کد خبر: 5134
تاریخ انتشار: 7 دی 1395 - 21:24
اوپک پس از انعقاد بزرگترین توافق یک دهه اخیر کاهش تولید در بازار نفت، اکنون یک دستور کار جدید در سال ۲۰۱۷ در پیش دارد؛ افزایش قیمت‌ها بدون اینکه منجر به بازگشت شیل به بازار شود.

به گزارش فراتب به نقل از بلومبرگ، انقلاب نفت شیل موجب شد تا بازار جهانی نفت از اواسط سال ۲۰۱۴ با مازاد عرضه و افت شدید قیمت ها مواجه شود. در طی طول دو سال و نیم گذشته قیمت نفت از بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه به ۲۶ دلار و ۵ سنت در ماه فوریه کاهش یافت و موجب افت شدید درآمد شرکت ها و کشورهای نفتی شد.

اکنون اوپک نقشه ای جدید برای سال ۲۰۱۷ دارد که همان کاهش تولید، افزایش قیمت و استفاده بهتر از مهمترین منبع طبیعی جهان نفت است. میانگین نظرات ۲۴ تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت ممکن است به ۵۸ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته این تحلیلگران، این افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌ها در عین حالی که به تولید کنندگان عضو اوپک کمک خواهد کرد، می تواند موجب افزایش سکوهای حفاری نفت شیل در امریکا نیز بشود.

«اد مورس» رئیس بخش تحقیقات کالایی موسسه سیتی گروپ در این باره گفت: سوالی که مطرح است این است که پس از افزایش قیمت ها، چه اتفاقی خواهد افتاد و نفت شیل آمریکا با چه سرعتی به بازار برخواهد گشت.

بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا و موسسه بیکر هاگز، آمریکا هم اکنون روزانه ۸.۸ میلیون بشکه نفت تولید می کند که تقریبا برابر با ۲ سال پیش است و تنها یک سوم از سکوهایی که در دوران اوج حفاری ها فعالیت می کردند، در این کشور فعال هستند.

از ماه می تاکنون، همزمان با تلاش اوپک برای توافق کاهش تولید و رشد قیمت ها، شرکت های حفاری آمریکا حدود ۲۰۰ سکو را به فعالیت های خود اضافه کرده اند.

تحلیلگران انتظار دارند قیمت متوسط نفت برنت در سال ۲۰۱۷ به ۵۸ دلار برسد و قیمت ها در سه ماهه اول و دوم به ترتیب ۵۳ و ۵۶ دلار باشد. همچنین پیش بینی شده که نفت خام آمریکا سال آینده حدود یک دلار و ۴۰ سنت ارزان تر از نفت برنت باشد.

اد مورس افزود: در صورتی که قیمت نفت از حدود ۵۰ دلار، ۱۰ دلار دیگر افزایش یابد تولید نفت شیل امریکا که اکنون ۴.۵ میلیون بشکه در روز است، ممکن است به سرعت ۵۰۰ هزار بکشه در روز افزایش یابد.

به گفته تحلیلگران موسسه ماکوئیر ریسرچ، افزایش بیشتر قیمت نفت ممکن است به معنای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت شیل آمریکا باشد.

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار