بولتون، شاهینی که سقوط کرد | فراتاب
کد خبر: 10203
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 12:00
محمد حسن گودرزی

 فراتاب-گروه بین الملل: سه شنبه شب را می توان به عنوان شبی کم سابقه در سیاست داخلی آمریکا دانست. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که به توئیتر بیشتر از رسانه های رسمی امریکایی اعتماد دارد، در پیامی کوتاه خبر از خروج جان بولتون مشاور امنیت ملی از دولت این کشور خبر داد. اقدامی که باعث شد طوفان عزل و نسب های پیاپی و سریع در دولت ترامپ به طور بی سابقه ای ادامه پیدا کند.

از همان ساعات ابتدایی گمانه زنی های بسیاری در مورد علت این اقدام صورت گرفت اما چیزی که مشخص است، این بود که طوفان تغییرات جان بولتون را که به شاهین مشهور است را ساقط کرده و یکی از چهره های به شدت تندرو در دولت ترامپ حالا باید جای دیگری برای خود و پیشبرد اهداف خود پیدا کند.

اما گمانه زنی ها در مورد این تغییرات طیف گسترده ای را شامل می شد. از عدم توافق در مورد مذاکره با طالبان، موضوع کره شمالی و سیاست تحریم و فشار حداکثری بر ایران. اما چیزی که در تمام این گمانه زنی ها روشن و واضح بود، اختلاف با دونالد ترامپ بر سر این موضوعات بود. موضوعی که چهارشنبه شب و در کنفرانس خبری ترامپ به آن اشاره شد. ترامپ در این کنفرانس خبری  درباره برکناری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی گفت که وی اشتباهات زیادی مرتکب شده بود و با افراد مهمی در دولت همراهی نداشته است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که ترامپ به دلیل عدم سابقه سیاسی و نداشتن دید سیاسی صحیح نسبت به مسائل به شدت با مخالفت هایی که ممکن است از سوی برخی از مشاورانش با عقاید و سیاست های وی ابراز شود، واکنش نشان داده، انزوا و در نهایت تغییر و اخراج آنها را در دستور کار خود قرار می دهد. تغییر و تحولات بی سابقه ای که ترامپ در دولت خود داشته شاهدی بر این مدعا است. براساس آمار، در 13 ماه نخست دولت دونالد ترامپ ، کارمندان کاخ سفید نسبت به چهار رئیس جمهور قبلی در دو سال اول دولت های مربوطه شاهد بیشترین تغییرات در سمت ها و مناصب دفتر ریاست جمهوری بوده اند و تا ماه مارس سال 2018 ، تغییرات و جابه جایی های کارکنان کاخ سفید 43 درصد تخمین زده شده بود.

اما در مورد بولتون به نظر می رسد که اختلافات بر سر مسائل سیاست خارجی بیش از هر مورد دیگری در این تغییر ناگهانی دست داشته است. علیرغم اینکه بسیاری مسائلی مانند کره شمالی و ایران را دلیل اختلاف نظر بین ترامپ و بولتون می دانند اما سابقه این اختلافات به مدت ها پیش بازمی گردد. روزنامه نیویورک تایمز در 14 ژانویه 2019 گزارش داد که در چندین نوبت در طول سال 2018 ترامپ به صورت خصوصی اظهار داشته که می خواهد آمریکا از ناتو خارج شود. مقامات ارشد دفاعی و امنیت ملی مانند جیم ماتیس و بولتون گفته اند "تلاش كردند كه استراتژی آمریكا را بدون این عقب نشینی كه باعث كاهش تأثیر واشنگتن در اروپا می شود و می تواند چندین دهه روسیه را در حالت برتری قرار دهند، به همان روال حفظ کنند."

اما اختلافات به همینجا ختم نشد. در روزهایی که ترامپ به شدت به دنبال یک موفقیت بزرگ بین المللی برای فروختن به رای دهندگان آمریکایی در رقابت های انتخاباتی 2020 است، نظرات بولتون سازهای مخالف را در کاخ سفید کوک می کرد. در سال 2018 ، بولتون درخواست کرد که پنتاگون گزینه های حملات نظامی علیه ایران را به کاخ سفید ارائه دهد. آنطور که نیویورک تایمز نقل کرده " بولتون به نوعی سیاست دولت برای منزوی کردن و فشار آوردن به ایران را تشدید کرد که سابقه ان به روزهای حضور وی به عنوان یک مقام سیاسی در دولت جورج دبلیو بوش باز می گردد." بعداً بولتون به طور علنی برای حملات نظامی به ایران و همچنین تغییر حکومت این کشور نظرات خود را در اجتماعات گروه مجاهدین خلق مطرح کرد. اقداماتی که با درخواست های مکرر ترامپ برای دیدار با مقامات ایرانی تناقض داشت.

به عنوان مشاور امنیت ملی ، بولتون مباحث مربوط به سیاست داخلی را که سَلَف وی اِچ.آر. مک مستر در پیش گرفته بود حذف کرد. نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد که این تغییر رویه ها به تصمیم ناگهانی و نابجای ترامپ برای خروج ایالات متحده از سوریه در ژانویه سال 2019 کمک کرده است. سازمان های بین المللی هم از سیاست های تندرویانه  در امان نماندند. بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ، سیاست های تردید آمیز و خصمانه ای را نسبت به سازمان های بین المللی پیش برد و در سال اول خود به عنوان مشاور امنیت ملی ، شورای امنیت ملی را تغییر شکل داده تا تاثیرگذاری خود را بر ترامپ بیشتر کند.

تا ماه مِی سال 2019 ، اختلافات ترامپ و بولتون در حال عیان شدن بود. اظهارات ترامپدر مورد این كه وی به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و كره شمالی با آزمایش موشك های جدید برد کوتاه ، قطعنامه های سازمان ملل را نقض نکرده با دیدگاه بولتون متفاوت بود و اوج این اختلافات را می توان در ژوئن 2019 و دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی دید. در حالی که ترامپ در ژوئن سال 2019 برای دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون در منطقه بی طرف مرز دو کُره آماده می شد،  بولتون برخلاف انتظار وی را همراهی نکرد و به مغولستان پرواز کرد.

شاید این اتفاق را بتوان به عنوان آغازی بر پایان حضور بولتون در دولت ترامپ دانست.این تغییر در دولت آمریکا چه آنرا اخراج بدانیم، چه استعفای اجباری، را نمی توان به معنای تغییر کلی در سیاست های دولت آمریکا نسبت به مسائل بین المللی دانست. باید دید در فاصله حدودا یکساله تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ترامپ به شدت به دنبال موفقیتی بین المللی است باز هم اختلاف نظرها با رئیس جمهور آمریکا قربانی جدیدی پیدا می کند؟

 

محمد حسن گودرزی- روزنامه نگار حوزه بین الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار