کد خبر: 2812
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 06:25
در روز دوشنبه 11 جولای رخ داد:
وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه برای دیدار و رایزنی سیاسی و نظامی با مقامات عراقی وارد بغداد شد.

فراتاب - سرویس بین الملل: ایالات‌متحده در رأس ائتلاف مبارزه با داعش، و در اواخر دولت اوباما تلاش دارد به تقویت نفرات خود در پایگاه‌های عراق اقدام ورزد، اوباما که در سال 2011 دستور خروج نیروهای نظامی آن کشور را از عراق صادر کرده بود، اکنون در اواخر دوره ریاست جمهوری خود، به تقویت نفرات دست می‌زند. این خود مسئله‌ای است که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد. در ادامه به سفر غیرمنتظره وزیر دفاع ایالات‌متحده و فرمانده نیروهای ائتلاف به عراق و صحبت‌های ویر اشاره می‌شود:

به گزارش بی‌بی‌سی، اشتون کارتر٬ وزیر دفاع آمریکا دو روز پس از بازپس‌گیری پایگاه قیاره از داعش٬ در دیداری غیرمنتظره وارد پایتخت عراق شده است. آقای کارتر قبل از ورود به بغداد گفت که پایگاه تازه تصرف‌شده قیاره می‌تواند مرکزی برای هدایت عملیات بازپس‌گیری موصل باشد. آقای کارتر در نبرد با داعش فرمانده نیروهای ائتلاف است.

به گزارش فارس، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا که در بغداد به سر می‌برد، اعلام کرد که این کشور 560 نیروی دیگر برای پشتیبانی از عملیات آزادسازی موصل، به عراق اعزام خواهد کرد. کارتر ادامه داد: آمریکا حمایت لازم را از نیروهای عراقی انجام خواهد داد و نیازهای آن‌ها را برآورده خواهد کرد تا در عملیات آزادسازی موصل، تسریع شود.

به گزارش ایرنا، آقای کارتر همچنین اعلام کرده است که آمریکا و نیروهای ائتلاف از پایگاه هوایی منطقه قرایه در40 کیلومتری شهر موصل که اخیراً به تصرف نیروهای امنیتی عراق درآمده به‌عنوان یک مرکز نظامی در عملیات آینده این نیروها علیه داعش در شهر موصل استفاده خواهند کرد. اعزام نیروهای تازه مجموع شمار نیروهای آمریکایی در عراق را به 4 هزار و 647 نفر افزایش خواهد داد. اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی در رقابت‌های خود وعده خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق را داده بود در18 دسامبر سال 2011 سرانجام به این وعده خود عمل کرد و بر اساس توافقی با دولت عراق خروج نیروهای این کشور را که در نوامبر سال 2007 به 170هزار و 300 نفر رسیده بود تکمیل کرد.

به گزارش صدای آمریکا، این چهارمین باری است که آقای کارتر که از فوریه ۲۰۱۵ وزیر دفاع آمریکا شد به عراق سفر می‌کند.  موصل دومین شهر بزرگ عراق از ژوئن ۲۰۱۴ تحت کنترل داعش است. در همین حال در بریتانیا، اندیشکده آی.اچ.اس می‌گوید گروه داعش همچنان در حال از دست دادن قلمرو در عراق و سوریه است. این اندیشکده روز یکشنبه اعلام کرد که داعش ۱۲ درصد زمین‌هایی را که در نیمه اول سال ۲۰۱۶ تحت کنترل داشت ازدست‌داده است. این علاوه بر چهارده درصد زمین‌هایی است که سال گذشته ازدست‌داده بود. آی.اچ.اس می‌گوید تا هفته گذشته اراضی تحت کنترل داعش در عراق و سوریه حدود ۶۸ هزار کیلومترمربع بوده است.

در بین اکثر تحلیلگران و استراتژیست های نظامی- سیاسی مغرب زمین، از حمله بوش به عراق به یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخی ایالات‌متحده در هزاره جدید نام‌برده می‌شود، عراق که یک‌زمانی در دست دیکتاتوری پیش‌بینی‌ناپذیر گرفتار آمده بود اکنون به ورطه فرقه‌گرایی و ظهور گروه‌های تروریستی مختلف درافتاده است و حتی خطر تجزیه آن را تهدید می‌کند، دلت اوباما به‌عنوان میراث دار این خطای بزرگ، خود نیز در سال 2011 به خطای دیگری دست زد و بدون تأسیس زیرساخت‌ها و تأمین امنیت کامل، این کشور را در برابر گروهک‌های تروریستی مختلف بی‌پناه رها کرد و اکنون در آخر دوره ریاست جمهوری خود به فکر تجهیز دوباره نیروهای خود در این کشور افتاده است، این اقدام اخیر وزیر دفاع آمریکا و دستور اعزام نیروهای بیشتر به عراق، در همین راستا قابل ارزیابی است.

 

نظرات
آخرین اخبار