تظاهرات صدهزار نفری در حمایت از دولت اردوغان | فراتاب
کد خبر: 3512
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1395 - 13:05
پس از کودتای نافرجام ترکیه:
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، حدود سه هفته پس از کودتای نافرجام در این کشور از مردم ترکیه خواست در تظاهراتی با نام دمکراسی و شهدا در شهر استانبول شرکت کنند.

فراتاب-گروه بین الملل:تظاهرات صدهاهزار نفری در کلان‌شهر استانبول ترکیه روز یکشنبه ۱۷ مرداد علیه کودتای سه هفته پیش در این کشور برگزار شد. شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) شمار شرکت کنندگان این تظاهرات را میلیون‌ها نفر اعلام کرد.

این تظاهرات با عنوان «دموکراسی و شهدا» در میدان ینی‌کاپیِ استانبول برگزار شد و حدود 15 هزار نیروی پلیس نیز مسئولیت برقراری امنیت آن را برعهده داشتند.

به گزارش برخی رسانه‌ها، حدود 3.5 میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، پیش از برگزاری این تظاهرات گفته بود: «روحِ یک ملت، یک پرچم، یک میهن و یک کشور در سراسر این راهپیمایی جریان خواهد داشت.»

اردوغان از چند تن از سران احزاب دیگر ترکیه نیز دعوت کرده بود در این تظاهرات شرکت کنند. سران احزابی چون سوسیال دمکرات ترکیه (CHP) و حزب حرکت ملی (MHP) اعلام کرده بودند که در این تظاهرات شرکت خواهند کرد.

این تظاهرات در همه مناطق ترکیه بر روی صفحات بزرگ تلویزیونی نشان داده شد. اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره شایعات در باره خود را که او از کودتا استفاده کرده تا مواضع خود را محکم‌تر کند، رد کرد.

اردوغان در این مصاحبه از جمله گفت: «من دیکتاتور نیستم.» او با انتقاد شدید از غرب گفت: «غرب نشان نداد که مخالف کودتاست... سکوت غرب پذیرفتنی نیست.»

پس از کودتا هرشب شهروندان استانبول در خیابان‌ها تجمع می‌کردند و همبستگی خود را علیه کودتاگران به نمایش می‌گذاشتند. تظاهرات روز یکشنبه ۷ اوت قرار است پایانی باشد بر تجمع‌های شبانه شهروندان موافق اردوغان در میدان‌های شهرها.

نظرات
آخرین اخبار