روغن‌های سرخ کردنی موجب تشدید التهاب روده بزرگ می شود | فراتاب
کد خبر: 9757
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1398 - 19:30
تازه های پزشکی
مطالعات جدید محققان علوم تغذیه نشان داد، مصرف روغن‌های سرخ کردنی موجب تشدید التهاب روده بزرگ و افزایش رشد تومور می‌شود و باکتری‌ها یا فرآورده‌های سمی مشتق از آن‌ها را وارد جریان خون می‌کند.

 فراتاب_ گروه علمی: برای نخستین بار در طول تاریخ علم، دانشمندان علوم تغذیه دانشگاه ماساچوست امهرست تصمیم گرفتند با انجام مطالعاتی بر روی حیوانات آزمایشگاهی، اثر مصرف روغن سرخ کردنی را بر بیماری التهابی روده (IBD) و سرطان روده بزرگ بررسی کنند.

نتایج این مطالعات از نقش این نوع روغن در تشدید سرطان روده بزرگ و نشت روده، تا افزایش رشد تومورهای سرطانی و وارد شدن باکتری‌ها به جریان خون پرده برداشت.

به گفته جیانان ژانگ مولف ارشد این پژوهش، «افرادی که به التهاب یا سرطان روده بزرگ دچارند باید نسبت به یافته‌های این مطالعه آگاه شوند.»

پیام این مطالعه آن نیست که روغن سرخ کردنی باعث بروز سرطان روده بزرگ می‌شود، پژوهش مذکور در واقع نشانگر آن است که مصرف غذاهای سرخ کردنی می‌تواند مشکلات مربوط به روده را تشدید کرده یا موجب پیشرفت آن‌ها شود.

گوادونگ ژانگ از دیگر مولفان این پژوهش که محور فعالیت آزمایشگاه علوم تغذیه وی بر شناسایی و کشف اهداف سلولی جدید در درمان سرطان روده بزرگ و راه کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی روده استوار است، می‌گوید: «تعداد زیادی از مردم آمریکا به این بیماری‌ها دچارند اما بسیاری از آن‌ها هنوز غذاهای حاضری و سرخ کردنی مصرف می‌کنند. اگر کسی به بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ مبتلا باشد و از این نوع غذاها بخورد، احتمال تشدید بیماری وی وجود دارد.»

با وجود آن که هنوز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، پژوهشگران امید دارند که درک بهتر از تاثیرات روغن‌های سرخ کردنی بر روی سلامتی، به دستیابی به دستورالعمل و سیاست‌های تغذیه‌ای مناسب برای عموم افراد جامعه بیانجامد.

این پژوهش در مجله Cancer Prevention Research منتشر شده است

نظرات
آخرین اخبار