کد خبر: 3900
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1395 - 12:40
سیده مسعوده میرمسعودی

فراتاب گروه بین الملل:  این روز ها، در اخبار داغ رقابت های انتخاباتی، سخنان جنجالی ترامپ، راه رابرای جمهوریخواهان تنگ تر کرده است. نامه ۷۰ چهره  سیاسی حزب به رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان و درخواست قطع کمک مالی به دونالد ترامپ ،یکی از این نشانه هاست. جالب آن است  که این سخنان جنجالی ترامپ تمامی ندارد و جمهوری خواهان و جامعه آمریکا هر روز با کابوس سخن تازه ای از ترامپ رو برو هستند . سخنان  ترامپ در مورد مسلمانان و عکس العمل او به اظهارات  خان پدر سرباز  کشته شده آمریکایی ،  خشم مسلمانان آمریکایی و حتی سردمداران آمریکا ،از جمله اوباما را بر انگیخت. هنوز این بحران تمام نشده بود که  مسلمانان ،ماجرای قتل امام جمعه نیویورک و جانشین اش رانیز متاثر از اظهارات ترامپ  دانستند.

در چند هفته اخیر ،این چهره انتخاباتی برای چندمین بارخط قرمز های جامعه دموکراتیک آمریکا را رد کرد ه تا آنجا که با هشدار ۵۰ مقام امنیتی آمریکا را نیز در پی داشت . آنها  اظهار کردند این فرد از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا بی خبر است و با این سخنان امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد .درآن زمان که  وزیر خارجه آلمان ترامپ را ترسناک  عنوان می کند، همزمان رئیس حزب نازی آلمان، از ترامپ بعنوان فرصتی برای طرفداران برتری نژادی یاد می کند. در نقطه مقابل کشور های متخاصم با آمریکا ،نظیر روسیه ،ترامپ را حمایت می کنند تا آنجا که معاون پیشین سیا ترامپ را ابزار دست پوتین دانسته است.

در حالی که  در شروع رقابت های انتخاباتی، هیلاری کلینتون در حزب دموکرات محبوبیت بسیار بالایی نداشت و حتی مسئله ایمیل های شخصی وی، نقطه ضعف وی در این انتخابات بود، هیاهوی سخنان جنجالی ترامپ، آن را به فراموشی سپرد و تمام این سخنان فرصتی برای صعود هیلاری کلینتون فراهم کرد تا جایی که شبکه بلومبرگ و رویترز در گزارش نظر سنجی های اخیر  خود، از برتری کلینتون نسبت به ترامپ خبر داده اند. حال با این مستندات این سوال مطرح می شود که:

بدنبال وقایع اخیر، سناریو مطلوب جمهوری خواهان برای ترامپ چه می تواند باشد؟

از دید گاه آینده پژوهی می توان گفت بهترین سناریو مطلوب از دید جمهوری خواهان در برابر پدیده ترامپ باید گزینه ای باشد که اولا با ادامه سخنان نا معقول ترامپ راه را برای مشروعیت زدایی از وی هموار کند  و ثانیا جمهوری خواهان را از قبول شکست در برابر نماینده موفق دموکرات یعنی شخص هیلاری کلینتون رهایی دهد. تنها گزینه ممکن برای این کار کشاندن بازیکن خودی به گوشه رینگ  و ایجاد فشار روانی بر وی جهت تشویق وی به استعفا ست . مطالعه روانشناختی ترامپ در چند ماه اخیر نشان می دهد که در ورای رفتار های آنارشیک و هیجانی ، این شخصیت دارای قابلیت های تغییر ناگهانی و شخصیت سینوسی است که می تواند بطور ناباورانه و یک طرفه خود را از ادامه رقابت انتخاباتی کنار بکشد. نشانه های این رفتار از فرافکنی های چند هفته گشته او ،از جریان گیر کردن در آسانسور و ادعای  ممانعت از سخنرانی وی  و حتی  ادعاهای احتمال تقلب در نتایج آرای پیش رو  تا اظهار  خستگی  شدید و تمایل به کناره گیری در   چند روز اخیر،همه و همه نشان دهنده قابل وقوع بودن این سناریو ی مطلوب جمهوری خواهان برای رهایی از این بن بست است . این سناریو به دو دلیل  برای جامعه ی  سیاسی آمریکا نیز مطلوب است :

اولا این سناریو از پروسه آنارشی و اختلافات قومی و مذهبی در آمریکا ممانعت می کند

ثانیا این سناریو در صورت اجرا، راه نفوذ سیاسی  کشور های متخاصم نظیر روسیه را در تصمیم گیری های حیاتی آمریکا محدود می کند.

سیده مسعوده میرمسعودی - کارشناس ارشد روابط بین الملل

نظرات
آخرین اخبار