چرا اردوغان همچنان برای حمله به کردستان سوریه اصرار دارد؟ | فراتاب
کد خبر: 12271
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 18:25
حمله احتمالی ترکیه به کُردهای سوریه چه تاثیری بر اقتصاد این کشور خواهد داشت؟

فراتاب: بیروان در راس‌العین چشم به جهان گشوده بود و اکنون ۲۳ سال داشت، علاقه‌مند به تئاتر و سرودن شعر بود. در ۹ اکتبر ۲۰۱۹بیروان درحالی به خانه بازگشت که همه اعضای خانواده‌اش در حملات هوایی ترکیه کشته شده بودند. او با دیدن جسد تکه تکه شده خانواده‌اش از هنر و تئاتر دست کشید و به عضویت یگان‌های مدافع خلق درآمد هم‌رزم بیریوان می‌گوید او پیش‌تر درباره تصمیم ترکیه برای حمله به کردستان سوریه را شنیده بود اما هیچگاه فکرش را نمی‌کرد انقدر سریع اتفاق بیافتد و اینگونه زندگی و جان خود و خانواده‌اش را تحت الشعاع قرار دهد!

انگیزه و هدف اصلی ترکیه برای حمله به کوردستان سوریه

رجب طیب اردوغان انگیزه حمله به کردستان سوریه را دور کردن نیروهای دموکراتیک سوریه از مرز جنوبی و برقراری یک منطقه امن به عمق  ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه با اسکان دادن ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری اعلام کرده است.

از آنجایی که این منطقه که دولت ترکیه آن را «منطقه امن» می‌نامد در خاک مناطق کردنشین سوریه ایجاد می‌شود به معنای تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه است. به همین دلیل این اقدام دولت ترکیه مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار گرفته است، اما ترکیه در پاسخ به این انتقادات مدهی است که می‌خواهد بافت جمعیتی را که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه تغییر داده شده ‌است را درست کند!

با این حال ترکیه تلاش می‌کند به بهانه مبارزه با نیروهای پ‌ک‌ک بر نیات و اقدامات زیاده‌خواهی و هدف اشغال خاک کشور همسایه‌اش سرپوش بگذارد زیرا که یا وجود امنیت فوق‌العاده مرزهای ترکیه که شامل دیوار ۹۰۰ کیلومتری با مرز سوریه، مراقبت‌های هوایی و زمینی و رصد ۲۴ ساعته مرزها با پیشرفته‌ترین تجهیزات الکترونیکی و نظارتی است، و در حالی که حمله‌ای از سوی مرزهای سوریه ترکیه را تهدید نکرده است، اما این کشور مدعی خطرناک بودن و ناامنی از طریق این مرزهاست!

ترکیه طی سه عملیات پیشین نظامی علیه کردستان سوریه، بخش بزرگی از خاک این کشور، از جمله شهرهای عفرین، تل ابیض و جرابلس را تحت‌ کنترل خود گرفته است و از ۲۰۱۶ بدین‌سو به بهانه حضور نظامیان پ.ک.ک و ی.پ.گ در خاک سوریه به شیوه‌های مختلف بر پیشروی‌هایش افزوده است و همواره در حال اشغال مناطق بوده و اکنون مصمم‌تر از همیشه برای ایجاد «منطقه امن» است!

مخالفت قدرت‌های حاضر در منطقه

البته این زیاده‌خواهی درحالی است که با مخالفت سه قدرت حاضر در منطقه یعنی آمریکا، روسیه و ایران روبرو شده است. قدرت‌های حاضر در منطقه ضمن هشدار به اهمیت تمامی اراضی ثبت شده سوریه به ترکیه هشدار داده‌اند حمله و اشغال مناطق  سوریه نه تنها به نفع ترکیه نخواهد بود بلکه به زیان وی نیز تمام خواهد شد!

حمله به شمال سوریه نه به نفع بلکه به ضرر ترکیه

با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد ترکیه که نرخ تورم در آن به ۸۰ درصد رسیده، هزینه حمل و نقل ۱۲۳ درصد و مواد غذایی ۹۳ درصد افزایش یافته که با استناد به آمار خبرگزاری وابسته به دولت آلمان، تورم ترکیه بالاترین نرخ در قرن ۲۱رسیده است، از همین رو آسوشیتدپرس می‌گوید «تهاجم احتمالی آنکارا با خطرات و عوارضی همراه است از جمله خطر ایجاد موج جدیدی از آوارگی در منطقه جنگ‌زده وجود دارد» موج جدید آواره نیز یعنی فشار مضاعف اقتصادی در دوران بحران اقتصادی بر ترکیه و شهروندانش!

بیروان در سپیده دم ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ در زادگاهش طی گلوله باران ارتش ترکیه جانش را از دست داد؛ نیروهای دموکراتیک سوریه در مراسمی نمادین جسد او را در کنار خانواده‌اش به خاک سپاردند. اگرچه زمان زیادی گذشته و زنان و مردان شجاع بسیاری در این جنگ کشته‌ شده‌اند اما همچنان افراد زیادی همچون بیروان آماده مقاومت و دفاع از آب و خاک‌شان در برابر تهاجم احتمالی ارتش ترکیه هستند!

گزارش از کامیار حسینی پور

نظرات
آخرین اخبار