کد خبر: 9794
تاریخ انتشار: 4 شهریور 1398 - 23:31
امادگی فرانسه برای میزبانی دیدار احتمالی روحانی و ترامپ
به فاصله چند ساعت بعد از سخنان روحانی، رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تامین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

فراتاب-گروه دیپلماسی-محمد حسن گودرزی: 48 ساعت گذشته را می توان به مشابه مسابقه دوی سرعت برای دیپلماسی ایران توصیف کرد. پس از اینکه روز جمعه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تور دیپلماتیک خود به سه کشور اسکاندیناوی و فرانسه به تهران بازگشت و آماده ادامه سفر و رایزنی های خود در شرق آسیا می شد، ناگهان بار دیگر به شهر بیارتز فرانسه واقع در 750 کیلومتری پاریس و محل برگزاری اجلاس گروه 7 رفت تا به فاصله کمتر از 48 ساعت بار دیگر با رئیس جمهور و همتای فرانسوی خود دیدار و ملاقات داشته باشد.

درحالی که در مورد علت این ملاقات ها و صحبت های رد و بدل شده در این گفت و گو حدس و گمان های فراوانی زده می شد، اما صحبت های پیش از ظهر روز دوشنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران که تلویحا از آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا توصیف شد، باعث افزایش گمانه زنی ها در مورد علت سفر ناگهانی ظریف به فرانسه شد.

رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات باید از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.

حسن روحانی افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.

این پایان کار نبود. به فاصله چند ساعت بعد از سخنان روحانی، رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تامین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

 

ماکرون: امکان رسیدن به توافق بین ایران و آمریکا وجود دارد

ماکرون که در در پایان نشست گروه هفت و در مصاحبه مطبوعاتی به همراه رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران باید در تامین امنیت خلیج فارس با اروپا همکاری کند، تاکید کرد: ایران باید به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کند.امکان رسیدن به توافق بین رئیس جمهوری ایران و آمریکا وجود دارد.

رئیس جمهوری فرانسه به اشاره به گفت ‌وگوها با همتای آمریکایی خود تاکید کرد: دو مسئله بسیار واضح بود که برای ما مهم است نخست اینکه ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد ودوم اینکه نباید ثبات منطقه را تهدید کند.

وی افزود: فرانسه ابتکارهای مختلف بسیاری داشته است و من همیشه رئیس جمهوری ترامپ را در جریان آن‌ها قرار داده‌ام تا بتوانم کارها را به پیش ببرم؛ زیرا تصمیم‌هایی که ایالات متحده در ماه‌های گذشته گرفته فشار زیادی وارد کرده و ما را در وضعیتی قرار داده که ارتقای امنیت منطقه بسیار ضروری شده است.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: برهمین اساس، ما تلاش‌های خود را هماهنگ کردیم و به این تصمیم رسیدیم که با وزیر خارجه ایران دیدار کنیم. نقشه راه تا حدی مشخص شده؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و ما باید با هم به پیش برویم تا به نتیجه‌ای برسیم.

 

ترامپ: احساس مثبتی درباره ایران دارم

اما واکنش رئیس جمهوری آمریکا بیش از همه توجهات را به خود جلب کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیرغم تکرار اتهام حمایت ایران از تروریسم و نام بردن از توافق برجام به عنوان یک توافق وحشتناک امکان دیدار با همتای ایرانی خود را رد نکرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا گفت: ایران نسبت به 2.5 سال گذشته تفاوت زیادی دارد.ما خواهان تغییر کادر رهبری ایران نیستیم چرا که زمان این کار به سر رسیده است. معتقدم که ایران می تواند کشور بزرگی باشد اما نمی تواند سلاح اتمی داشته باشد، اگر شرایط مناسب باشد با رئیس جمهوری ایران دیدار می کنم اما باید بازیگران خوبی باشند.

ترامپ با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیاریتز اضافه کرد: ماکرون همه مسایل را با من در میان گذاشت و دقیقا به من گفته بود چه کسی می آید. درباره خرید نفت ایران صحبت کرد، با این حال، شاید ابتکار ماکرون کار ساز باشد، شاید هم نباشد.

وی اظهار کرد: توافق قبلی(برجام) بسیار مسخره بود و به زودی زمان آن به سر می آید، احساس مثبتی درباره ایران دارم. ایرانی ها فوق العاده هستند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: برجام یک توافقی بود که نباید هرگز وارد آن  می شدند، ایرانی ها اجازه یافتند موشک بالستیک آزمایش کنند، برخی از تاسیسات اجازه بازرسی نیافتند که همه اینها باید تغییر کند با این حال، ممکن است به سرعت  به این هدف دست نیابیم.

ترامپ با تکرار اینکه ایران نسبت به 2 سال گذشته، متفاوت شده است، گفت: برخی از دوستان من در ایران ساخت و ساز داشتند و وقتی که آنجا بودند خیلی مردم ایران را دوست داشتند. ایران ظرفیت فوق العاده ای دارد.

وی با بیان این که ایران در یک موقعیت جغرافیایی عالی اما پرتنش قرار دارد، افزود: کشورهای عضو برجام به مرور بیشتر با ما موافق شدند. فکر می کنم زمان اعتبار توافق هسته ای بسیار کوتاه است. ایرانی ها مذاکره کنندگان توانمندی هستند. نگاه کنید چه کار کردند تا به توافق دست یابند، نگاه کنید چه بلایی بر سر جان کری آوردند؛ هواپیما را پر از پول کردند و به ایران فرستادند.

رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه آیا با رئیس جمهوری روحانی دیدار خواهید کرد، گفت: من روحانی را نمی شناسم، طی سال های اخیر تنها از دور تماشا کرده ام، فکر می کنم ایران می خواهد وضعیت را تغییر دهد.

ترامپ در توصیف آثار تروریسم اقتصادی دولت خود بر مردم ایران افزود: وضعیت اقتصاد آنها بد است، تورم بالایی دارند، اقتصادشان دچار نزول شدید است و تحریم ها به آنها صدمه رسانده است؛ نمی خواهم این طور باشند، فقط نمی خواهم که سلاح اتمی داشته باشند، از این رو شانس زیادی برای توافق وجود دارد.

وی درباره اینکه آیا قرار است به ایران غرامت پرداخت کنید، ادامه داد: اینگونه نیست، آنها نیاز به وام کوتاه مدت دارند، می خواهند پول داشته باشند که بر معضلاتشان غلبه کنند. ایران نفت زیادی دارد؛ بیشتر درباره مدارک اعتباری صحبت کرده ایم که از سوی کشورهای مختلف تامین خواهد شد و ایران باید همه آنها را بازپس دهد.

 

نظرات
آخرین اخبار