کد خبر: 2323
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 09:25
منابع فرانسوی: آمریکا بدنبال خلاص شدن از دست اردوغان است
همکاری آمریکا با کردها برای طرد داعش از شمال سوریه و ایجاد یک منطقه حائل کردی در طول مرزهای بین سوریه و ترکیه منجر به قطع کامل ارتباط جغرافیایی ترکیه و خاورمیانه میشود.

فراتاب  - سرویس بین الملل: منابع فرانسوی آگاه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی العهد گفتند که آمریکا از مدتها قبل تصمیم گرفته از لحاظ سیاسی، از دست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خلاص شود.

این منابع افزودند که اولین آثار این تصمیم امریکا، خارج کردن سامانه های موشکی ناتو از ترکیه در حدود یک و نیم سال قبل بود.

منابع فرانسوی همچنین به نقل از وزارت خارجه فرانسه اعلام کردند که واشنگتن به داوود اوغلو نخست وزیر سابق دولت ترکیه توصیه کرد که سریعا از کاروان رجب طیب اردوغان قبل از این که غرق شود، خارج شود و این امر یک ماه قبل رخ داد.

بر پایه این منابع، تصمیم آمریکا را سازمان آسایش (نیروهای امنیتی کردهای سوریه) از طریق ایجاد یک منطقه حائل کردی در طول مرزهای بین سوریه و ترکیه عملی می کنند که منجر به قطع کامل ارتباط جغرافیایی ترکیه و خاورمیانه میشود.

بنا به گفته این منابع فرانسوی، آمریکا به چند دلیل از دست اردوغان ناراضی است. یکی از دلایل مهم پایگاه هوایی انجرلیک است که اردوغان قبل از توافق با آمریکا، اجازه استفاده از این پایگاه را به این کشور برای حمله به مواضع داعش در سوریه نداد.

حمایت های آنکارا از داعش

دومین اختلاف بین اردوغان و آمریکا، ادامه حمایت های سری اردوغان از داعش است. بر این اساس امریکا اسناد و مدارک زیادی از همکاری و تبانی ترکیه و داعش در اختیار دارد.

به گفته این منابع فرانسوی ها نیز مستندات مشابهی دال بر همکاری بین ترکیه و داعش در اختیار دارند که درسال گذشته هنگام نبرد کوبانی به آن دست یافته اند.

حوادث سریع روزهای اخیر در جبهه های شمال سوریه و پیشروی های  بین نیروهای دمکراتیک سوریه که ستون فقرات این نیروها را کردها تشکیل می دهند در مقابل داعش به مثابه پایان رویای اردوغان برای تسلط بر سوریه و بازگشت امپراتوری عثمانی به جهان از طریق فتح دمشق است.

عبور کردها از خط قرمز ترکیه

کردها با حمایتهای گسترده هوایی آمریکا از غرب رود فرات گذشته و به سمت منبج و رقه عبور پیشروی کرده اند. این در حالی است که ترکیه این منطقه را  خط قرمز خود اعلام کرده بود و در آخرین اظهارات در این زمینه  مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده بود که ترکیه نمی خواهد هیچ نیروی مبارز کردی در سمت غرب رود فرات حضور داشته باشد. اگر حمایتهای آشکار آمریکا نبود، این دستاوردها برای کردها محقق نمی شد، این امر ترکیه را در تنگنا و موضع ضعیف قرار داده است . تسلط کردها بر نوار مرزی سوریه و ترکیه منجر به قطع ارتباط ترکیه با خاورمیانه و پایانی بر رویای نئو عثمانی اردوغان برای سلطه بر آن خواهد شد.

رجب طیب اردوغان همان کسی بود که پرچمدار جنگ علیه سوریه و بدنبال سرنگونی حکومت  این کشور بود و در رمضان سال 2013 میلادی اعلام کرد که قصد دارد در مسجد اموی دمشق نماز اقامه کند.

 

ترجمه:وفا ولی زاده

نظرات
آخرین اخبار