کد خبر: 2683
تاریخ انتشار: 18 تیر 1395 - 13:24
جمهوری‌خواهان کنگره قانون جدیدی تصویب کردند:
در تازه‌ترین تحولات، مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی جالب‌توجه، قانون منع فروش هواپیمای بوئینگ را تصویب کرد، این قانون که می‌تواند لطمات بسیاری بر روح برجام باشد، از سوی رسانه‌های مختلف موردتوجه قرارگرفته است.

فراتاب - سرویس بین الملل: در تازه‌ترین تحولات، مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی جالب‌توجه، قانون منع فروش هواپیمای بوئینگ را تصویب کرد، این قانون که می‌تواند لطمات بسیاری بر روح برجام باشد، از سوی رسانه‌های مختلف موردتوجه قرارگرفته است. ایران که ماه گذشته از مذاکرات مستقیم با شرکت بوئینگ برای خرید چند فروند هواپیما خبر داده بود، اکنون با این قانون دیگر کل معامله را لغو شده خواهد دید و البته می‌تواند مستندات دیگری برای تایید ادعاها خود درزمینه مشکل تراشی آمریکا درزمینه معاملات تجاری بعد از برجام در اختیار داشته باشد، هرچند پیش‌ازاین کاخ سفید مخالفت خود را با این تصویب چنین قوانینی اعلام کرده بود اما اکنون با معضل دیگری مواجه گردیده است، در زیر به پوشش خبری برخی رسانه‌ها در این اشاره می‌شود:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مجلس نمایندگان آمریکا که رهبریت آن‌هم اکنون بر عهده اکثریت جمهوری‌خواه است عصر پنج‌شنبه به‌وقت محلی تدابیری را به‌منظور توقف فروش هواپیماهای مسافربری به ایران از سوی شرکت هواپیماسازی بوئینگ تصویب کرد.

به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا در رأی‌گیری شفاهی 7 جولای (17 تیرماه)، متمم‌هایی در لایحه بودجه باهدف متوقف کردن فروش هواپیمای بوئینگ به «ایران ایر» را به تصویب رساند. مجلس نمایندگان آمریکا لایحه منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را با 239 رأی موافق در مقابل 185 رأی مخالف به تصویب رساندند.

ایرنا گزارش داده است، روز 19 ژوئن (30 خرداد) اعلام شد که ایران برای خرید هواپیما به‌طور رسمی با شرکت هواپیماسازی بوئینگ به توافق رسیده است. 'علی عابدزاده' رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در آن زمان تعداد هواپیماهای موردتوافق را «100 فروند» اعلام کرد و افزود: 'شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به وزارت دارایی آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف امضا شود.'

بنا به گزارش بی‌بی فارسی، اگر طرح تازه در کنگره تبدیل به قانون شود - یعنی رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کند - می‌تواند بر سایر شرکت‌هایی که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند اثر بگذارد چون تقریباً همه جت‌های امروز حاوی بیش از ۱۰ درصد قطعات آمریکایی هستند و بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.

به گزارش رویترز بر اساس تفاهمی که میان ایران و بوئینگ امضاشده قرار بود ایران ۸۰ هواپیما را بخرد و ۲۹ هواپیمای دیگر را با حمایت بوئینگ اجاره (لیسینگ) کند و تحویل آن‌ها قرار بود از ۲۰۱۷ شروع شود و تا ۲۰۲۵ ادامه یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیتر روسکام نماینده اهل ایلینوی که تهیه‌کننده این متمم‌ها بود گفته است این هواپیماهای مسافربری ممکن است مورداستفاده سپاه پاسداران ایران قرار گیرد. وی گفت:‌ "دادن این نوع هواپیماها به رژیم ایران، که هنوز بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است، به این معنی است که کالایی در اختیار آن‌ها می‌گذاریم که می‌تواند برای مقاصد نظامی استفاده شود." او ادعا کرد می‌توان هواپیماهای بوئینگ را طوری بازطراحی کرد که ۱۰۰ موشک بالستیک یا ۱۵ هزار گلوله آر‌پی‌جی را حمل کنند. از طرفی خوزه سرانو نماینده دمکرات اهل نیویورک در مخالفت با این متمم‌ها گفت که هدف جمهوری‌خواهان تضعیف برجام است.

برآیند کلی

باراک اوباما، پیش‌ازاین گفته بود، هرگونه مصوبه‌ای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد. این قانون، از نگاه ایران در راستای تضعیف توافق اتمی ارزیابی خواهد شد، و به‌احتمال‌زیاد از طریق دستگاه دیپلماسی بخواهد نارضایتی‌های خود را به گوش کاخ سفید برساند. گفتنی است پیش از این، عدم دسترسی ایران به دلار آمریکا در معاملات خارجی، مشکل دیگری برای تجارت خارجی ایران ایجاد کرده بود.

نظرات
آخرین اخبار