پتروشیمی ایران؛ صادرات بالا و رونق پایین | فراتاب
کد خبر: 4452
تاریخ انتشار: 13 آبان 1395 - 11:45
رضا پدیدار
عضو کیمیسون صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران اعلام کرد صنعت پتروشیمی ایران جزو 10 کشور برتر جهان است و با برطرف شدن مشکلات مبادلات پولی و بانکی این صنعت می تواند سهم صادرات کشور را تقویت کند.

گروه اقتصادی- نیلوفر فلاح: رضا پدیدار درباره وضعیت کنونی پتروشیمی توضیح داد: در حال حاضر جایگاه پتروشیمی ایران بین 10  کشور نخست جهان است که باتوجه به ظرفیت و پتانسیل بالای این صنعت می توان رشد بسیاری را شاهد بوده تا در صف پنج کشور برتر جهان قرار بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر در صنعت پتروشیمی 55 طرح نیمه تمام داریم که از دولت قبل به این دولت منتقل شده و بلاتکلیف مانده است، بار مالی که برای این 55 طرح پیش بینی شده رقمی معادل 39 میلیارد دلار است، در این راستا با جلب سرمایه گذار خارجی و یا از طریق تامین سرمایه گذاری ریالی و ارزی داخلی باید این پروژه های نیمه تمام زودتر به فعالیت بیافتند، در این صورت ظرفیت ایجاد شده حدود 60 میلیون تن در سال خواهد بود.

پدیدار در رابطه پیش بینی های صورت گرفته در برنامه ی ششم توسعه گفت: از 60 الی 65 میلیون تن ظرفیت موجود در پتروشیمی فقط 47 میلیون تن تولید می شود، باید این 47 میلیون تن به 60 میلیون تن افزایش یابد تا بدین وسیله ارز آوری و نقدینگی را در بازار پتروشیمی تزریق نماید و به سند پشم اندازی برنامه ششم توسعه دست یابیم.

وی ادامه داد: در سند چشم انداز پیش بینی شده است که 60 میلیون تن به ظرفیت حال حاضر پتروشیمی افزوده شود و تا پنج سال آینده به 100 الی 120 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی دست یابیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درخصوص فاکتورهای مورد نیاز برای محقق شدن این هدف تصریح کرد: مقامات مسئول باید با تقویت بخش خصوصی به جذب سرمایه گذار خارجی کمک کنند و به علاوه معافیت و تخفیف هایی نیز برای صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شود به طوری که نرخ خوراک پتروشیمی تعدیل شود تا سرمایه گذارها انگیزه ی سرمایه گذاری در این صنعت را داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی درباره صدرنشین بودن پتروشیمی در حوزه صادرات بیان کرد: دلیل صدرنشین بودن پتروشیمی در صادرات ضعیف بودن صادرات سایر محصولات است و این صدرنشین بودن دلیل بر قوی بودن پتروشیمی نیست، با توسعه صادرات سایر اقلام سهم پتروشیمی کمتر خواهد شد و سرگروه بودن پتروشیمی در حوزه صادرات تنها خودنمایی این صنعت به دلیل کم رونق بودن صادرات سایر کالاها است.

وی در زمینه ی تغییرات پتروشیمی پس از برجام توضیح داد: پتروشیمی پس از برجام مسیر تحرک پیدا کرد تا بتواند عملیات توسعه را انجام داده و مبادلات ارزی را شروع کند و با برطرف شدن مشکلات مبادلات پولی و بانکی پتروشیمی می تواند در این مسیر سهم صادراتی کشور را تقویت نماید.

 

 گفت و گو از نیلوفر فلاح

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار