کد خبر: 4582
تاریخ انتشار: 20 آبان 1395 - 22:53
علیرضا باغانی
در یک روز گذشته با روی کار آمدن ترامپ اقتصاد بسیاری از کشورها دچار نوسانات مختلفی شده که ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است به طوری که سکه 23 هزار تومان افزایش قیمت و شاخص بورس در 1500 واحد افت داشته است.

فراتاب - گروه اقتصادی: پیروزی ترامپ بر کلینتون و رییس جمهوری وی تمام کشورها را شوک زده کرد این اتفاق که برای خیلی ها دور از انتظار بود در بسیاری ازکشورها معادلات سیاسی و اقتصادی برنامه ریزی شده را بر هم زده است.

در پی این رویداد بازار اقتصادی ایران نیز در برخی از موارد تعادل خود را از دست داده و دچار نوسانات عدیده ای شده است، به طوری که قیمت سکه در بیست و چهار ساعت گذشته 23 هزار تومان افزایش یافته و شاخص بورس 1500 واحد افت کرده است.

دونالد ترامپ بارها در مناظره و مصاحبه های خود اعلام کرده بود که برجام را پاره خواهد کرد و اعتقادی به توافق هسته ای ایران با 1+5 ندارد! حال با پیروزی وی ایران نیز مانند سایر کشورها بی اطلاع از سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود است.

 علیرضا باغانی معتقد است برجام مختص به شخص اوباما نبوده که با پایان دوره ی ریاست جمهوری وی اعتبار برجام نیز پایان یابد چرا که برجام از اعتبار جهانی برخوردار است.

این کارشناس بورس درباره ی آینده ی اقتصادی ایران در پی ریاست جمهوری ترامپ گفت: به طور کلی ترامپ در اقتصاد قوی تر از اوباما است و اقتصاد جهان و آمریکا را به خوبی می شناسد، اقتصاد ایران نیز وابسته به جهان نیست و تنها در مسئله ی برجام کمی نگرانی وجود دارد که در این موضوع نیز با توجه به این مسئله که آمریکا تنها یکی از 6 ضلع امضا کننده ی برجام است و ترامپ به تنهایی نمی تواند کارشکنی کند، نباید به لغو برجام شک کرد.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت روی کار آمدن ترامپ می تواند تهدیدی در تعرفه ی واردات و صادرات کشور باشد به طوری که با فشار آوردن بر چین تعرفه ی واردات به ایران افزایش پیدا کرده و اجناس این کشور با قیمت بالاتری وارد ایران شود.

این کارشناس بورس در خصوص افت 1500 واحدی بورس در بیست و چهار ساعت گذشته اظهار داشت: این امر طبیعی است و بورس همواره در تحت تاثیر اتفاقات بازخورد هیجانی دارد.

باغانی افزود: پیش بینی می شود تا یک ماه آینده رفتاری محافظه کارانه را در اقتصاد ایران و همینطور اقتصاد جهان شاهد خواهیم  بود و تا زمانی که سیاست های ترامپ در مقابل ایران، عربستان، روسیه و اقتصاد جهان شفاف سازی شود، این نوسانات اقتصادی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ی شرایط بورس قبل از برجام بیان کرد: کلیت بورس تحت تاثیر شرایط دیپلماسی است؛ در دوازده سالی که پرونده ی هسته ای ایران مخدوم بود، بورس در سال های نخستین واکنش زیادی داشت اما در سال های میانی و پایانی رسیدگی به این پرونده، بورس به نوعی واکسینه شده و نتیجه مثبت و منفی مذاکرات تاثیر خاصی بر بازار سرمایه نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه صنایعی در بورس رابطه مستقیم با برجام دارند گفت: صنایعی مانند خودرو، حمل و نقل، دارو، پتروشیمی مستقیما با برجام و تحریم ها در ارتباط هستند، این صنایع سهم بسیاری از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده اند به طوری که صنعت پتروشیمی به تنهایی 25 درصد از بازار سرمایه را در اختیار دارد.

 

گفت و گو از نیلوفر فلاح

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار