کد خبر: 5393
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1395 - 21:05
نخست‌وزیر ترکیه امروز( چهارشنبه) اعلام کرد،‌ هیات عالی انتخابات ترکیه به زودی زمان برگزاری همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی این کشور را مشخص می‌کند. این تغییرات اختیارات ریاست جمهوری را افزایش می‌دهد.

فراتاب: به نقل از خبرگزاری رویترز، بنعالی ییلدیریم،‌ نخست‌وزیر ترکیه در نشست مقام‌های حزب حاکم گفت، همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی بین اول تا بیستم آوریل برگزار می‌شود.

او تاکید کرد: گمان می کنم رئیس‌جمهوری آن را در روزهای آتی تایید می‌کند تا تاریخ دقیق همه‌پرسی مشخص شود.

نخست وزیر ترکیه درباره آغاز کمپین‌ها برای رفراندوم پیش‌ رو گفت: این کمپین‌ها در هماهنگی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در قالب کمپین "آری" به رفراندوم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش‌های ترکیه برای مبارزه با تروریسم گفت: در این راه گام‌های مهمی برداشتیم. اکنون اراده و قدرت دولت ترکیه در خیابان‌ها و کوه‌ها است.

ییلدیریم با بیان اینکه دوست‌هایمان افزایش و دشمنانمان کاهش خواهند یافت، گفت: اگر ترکیه سرپا نایستد منطقه از بین خواهد رفت. برهمین اساس روابط خود را با همسایگان بهبود بخشیدیم. مناسباتمان را با روسیه از سر گرفتیم. برای برقراری آتش‌بس در سوریه با روسیه و ایران همکاری کردیم. سازمان ملل را نیز وارد این روند کردیم. در حال حاضر تلاش‌ها برای ایجاد راه‌حل سیاسی در حال انجام است. به عراق سفر کرده و در آنجا اعلام کردیم ترکیه و عراق دو کشور همسایه بوده و به یکدیگر نیاز دارند. کسانی که یکسال گذشته در مساله سوریه، ترکیه را بازی نمی‌دادند اکنون به سخنان ترکیه گوش می‌دهند. قدرت ملت ما از قدرت اردوغان می‌آید.

او درباره تغییرات قانون اساسی اعلام کرد: پارلمان در این باره تصمیم خود را گرفت. هرآنچه که برای برقراری دموکراسی در کشور لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه با اصلاحات قانون اساسی قدرت پارلمان افزایش می‌یابد گفت: در سیستم کنونی هرآنچه که حزب حاکم اعلام کند پارلمان انجام می‌دهد همدیگر را فریب ندهیم در سیستم جدید این مساله حل می‌شود. هر نماینده پارلمان می‌تواند از هر طرح خود دفاع کند. برهمین اساس اظهاراتی مانند اینکه قدرت پارلمان در سیستم جدید کاهش می‌یابد بی‌اساس بوده و تنها در راستای منحرف کردن ذهن افکار عمومی است. ملت ما در این باره آسوده باشد. هیچ اقدامی که ملت ما را دچار چالش کند انجام نخواهیم داد.

ییلدیریم افزود: در کمپین‌های پیش رو کمپین مشترکی با حزب جنبش ملی گرا نخواهیم داشت. ما اهداف متفاوتی از یکدیگر داریم.

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار