کد خبر: 632
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1394 - 03:22
تصمیم پوتین منتهی به نمایش پیروزی در میدان سرخ نمی شود زیرا پیروزی محقق نشد چرا که هدف رئیس جمهوری روسیه از ورود روس ها به جنگ سوریه رویارویی با گروه تروریستی داعش بود که این گروه تروریستی همچنان در عراق و سوریه برای خود جولان می دهد.

فراتاب،«ولادیمیر پوتین»رئیس جمهوری روسیه در تصمیمی ناگهانی دستور داد نیروهایش از سوریه خارج شوند اقدامی که تردیدهایی درباره ادامه حمایت مسکو از دولت و رئیس جمهوری سوریه به وجود آورد.

«راجز بویز»در تحلیلی در روزنامه انگلیسی تایمز نوشت:پوتین پس از دیدار با فرماندهان نظامی اش در کرملین اعلام کرد که اهداف عملیات نظامی این کشور در سوریه محقق شده است و نیروهای سوریه با حمایت هواپیماهای سوری به پیشروی مهم در جنگ علیه تروریسم بین المللی دست یافتند به همین دلیل به وزارت دفاع این کشور دستور داد که نیروهای نظامی روسیه را از جمهوری عربی سوریه خارج کنند.

در این تحلیل آمده است که پوتین به وزیر خارجه این کشور نیز دستور داد که تلاش های خود برای مشارکت روسیه در مذاکرات برای حل بحران سوریه بیشتر کند.

این نویسنده در ادامه نوشت:تصمیم روسیه برای خروج نیروهایش از سوریه آمریکا را غافلگیر کرد زیرا پوتین تصمیم اش را تلفنی به «بشار اسد»رئیس جمهوری سوریه اطلاع داد.

این نویسنده به نقل از برخی تحلیلگران نوشت که پوتین این اقدام را به این دلیل انجام داد و از سوریه خارج شد تا از گرفتار شدن در جنگی طولانی در این کشور اجتناب کند.

در این تحلیل آمده است که تصمیم روسیه برای خروج از سوریه، در کوتاه مدت به مذاکرات برای برقراری صلح در سوریه که دو روز پیش آغاز شد،کمک می کند؛مذاکراتی که در پنجمین سالروز جنگ سوریه در ژنو آغاز شده است.یا اینکه روسیه را از سرزنش شدن در صورت شکست مذاکرات راحت می کند.

در این تحلیل آمده است که پوتین در پایان ماه سپتامبر سال 2015 به نیروهایش دستور دخالت در سوریه را داد به طوری که هواپیماهای روسیه در حمایت از ارتش سوریه به منظور پیشروی در چندین جبهه کمک کردند.وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت که جنگنده های روسی طی مدت گذشته 9هزار حمله هوایی انجام دادند و 400  شهرک،روستا و مجتمع مسکونی نیز در این مدت آزاد شد.

بویز در ادامه تحلیل خود نوشت:دخالت روسیه در سنگین کردن کفه ترازو به نفع دولت سوریه کمک کرد و برخی نگرانی ها وجود دارد که خروج روسیه باعث عقب نشینی نیروهای دولتی از مناطقی که آزاد کرد تا پیش از آغاز فرایند سیاسی شود.

در ادامه این تحلیل آمده است که کرملین به حضور خود در سوریه ادامه می دهد تا همانطور که مسئولان روسی اعلام کردند بر آتش بس نظارت کند.روسیه حضور نظامی خود در پایگاه نظامی دریایی«طرطوس»و پایگاه هوایی«حمیمیم»در نزدیکی شهر«لاذقیه»که 48 جنگنده اش در آن عملیات انجام می دهند، ادامه می دهد.روسیه از آغاز حمله عملیات نظامی اش در سوریه نزدیک به 2هزار و 400 نظامی خود را به سوریه اعزام کرده بود.

در این تحلیل به نقل از «یفگنی منشنکو» تحلیلگر سیاسی آمده است که تصمیم روسیه برای خروج از سوریه به معنای این است که روسیه به دنبال این نیست که در جنگی طولانی گرفتار شود زیرا بزرگترین خطر برای عملیات در سوریه کشیده شدن به جنگی طولانی است که چنین چیزی رخ نداد.

این نویسنده در ادامه تحلیل خود نوشت:تصمیم پوتین منتهی به نمایش پیروزی در میدان سرخ نمی شود زیرا پیروزی محقق نشد چرا که هدف رئیس جمهوری روسیه از ورود روس ها به جنگ سوریه رویارویی با گروه تروریستی داعش بود که این گروه تروریستی همچنان در عراق و سوریه برای خود جولان می دهد و تمام کاری که پوتین کرد این بود که به گروه های مسلح به اصطلاح میانه رو ضربه وارد کند و آنها را پیش از آغاز مذاکرات صلح در هفته جاری تضعیف کرد.

در این تحلیل آمده است که دومین هدف پوتین تقویت جایگاه رئیس جمهوری سوریه بود و تغییر ناگهانی پوتین از فرمانده نظامی به سازنده صلح چندین گمانه را در غرب به وجود آورد:نخستین گمانه زنی این بود که پوتین تصمیم گرفت که با خروج نیروهای نظامی اش از حمایت اسد دست بکشد بنابر این حمایت خود را از تشکیل دولت انتقالی نشان داد و این باعث می شود که مانع بزرگ به نتیجه رسیدن این مذاکرات (به باور غربی ها)برداشته می شود.

 نویسنده این تحلیل مدعی است: غربی ها در این گمانه زنی هایشان بر این باورند که پوتین از مشکلاتی با اسد رنج می برد و چه بسا نسخه دیگر و متفاوتی در ارتش پیدا کرده است که دارای ارتباط با سازمان اطلاعات روسیه است.

در این تحلیل همچنین آمده است: دومین گمانه زنی و احتمال این است که:این اقدام، عقب نشینی تاکتیکی پیش از فروپاشی مذاکرات است که روسیه آن را پیش بینی کرده است و اینکه مسکو بر این باور است که نیروهای ارتش سوریه در وضع خوبی برای مقابله با معارضان مسلح ضعیف به سر می برند و روسیه می تواند به اسد از طریق سازمان اطلاعات ، واحدهای الکترونیکی و موشک های دور برد که از داغستان شلیک می شوند،کمک کند.

بویز در ادامه تحلیل خود به احتمال سومی نیز در ارتباط با حمله به اوکراین اشاره کرد و نوشت:با توجه به عملیات نظامی در اوکراین نیروهای نظامی روسیه فقط در یک جبهه می توانند بجنگند و پوتین از طریق می خواهد که روسیه را به هم پیمان مهمی برای آمریکا تبدیل کند و از این طریق برخی تحریم های تحمیل شده علیه روسیه به دلیل درگیری های اوکراین لغو شوند و پس از آن حمله خود را از نو آغاز کند.

در پایان تحلیل راجر بویز آمده است:احتمال چهارمی نیز وجود دارد و آن نفت است.ملک«سلمان»پادشاه عربستان سعودی برای سفر به مسکو که با توقف بمباران گروه های مسلح در سوریه مرتبط است، برنامه ریزی می کند و پوتین نیز درباره قیمت نفت در سایه کاهش قیمت جهانی آن،نیازمند توافق با عربستان سعودی است.

 منبع:سایت جماران

نظرات
آخرین اخبار