 تا پایان سال 2016 پذیرای بیش از 40 هیات اقتصادی از آلمان بود و در مقابل چند هیات تجاری از ایران نیز روانه آلمان شد. البته روابط بانکی ایران با دنیا آن‌طور که باید بهبود نیافته است. بازگشت شرکت‌های بزرگ اروپایی در بخش‌های انرژی، خودرو و زیرساخت به بازار ایران‌ را در این میان نباید دست‌کم گرفت. از طرفی، اگرچه نقل وانتقال پول به آسانی امکان‌پذیر نیست، اما با بازگشت بانک تجاری ایران و اروپا بدون تردید راحت‌تر از قبل انجام می‌شود.

آلمان در زمره کشورهایی قرار دارد که روابط تجاری ما با این کشور به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. زیرا آلمان دوباره در میان 5 صادرکننده اول به ایران قرار گرفته است. همچنین مطابق آمارها، صادرات آلمان به ایران در سال 2016 نسبت به سال 2015، به میزان 25 درصد افزایش داشته که بیشتر مربوط به صادرات ماشین‌آلات صنعتی بوده است. به عبارت دیگر، با توجه به کاهش 7/ 7 درصدی صادرات چین به ایران در سال 2016، اهمیت افزایش حجم مبادلات میان ایران و آلمان قابل توجه‌تر است. البته دولت ایران باید بسترهای سرمایه‌گذاری را با ایجاد شفافیت و آزادسازی بازارها بیش از پیش فراهم، موانع تولید را رفع کند و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد تا راه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی هموارتر شود.

فعالیت سه بانک ایرانی در آلمان

امیرعلیزاده، قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و آلمان  با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم تحریم ها پابرجا بود و مراودات ایران و آلمان به نقطه پایینی رسیده بود به عصر اقتصاد گفت:  سه سال متوالی   در سالهای 90،91 و 92 مبادلات تجاری بین ایران و آلمان کمتر شد که دلیلی اصلی آن تحریم ها بود به خصوص تحریم های 2011 و 2012 و قطعنامه هایی که آن موقع صادر شد که باعث تحریم در صنعت نفت و گاز ایران و صنعت بانکی ایران شد و بعد از انتخاب آقای روحانی و توافق اولیه در ژانویه 2014 شاهد روند صعودی و افزایش 30 درصدی صادرات آلمان به ایران بودیم و این روند صعودی کم و بیش ادامه داشت تا الان که در سال 2016 مجموع مبادلات ایران و آلمان 2.8 میلیارد یورو شد.

وی با اشاره به مبادلات 5 میلیارد یورویی در سال 2010 افزود:هنوز جای پیشرفت زیادی است .ما در سال 2010 که هنوز تحریم ها تشدید نشده بود 5 میلیارد یورو مبادلات تجاری داشتیم.در فصل اول 2017 آلمان بالای 40 درصد صادرات به ایران کرده است .

علیزاده افزود:بعد از برجام انتظارات خیلی بالا بود، باید در نظر گرفت که سیستم بانکی ما هشت سال مراودات بانکی با جهان نداشت .و در طی این مدت اتفاقات زیادی  در نظام بانکی بین المللی افتاده بود.به عبارتی یک سری مسائل سخت افزاری اتفاق افتاده بود.بانک ها نرم افزار درست کرده بودند که آیا تحریم های ایران به خوبی رعایت می شود و در واقع وارد فاز حقوقی شده بود.همه این موارد در کنار مشکلات نرم افزاری یعنی اعتماد طرفین به وجود آمده بود..حدود هشت سال علاوه بر اعتماد طرفین، بحث شناخت و وجه ای بازار ایران و کشور ایران مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه  در طول هشت سال تحریم در اتاق بازرگانی تنها یک هیات تجاری از آلمان داشتیم تصریح کرد: مساله ای که از انتظارات ما هم فراتر بود این بود که شناخت اروپایی ها بالاخص آلمانی ها از بازار ایران خیلی غیر واقع بینانه بود.بعد از برجام تا پایان سال 2016  حدودا بالای 40 هیات تجاری از آلمان داشتیم.

قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و آلمان خاطرنشان کرد: میتوانستیم خیلی جلوتر باشیم واز ظرفیت ها بیشتر استفاده شود منتها از یک جهت باید واقع بین بود.چراکه برطرف کردن تمام مشکلاتی که طی سال های تحریم به وجود آمده است یک شبه برطرف نمی شود.و باید مقداری زمان داد تا اعتماد و شناخت حاصل شود و همچنین مشکل سیستم بانکی برطرف شود به عبارتی بستر باید بیشتر فراهم شود تا از ظرفیت ها بیشتر استفاده شود.

وی با اشاره به فعالیت سه بانک ایرانی در آلمان افزود:سه بانک  ایرانی در آلمان از تحریم خارج وفعال شده اند و هم اکنون هم نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.بانک آلمانی ایران و اروپا هم که 50 سال پیش تاسیس شده است ولی مالکین آن بانک های ایرانی هستند آخرین بانکی بود که شامل تحریم ها شد و جزو اولین بانک هایی هم بود که از لیست تحریم خارج شد.

علیزاده مشکل اصلی مبادلات بین بانکی را بانک های آلمانی دانست و خاطرنشان کرد: بانک های آلمانی به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و جریمه هایی که ممکن است شامل آنها شود و همچنین از طرف دیگر بانک های ایرانی بخاطر عدم استانداردهای مورد نیاز بین المللی، مبادلات به سختی صورت می گیرد.بانک دویچه بانک معاملات را به سختی انجام می دهد درحالی که کومرس بانک هیچ فعالیتی را انجام نمی دهد .بانک های فعال، بانک های کوچیکتری هستند که در آمریکا فعالیتی ندارند.

وی ادامه داد:با وجود آنکه تحریمی وجود ندارد اما مشکلات بانکی ما هم همچنان پا برجا است.که علت اصلی آن هم فشار آمریکا است.

ایران بازار جذابی برای آلمانی ها

علیزاده افزایش صادرات آلمان به ایران را نشان دهنده خوبی دانست و افزود: اکثر صادرات آلمان به ایران ماشین آلات و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای هستند و این نشان دهنده این است که بخش تولید ما ماشین آلات خود را به روز می کند.

وی با بیان اینکه آلمانی ها مایل به شراکت بلند مدت و انتقال دانش هستند بیان کرد:آلمانی ها انتقال تکنولوژی و دانش را راحت تر انجام می دهند.ایران برای آلمانی ها بازار جذابی است و این موضوع را در نظر میگیرند که ایران به عنوان امن ترین و بزرگترین بازار در منطقه از اهمیتی بسیاری برخوردار است.ولی آلمانی ها معروف هستند به اینکه خیلی حساب شده وارد بازاری می شوند و در هر حال کار کردن در ایران ریسک و مخاطراتی را به دنبال دارد و ممکن است محتاطانه قدم برداند ولی در کل برای آنها ایران بازار جذابی است. کنفرانس هایی که در آلمان با موضوع ایران برگزار می شود و تعداد شرکت ها و تعداد بالای هیات های تجاری که به ایران می آیند همگی نشان دهنده علاقه آنها است.

قائم مقام اتاق بازرگانی ایران و آلمان تصریح کرد:از نظر من آلمان در اتحادیه اروپا برای ایران نقش واسطه ای نداشته است و نیازی هم نبوده است چراکه ایران با اتریش، فرانسه و ایتالیا روابط خوبی دارد و اگر روابط ایران با این کشورها قوی تر از آلمان نباشد ضعیف تر نیست.

وی ادامه داد:در سال 2016 مبادلات آلمان و ایران 2.8 میلیارد یورو بود که حدود 2.6 میلیارد یورو صادرات آلمان به ایران شامل ماشین آلات صنعتی،قطعات،مواد اولیه در صنعت شیمی و داروسازی است به عبارتی صنعت ایران به مواد اولیه آلمان وابسته است.و صادرات ایران به آلمان 300 میلیارد یورو بود که شامل محصولات پتروشیمی، خشکبار، فرش، زعفران و پسته است.

علیزاده در خصوص سرمایه گذاری آلمانی ها در ایران افزود: به دلیل نکات مبهمی که برای آلمانی ها وجود دارد سرمایه گذاری کمتر اتفاق افتاده است اما در بخش های دیگری  مانند انرژی های تجدید  پذیر سرمایه گذاری خوبی انجام داده اند.تا به امروز چندین نیروگاه خوشیدی در ایران ساخته شده است که قرار است ظرف دوروز آینده نیروگاه 20 مگاواتی در ماهان کرمان افتتاح شود که کار مشترک ایران، سوئیس و المان است، اما در حوزه های ساختمانی و شرکت هایی در حوزه  محصولات شوینده و بهداشتی سرمایه گذاری کرده اند.همچنین در صنعت خودروسازی شرکت های قطعه سازی و شرکت هایی که خودرو می سازند فعال شده اند.از بین خودروسازان آلمان، فولکس واگن و دایملر به بازار ایران برگشتند.مرسدس بنز برای تولید کامیون با ایران خودرو قرارداد همکاری دارند و فولکس واگن هم ظرف دو هفته آینده واردات خودروهای سواری به بازار ایران را دارد و در یک سال آینده هم تولید خودروهای سواری در ایران با همکاری بخش خصوصی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تولید در ایران هنوز صادرات محور نشده است بیان کرد:صادرات محور تولید کردن صرفا با واردات ماشین آلات مدرن نیست بلکه بازاریابی و رقابت نیاز است.صنعت ترکیه در مقایسه با صنعت ایران در بیست سال گذشته بخاطر اشباح شدن بازار داخل مجبور به صادرات شد و باعث شد خیلی از مسائل مربوط به صادرات را یاد بگیرند.اما در کل استانداردهای صنعت ایران با آلمان قابل مقایسه نیست.

علیزاده با تاکید براینکه نباید توقع زیادی از کشورهای خارجی داشته باشیم افزود:ما باید یکسری از بستر ها را فراهم کنیم .تولید کننده آلمانی نیازی به مشوق های مالیاتی ندارد اگرخود آلمانی ها ببینند که بازار ایران ریسک ندارد و امنیت و ثبات برای سرمایه گذاری وجود دارد اقدام به سرمایه گذاری می کنند مانند سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر که صورت گرفته است و کارآفرینی خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع بیان کرد: اگر فضای کسب و کار در ایران بهبود پیدا کند خود آلمانی ها به ایران می آیند و نیازی به تشویق ما نیست این در حالی است که  آلمانی ها هم کار کردن با ایران را دوست دارند. وقتی ایران را کشوری صنعتی در این منطقه می بینند خیلی علاقه مند به کمک می شوند.

علیزاده ادامه داد:فرآیند صنعتی شدن ایران با آلمانی ها آغاز شد و کارآفرینان آلمانی مدارس فنی حرفه ای را در ایران دایر کردند ویا کارخانه زدند.ما باید تلاش کنیم تا فضای کسب و کار را در ایران مقداری باز کنیم و رقابتی کنیم.

وی با اشاره به کارکرد اتاق بازرگانی ایران و آلمان افزود: اتاق بازرگانی ایران و آلمان به عنوان نماینده بخش خصوصی روابط بین دو کشور را تسهیل می کند و دغدغه شرکت ها را به مقامات ایرانی یا آلمانی اطلاع می دهد.همچنین آمدن هیات هایی تجاری از آلمان به ایران و برگزاری دوره های آموزشی است.

علیزاده در پایان افزود:انتظار ما از دولت آینده بهبود فضای کسب و کار در ایران، امنیت بیشتر، کمتر شدن فضای بوروکراسی، رفع موانع تولید و تجارت و رقابت بیشتر است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار